Stigma and Identity in the Lives of People with Disabilities

"Is Something Out of Order?"

Visualizações: 547

Authors

  • RitaDe Cássia Barbosa Paiva Magalhães Federal University of Ceará
  • Eliana Costa Guerra Federal University of Rio Grande do Norte
  • Renan Antônio Da Silva University of Mogi das Cruzes

Keywords:

Disability, Social Movement, Acceptance, Human Rights

Abstract

The social history of people with disabilities has been marked by continuous movements of acceptance-denial. In 2014, Richard Dawkins, a renowned British scientist, stated that the birth of a child with Down syndrome was immoral. In the same year, in Brazil, a woman with Down syndrome became the first educator in the country. Between these two realities lies a vast field of possibilities, or rather, barriers to the acceptance of people with disabilities in our society. The acceptance of disability, though marked by contradictions, in a true pendulum movement between affirmation-denial, which also expresses itself in stigmatized individuals and their families, constitutes a decisive step towards the care of these individuals, in their differences and similarities, through specific policies and programs aimed at equity and the expansion of social rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

RitaDe Cássia Barbosa Paiva Magalhães, Federal University of Ceará

PhD in Education from the Federal University of Ceará (2005), faculty member at the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN).

Eliana Costa Guerra, Federal University of Rio Grande do Norte

PhD in Sociology from the University of Paris VIII (2003), faculty member at the Federal University of Rio Grande do Norte

Renan Antônio Da Silva, University of Mogi das Cruzes

PhD in School Education (2018) from the São Paulo State University (UNESP/Araraquara) and permanent faculty member in the Graduate Program in Public Policies (PPG-PP) at the University of Mogi das Cruzes.

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade e ambivalência. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.

BAUMAN, Zygmunt. Identidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

BECKER, Howard. As políticas da apresentação: Goffman e as instituições totais. In: GASTALDO, Édison (Org.). Ervinga Goffman: o desbravador do cotidiano. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2004. P. 101-111.

BERNARDO, Carolina Maria; MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva. Iguais, mas nem tanto: um estudo sobre o estranhamento do corpo com deficiência em uma escola regular do ensino fundamental de Fortaleza-CE. In: BANDEIRA, Hilda Maria Martins; IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo; CABRAL, Marlúcia Barros Lopes (Org.). Pesquisa em educação: unidade na diversidade. Fortaleza: Imprece, 2015. v. 2, P. 600-609.

DINIZ, Débora; BARBOSA, Lívia; SANTOS, Wederson Rufino dos. Deficiência, direitos humanos e justiça. SUR, Revista Internacional de Direitos Humanos. v. 6, n. 11, p. 65-77, dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/sur/v6n11/04.pdf> Acesso em: 28 jun. 2018.

GARAY, Ana. La identidad social desde el ponto de vista del intereccionismo simbólico. Disponível em: <http://www.antalya.uab.es/liniguez/Materiales/identidad.pdf> Acesso em: 15 out. 2003. (produzido em 2002).

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4a ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1988.

________________. A representação do eu na vida cotidiana. 8ª ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

GONZALEZ, M. C.Martinez e INIGUEZ, Lupicinio. Analisis del discurso sobre la identidad. Trabalho apresentado no Primeiro Encontro Luso-Espanhol de Psiocologia Social, Nov 1987. Disponível em:

<http://www.antalya.uab.es/liniguez/Materiales/discursoidentidad.pdf> Acesso em: 15 out. 2003.

GUBER, Rosana. Identidad social villera: resignificación de um estigma. Etnia. n. 32, julhodezembro, Buenos Aires: 1984. p. 81-99.

HAGUETTE, Teresa M. F. Metodologias qualitativas na sociologia. 4ª ed. Petrópolis: Ed. Vozes, 1995.

INIGUEZ, Lupicínio. Identidad: de lo personal a lo social. Um recorrido conceptual.In:

CRESPO, E.(ed.).La constitución social de la subjetividad. Madrid: Catarata, 2001. p. 209- 225.

LIMA, Maria Manuel. Considerações em Torno do Conceito de Estereótipo: Uma Dupla Abordagem. Revista da Universidade de Aveiro - Letras, Publicação do Departamento de Línguas e Culturas, Universidade de Aveiro, Portugal, n. 14, p. 169-181, 1997.

LISPECTOR, Clarice. Laços de Família. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva; CARDOSO, Ana Paula Lima Barbosa. A pessoa com deficiência e a crise das identidades na contemporaneidade. Cadernos de Pesquisa. [online]. vol. 40, n. 139, p. 45-61, 2010. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/cp/v40n139/v40n139a03.pdf> Acesso em: 28 jun. 2018.

MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva; RUIZ, Erasmo Miessa. Estigma e currículo oculto. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 17, ed. especial, p. 125-142, maio/ago. 2011.

MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva; SOARES, Marcia Torres Neri. Currículo escolar e deficiência: contribuições a partir da pesquisa-ação colaborativo-crítica. Cadernos de Pesquisa. [online]. vol. 46, n.162, p. 1124-1147, 2016. Disponível em:

<http://www.scielo.br/pdf/cp/v46n162/1980-5314-cp-46-162-01124.pdf> Acesso em: 28 jun. 2018.

MELETTI, Silvia Márcia Ferreira; RIBEIRO, Karen. INDICADORES EDUCACIONAIS SOBRE A EDUCAÇÃO ESPECIAL NO BRASIL. Cad. CEDES, Campinas, v. 34, n. 93, p. 175-189, naio/ago. 2014. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br> Acesso em: 28 jun. 2018.

OMOTE, Sadao. Deficiência: da diferença ao desvio in MANZINI, Eduardo e BRANCATTI, Paulo R. Educação Especial e Estigma. Marília-SP: UNESP, 1999. p. 3-21.

PEREIRA, Marcos Emanuel. Psicologia Social dos estereótipos. São Paulo: EPU, 2002.

PESSOTTI, Isaias. Deficiência Mental: da superstição à Ciência. São Paulo: T. A. QueirozEDUSP, 1984.

SALVO, André R. Identidade em tanto que diferencia. Conferência inaugural do Cuarto Congreso Chileno de Antropologia, 19 a 23 de nov 2001. Disponível em: http://rehue.csociales.uchile.cl/antropologia/congreso/c08.html. Acesso em: 16 out. 2002.

SANTOS, Rogério Alves dos. A voz dos estudantes com deficiência intelectual: rebatimentos dos tempos de escola na construção identitária. Natal: UFRN, 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.

Published

2021-06-14

How to Cite

Magalhães, R. C. B. P., Guerra, E. C., & Silva, R. A. D. (2021). Stigma and Identity in the Lives of People with Disabilities: "Is Something Out of Order?". Interdisciplinary Studies Journal, 2(4). Retrieved from https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/59

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.