PERSPECTIVE OF SECOND-GRADE STUDENTS REGARDING THE EVALUATION OF SPAECE-ALFA
THE METHODOLOGICAL PATH
Visualizações: 246DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v5i7.653Keywords:
Large-scale evaluation, Elementary education, Literacy, SPAECE-alphaAbstract
In this article, we analyze external assessment practices in the Literacy Cycle of the Early Years of Elementary School, seeking to understand the relationships between these assessments and the perspective of the children involved in the process, with the following specific objectives: understanding how children conceive this assessment; understand what they know and think about SPAECE-Alfa and analyze the feelings they develop in relation to the SPAECE-Alfa test administrator. We focus on the concept of external evaluation based on the definition of large-scale evaluation, from the perspective of scholars Sant'Anna (1995), Luckesi (2008 and 2013), Libânio (2017) and Firme (2017), associating this discussion with the definition literacy provided by Soares (2014). The research, of a qualitative nature, was carried out through interviews with six children in the second year of elementary school from two public schools in the municipality of Pindoretama, state of Ceará, located in the metropolitan region of Fortaleza. Data analysis reveals that the SPAECE-Alfa Assessment only superficially assesses the skills that children need to develop in their literacy process and does not consider the expectations of these children, causing them feelings such as fear, anxiety and the various other feelings expressed in your lines.
Downloads
References
ALVES, Ana Paula Martins; SOUSA, Rosângela Teixeira de; PASSOS, Carmensita Matos Braga. Avaliação da aprendizagem: uma análise da concepção de avaliação de professores do Ensino Fundamental. IN: VIANA, Tania Vicente; RIBEIRO, Ana Paula de Medeiros; CIASCA, Maria Isabel Filgueiras (orgs). Avaliação educacional: sentidos e finalidades. Fortaleza: RDS, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Base Nacional Comum Curricular/Conselho Nacional de Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em 10 mai de 2022.
CALDERÓM, Adolfo Ignacio; RAQUEL, Betânia Maria Gomes; CABRAL, Eliane Spotto. O Prêmio Escola nota 10: meritocracia e cooperação para a melhoria do desempenho escolar. Revista Avalia Educacional, São Paulo, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/DPjxq4D5TsyHknsygDLsNNS/abstract/?lang=pt Acesso em 10 mai de 2022.
CEARÁ. Secretaria da Educação (SEDUC) do Ceará. SPAECE – 2013/Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação, CAEd.v.1 (jan./dez. 2013), Boletim Pedagógico, Juiz de Fora, 2013 – Anual. Disponível em: https://www.pjf.mg.gov.br/secretarias/se/escolas_municipais/cadernos_professor/index.php Acesso em 15 maio de 2022.
CEARÁ. Secretaria da Educação (EDUC) do Ceará. SPAECE – 2013/Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação, CAEd.v.2 (jan./dez. 2013), Boletim da Gestão Escolar, Juiz de Fora, 2013 – Anual. Disponível em: https://www.pjf.mg.gov.br/secretarias/se/escolas_municipais/cadernos_professor/index.php Acesso em 15 maio de 2022.
CEARÁ. Secretaria da Educação do Estado do Ceará. SPAECE – 2017 / Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação, CAEd. v. 2 (jan./dez. 2017), Boletim Pedagógico, Juiz de Fora, 2017 – Anual Disponível em: https://www.pjf.mg.gov.br/secretarias/se/escolas_municipais/cadernos_professor/index.php Acesso em 15 maio de 2022.
CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Art.Med, 2000/ Conselho
ELLIOT, Ligia Gomes. Meta - avaliação: das abordagens às possibilidades de aplicação. Rev.Elet. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 19, n. 73, p. 941-964, out./dez. Disponível em: 2011 https://www.scielo.br/j/ensaio/a/djGLfPzM5PkV5JkL9BdcZ5k/?format=pdf&lang=pt Acesso em 15 abril de 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362011000500011
FIRME, Thereza Penna. Os avanços da avaliação no século XXI. Rev.Elet. Educação Geográfica em Foco. Ano 1, Nº1, jan/jul 2017. Disponível em: http://periodicos.puc-rio.br/index.php/revistaeducacaogeograficaemfoco/article/view/810/508 Acesso em 15 abril de 2022.
GATTI, Bernardete A. Avaliação de sistemas educacionais no Brasil. Revista de ciências da Educação, Nº 9, mai/ago 2009. Disponível em: http://professor.ufop.br/sites/default/files/danielmatos/files/gatti_2009_avaliacao_de_sistemas_educacionais_no_brasil.pdf Acesso em 15 abril de 2022.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2017.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22º ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LUCKESI, C. C. Avaliação da Aprendizagem Escolar. 19 ed. São Paulo: Cortez, 2008.
Mc. DONALD, B. C. Problemas na avaliação da aprendizagem escolar. In. Mc. DONALD, B. C. et al. (Org.). Esboços em avaliação educacional. Fortaleza: Editora UFC, 2003, p. 24-40.
MIRANDA, Juliana. Um breve histórico da avaliação. Moderna, 2016.
SANT’ANNA, L. M. Porque avaliar? Como avaliar?: Critérios e instrumentais. 3ª Edição, Petropólis, RJ: vozes, 1995.
SOARES, M. Alfabetização: o saber, o fazer, o querer. In. MORTATTI, M. R. L.; FRADE, I. C. A. S. (Org.). Alfabetização e seus sentidos: o que sabemos, fazemos e queremos? Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Editora Unesp, 2014, p. 27-35. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Publicacoes/alfabetizacao_ebook.pdf Acesso em 20 mai de 2022. DOI: https://doi.org/10.36311/2014.978-85-393-0539-1.p27-39
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.