Full-Time School Program and More Education Program: Opportunity for Implementing Eclectic Reading

Visualizações: 293

Authors

  • Eva Ferreira Jornada University Center of the Campanha Region

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v1i3.19

Keywords:

Educational Public Policies, More Education Program, Full-Time School, Linguistic Valorization

Abstract

This article addresses the theme: The relevance of eclectic reading in the native language in Pedagogical Workshops of the More Education Program and in Complementary Activities of the Full-Time School Program as a way to foster educational improvement. The More Education Program is a government initiative created as a policy to combat poverty and social exclusion. It provides socio-educational activities during after-school hours for elementary school students, particularly in the early years. Meanwhile, the Full-Time School Program focuses on the development of public schools that fulfill their social function, enabling children and adolescents to access linguistic knowledge, engage with different types of texts, and explore transversal themes relevant to contemporary times. These themes are contextualized with the world students live in and the realities surrounding them in their municipality. Both programs are implemented in the city of São Borja, located in the western border of Rio Grande do Sul. Their aim is to provide students with a space within schools that allows continuity in their studies, ensuring that there is no interruption in pedagogical intervention. The methodology adopted will include bibliographic research and the argumentative approach proposed by Secci. The study emphasizes eclectic reading in a playful and enjoyable manner, aiming to improve language skills in public institutions. It is justified that individuals who read become critical, politicized, and active participants in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eva Ferreira Jornada, University Center of the Campanha Region

Full-time teacher in both the municipal and state networks. Graduated in Language and Literature, with a specialization in Portuguese and Spanish, from URCAMP, São Borja campus. Specialist in Image, History, and Memory of the Missions: Heritage Education, from UNIPAMPA, São Borja campus; Specialist in Literacy and Reading, from UNINTER, São Borja campus; Master's student in Public Policies at UNIPAMPA, São Borja campus. Research on the Valorization of Intangible Heritage in Border Integration: Cultural and Educational Public Policies: Rescue of Linguistic Memories from the border region. Email: evaferrj@yahoo.com.br

References

BENTANCUR, Paulo. Quem não lê não vê. São Paulo: Difusão Cultural do Livro, 1997.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Editora do Senado, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. PCN: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais- Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1997.

CORDIOLLI, Marcos Antonio. Sistemas de ensino e políticas educacionais no Brasil. Curitiba: Ibpex, 2011.

_________ Lei n.10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 JAN.2001.

_________ Lei n.11.114, de 16 de maio de 2005. Altera os arts 6º, 30, 32 e 87 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, com o objetivo de tornar obrigatório o início do Ensino Fundamental aos seis anos de idade. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 DEZ.2003.

_________ Lei n.11.274, de 6 de fevereiro de 2006. Altera a redação dos arts 29, 30, 32 e 87 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, dispondo sobre a duração de 9 (nove) anos para o ensino fundamental, com matrícula obrigatória a partir dos 6 (seis) anos de idade. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 DE FEV.

OLIVEIRA, Maxwell Ferreira. Metodologia Científica: um manual para a realização de pesquisas de administração. 2011. 72f. Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2011.

SECCI, Leonardo. Análise de Políticas Públicas: Diagnóstico de problemas, recomendações de soluções. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

SOARES, Magda. Letramento e Alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, nº 25.2004, p. 5,17. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000100002

SOUZA, Celina. Políticas Públicas: uma revisão de literatura. Sociologia. Porto Alegre, ano 8, nº16, jul /dez 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-45222006000200003

SOUZA, Celina. “Políticas Públicas: Questões Temáticas e de Pesquisas”, Caderno CRH 39: 11-24, 2003 PASSERON, Jean-Claude. 1991. Le Raisonnement Sociologique. Lespace Non-Popperien du Raisonnement Naturel. Paris: Nathan.

Published

2021-06-01

How to Cite

Ferreira Jornada, E. (2021). Full-Time School Program and More Education Program: Opportunity for Implementing Eclectic Reading. Interdisciplinary Studies Journal, 1(3). https://doi.org/10.56579/rei.v1i3.19

Similar Articles

<< < 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.