CONTRIBUTIONS OF MINI-DIDACTIC SEQUENCES WITH CTSA APPROACH FOR CHEMISTRY TEACHING
THE THEME "STRAWBERRY CHEMISTRY" AS A TOOL FOR MEANINGFUL LEARNING
Visualizações: 17DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v7i2.1371Keywords:
Educational contextualization, Mini teaching sequences, Strawberry Chemistry, Meaningful learning, STSE (Science, Technology, Society, and Environment)Abstract
This study analyzed the contributions of mini-didactic sequences (MDS) for Chemistry teaching in high school, using the CTSA approach on the theme "Strawberry Chemistry." The research was based on problematization during experimentation, resulting in a narrative for the CTSA approach in an educational product. A qualitative-quantitative approach was adopted. The narrative was developed following the format of a didactic sequence adapted from Zabala and validated by high school Chemistry teachers. The sequence presented the context in detail, using problem-based situations integrated with the CTSA approach in a dynamic way. The results indicated that contextualizing the content and stimulating students' critical thinking were essential to make learning more relevant and engaging. Despite challenges such as lack of resources and student collaboration, teachers recognized the potential of the material in promoting meaningful learning. The final considerations highlighted the importance of practice and reflection in the construction of knowledge, emphasizing the crucial role of educators in the holistic development of students and in creating more contextualized and relevant education. Problematizing experimentation proved to be capable of awakening students' critical thinking, making them protagonists of the educational process and encouraging reflections on the consequences of science in society.
Downloads
References
AUSUBEL, David P.; NOVAK, Joseph D.; HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Editora Interamericana, 1980.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
CESÁRIO, Jonas Magno dos Santos; FLAUZINO, Victor Hugo de Paula; MEJIA, Judith Victoria Castillo. Metodologia científica: Principais tipos de pesquisas e suas caraterísticas. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, [S. l.], p. 23–33, 2020. DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/tipos-de-pesquisas. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/tipos-de-pesquisas. Acesso em: 12 dez. 2025.
CHAPMAN, Elaine. Alternative Approaches to Assessing Student Engagement Rates. Practical Assessment, Research, and Evaluation, [S. l.], v. 8, n. 13, p. 1–8, 2002. DOI: https://doi.org/10.7275/3e6e-8353. Disponível em: https://scholarworks.umass.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1122&context=pare. Acesso em: 12 dez. 2025.
CHASSOT, Attico Inácio. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2001.
DELIZOICOV, Demétrio Angotti; PERNAMBUCO, José André; ALMEIDA, Marta Maria Castanho. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.
DIANE PEREIRA, Evelyn; MARCINIUK, Letícia Ledo; PRICINOTTO, Gustavo; CRESPAN, Estela dos Reis; SOARES, Sara Silva. Biodiesel: uma proposta reflexiva no Ensino de Química sob a perspectiva CTSA / Biodiesel: a reflective proposal in Chemistry teaching under a science, technology, society and environment (STSE) perspective. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 7, n. 4, p. 34113–34128, 2021. DOI: 10.34117/bjdv7n4-051.
DIAS, Rosberg de Souza Gomes et al. Desafios para formação de professores com foco em metodologias ativas na educação básica. In: Educação, metodologias ativas e gestão. [s.l.] : Research, 2024. p. 100–105. DOI: 10.29327/5425939.
FERREIRA, Marcello; SILVA FILHO, Olavo L.; MOREIRA, Marco A.; FRANZ, Gustavo B.; PORTUGAL, Khalil O.; NOGUEIRA, Danielle X. P. Unidade de Ensino Potencialmente Significativa sobre óptica geométrica apoiada por vídeos, aplicativos e jogos para smartphones. Revista Brasileira de Ensino de Física, [S. l.], v. 42, 2020. DOI: 10.1590/1806-9126-rbef-2020-0057.
JORDAO, Graziela Martins; SILVA, Arleide Rosa Da. METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA. Revista de Estudos Interdisciplinares, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 01–21, 2024. DOI: 10.56579/rei.v6i1.936. Disponível em: https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/936. Acesso em: 10 out. 2024.
MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa: A teoria e textos complementares. São Paulo: Editora Física, 2011.
MORTIMER, Eduardo Fleury; SANTOS, Wildson Luiz Pereira Dos. Concepções de professores sobre contextualização social do Ensino de Química e Ciências. In: REUNIÃO ANUAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE QUÍMICA. 1999, Poços de Caldas. Anais [...]. Poços de Caldas: Sociedade Brasileira de Química, 1999.
SANTOS, Graziane Gomes Dos; RIBEIRO, Tiago Nery; SOUZA, Divanizia do Nascimento. Aprendizagem significativa sobre polímeros a partir de experimentação e problematização. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, [S. l.], v. 14, n. 30, p. 141–158, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4950. Acesso em: 08 set. 2024.
SILVA, Francisco Tiago Camurça Da; SAMPAIO, Caroline de Goes; BARROSO, Maria Cleide da Silva; BENIGNO, Ana Paula Aquino. Abordagem da temática agrotóxico no ensino de química na perspectiva CTS/CTSA e Aprendizagem Significativa: um estudo bibliográfico. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 8, p. e300984482, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i8.4482. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4482. Acesso em: 08 set. 2024.
SILVA, Danniel Camargo; LACERDA, Nília Oliveira Santos. Educação CTSA e os combustíveis. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 134–157, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.2.30233. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/30233. Acesso em: 08 set. 2024.
SOUZA, Vinícius Wellington dos Santos De; RODRIGUES, Vanessa Bolzan; FERREIRA, Luiz Henrique. Estudo do Favorecimento da Aprendizagem Significativa a partir da Metodologia CTSA. Revista Debates em Ensino de Química, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 118–132, 2022. DOI: 10.53003/redequim.v8i2.4824. Disponível em: https://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/4824. Acesso em: 08 ago. 2024.
WARTHA, Edson José; SILVA, Erivanildo Lopes Da; BEJARANO, Nelson Rui Ribas. Cotidiano e contextualização no Ensino de Química. Química Nova na Escola, [S. l.], v. 35, n. 2, p. 84–91, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/278302228_Cotidiano_e_contextualizacao_no_Ensino_de_Quimica. Acesso em: 08 ago. 2024.
ZABALA, Antoni. A Prática Educativa: Como Ensinar. 1a ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Interdisciplinary Studies Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.