Curriculum, Physical Education, and BNCC: Where’s Wally, Gender, and Sexuality

Where's Wally: Gender and Sexuality.

Visualizações: 545

Authors

  • Anderson José de Oliveira Federal University of Juiz de Fora https://orcid.org/0000-0001-9548-3241
  • Nayara Rios Cunha Salvador Federal University of Juiz de Fora

Keywords:

Curriculum Theories, Physical Education, BNCC , Gender, Sexuality

Abstract

This article provides information on curriculum theories, gender issues, and sexuality concerning the Physical Education discipline. In relation to this content, several approaches will be presented, ranging from technicism to critical methodologies, and finally post-critical approaches. The aim was to understand how gender and sexuality are addressed in each of these perspectives within the scope of school Physical Education. Subsequently, considerations were made regarding the BNCC (National Common Curriculum Base) and its descriptions concerning pedagogical practices. The objective is to contribute to the debate on a relatively new topic in educational circles: the National Common Curriculum Base. A reflection is proposed on how gender and sexuality issues are expressed in this document. The connection of these topics with Physical Education, which is mandatory in schools throughout Brazil, was also articulated. This is a qualitative research study, structured through the correlation of bibliographical and documentary sources. The conclusion reached is that the introduction of the BNCC as a mandatory document in the national educational landscape brings new elements to the pedagogical practice of teachers in Brazil, yet presents setbacks in the discussion of gender and sexuality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson José de Oliveira, Federal University of Juiz de Fora

PhD student in Education at the Federal University of Juiz de Fora. Master's in Education from UFJF-Juiz de Fora – MG. Email: andersonjfmgbr@gmail.com

Nayara Rios Cunha Salvador, Federal University of Juiz de Fora

Master's in Education from UFJF - Juiz de Fora

References

BORTOLINI, Alexandre. Diversidade sexual e de gênero na escola. Revista Espaço Acadêmico, n.123, 2011. Disponível em:

http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/13953 Acesso em 27 maio 2020.

BRACHT, Valter. A Constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, ano XIX, nº 48, Agosto de 1999.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília, DF, Senado, 1998.

BRASIL. 1996. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília, nº 248, 23/12/1996.

BRASIL. 1997. Parâmetros Curriculares Nacionais (1ª a 4ª séries). Brasília: MEC/SEF, 10 volumes.

BRASIL. Lei Federal 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 25. Jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 31.05.2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF; MEC; CONSED; UNDIME, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Temas contemporâneos transversais na BNCC: Propostas de Práticas de Implementação. 2019. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/guia_pratico_temas_contempor

aneos.pdf Acesso em 27 maio 2020.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução: Renato Aguiar. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, Judith. Undoing Gender. New York: Routledge, 2004, 288 p COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de Educação Física – São Paulo: Cortez, 1992.

CRUZ, Giseli Barreto da. A prática docente no contexto da sala de aula frente às reformas curriculares. Educação em Revista, n. 29, p. 191-205, 2007.

DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, p. 15-41, 2006.

DEVIDE, Fabiano Pries, et al. Estudos de gênero na Educação Física Brasileira. Motriz, Rio Claro, v.17, n.1, p.93-103, jan./mar. 2011.

FOULCAULT, Michel. História da sexualidade 1. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

GOELLNER, Silvana. A contribuição dos estudos de gênero e feministas para o campo acadêmico profissional da Educação Física. In: DORNELLES, Priscila Gomes; WENETZ, Ileana; SCHWENGBER, Maria Simone Vione (Org.). Educação Física e gênero: desafios educacionais. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.

GOELLNER, Silvana. A educação dos corpos, dos genêros e das sexualidades e o reconhecimento da diversidade. Cadernos de Formação RBCE, p. 71-83, mar. 2010. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/984 Acesso em 26

maio 2020.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. Guia técnico sobre pessoas transexuais, travestis e demais transgêneros, para formadores de opinião. Brasília, 2012. Disponível em: https://www.sertao.ufg.br/up/16/o/ORIENTA%C3%87%C3%95ES_POPULA%C3%87 %C3%83O_TRANS.pdf?1334065989. Acesso em 27 de maio 2020.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. 1ª ed. – São Paulo: Cortez: Cortez, 2013.

NASCIMENTO, Maria Lívia. CHIARADIA, Cristiana de França. A retirada da orientação sexual do currículo escolar: regulações da vida. Sisyphus Journal of education, vol. 5, issue 01, 2017, pp. 101 – 116.

NEIRA, Marcos Garcia. O currículo cultural da educação física em ação: a perspectiva dos seus autores. 2011a. 332 f. Tese (Livre docência) – Metodologia do ensino de Educação Física, Faculdade de Educação, USP, São Paulo, 2011a.

NEIRA, Marcos Garcia. Teorias pós-críticas da educação: subsídios para o debate curricular da Educação Física. Dialogia, São Paulo, n. 14, p. 195-205, 2011b.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Contribuições dos estudos culturais para o currículo da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Florianópolis, v.33, n.3, p.671-685, jul/set. 2011.

NEIRA, Marcos Garcia; SOUZA JÚNIOR, Marcílio. A Educação Física na BNCC: procedimentos, concepções e efeitos. Motrivivência v. 28, n. 48, p. 188-206, setembro/2016.

NEIRA, Marcos Garcia. O multiculturalismo Crítico e suas contribuições para o currículo da Educação Física. Temas em Educação Física Escolar. Rio de Janeiro. v.1 jan/ jun. 2016.

OLIVEIRA, Anderson José de. Educação Física e Pedagogia Histórico-Crítica: olhares sobre a prática docente em uma escola pública de Juiz de Fora. Dissertação (mestrado acadêmico) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação, 2015.

OLIVEIRA, V. M. O que é Educação Física – São Paulo: Brasiliense, 2004.

PAULILO, Maria Angela Silveira. A pesquisa qualitativa e a história de vida. Serviço social em revista, v. 2, n. 1, p. 135-145, 1999.

REIS, Adriano de Paiva, et al., organizadores. Pedagogia histórico-critica e Educação Física. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2013.

SANTOS, Marcio Antonio Raiol dos; BRANDÃO, Pedro Paulo Souza. Base Nacional Comum Curricular e currículo da Educação Física: qual o lugar da Diversidade cultural? Horizontes, v. 36, n. 1, p. 105-118, jan./abr. 2018.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 33 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2000. – (Coleção Polêmicas de Nosso Tempo, v. 5)

SAVIANI, Pedagogia Histórico-crítica primeiras aproximações. 3ª ed. – São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1992.

SOUZA, Alice Moraes Rego de, et al. Uma análise discursiva da BNCC antes e depois do golpe de 2016: educação para o combate às discriminações? Cad. Letras UFF, Niterói, v. 29, n. 57, p. 97-116, 2o semestre 2018.

SOUZA JÚNIOR, M. et al. Coletivo de autores: a cultura corporal em questão. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 33, p. 391-411, 2011.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3 ed, 11 reimp. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

ZOTTI. Solange Aparecida. Currículo. Disponível em Acesso em 24.07.2019.

SOUZA, Alice Moraes Rego de, et al. Uma análise discursiva da BNCC antes e depois do golpe de 2016: educação para o combate às discriminações? Cad. Letras UFF, Niterói, v. 29, n. 57, p. 97-116, 2o semestre 2018.

TOITIO, Rafael Dias. Um marxismo transviado. Cadernos Cemarx, nº 10, 2017.Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cemarx/article/view/10921 Acesso em 27 maio 2020.

WIKIPEDIA. Where's Wally?. 2020. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Where%27s_Wally%3F. Acesso em 26.06.2020

Published

2021-06-14

How to Cite

Oliveira, A. J. de, & Salvador, N. R. C. (2021). Curriculum, Physical Education, and BNCC: Where’s Wally, Gender, and Sexuality: Where’s Wally: Gender and Sexuality. Interdisciplinary Studies Journal, 2(3). Retrieved from https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/31

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.