A REFLECTION ON THE PRACTICE OF TEXTUAL GENRES IN THE INITIAL TRAINING OF PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS
Visualizações: 9DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v7i3.1898Keywords:
Language Teaching, Teacher Education, Language, Narratives, PracticeAbstract
This article is the result of previous research, presented at events and built from the teacher-student perspective on practice, specifically developed within the curricular component Language Practices, of the Portuguese Language Course at the Federal University of Pampa. The paper is divided into four sections, presenting reflections on the context of the Portuguese Language and Literature course, based on the course's Pedagogical Project and the curricular component, based on the component's specific teaching plan. Regarding the concept of practice, we used Nóvoa (1999; 2017) and about textual genres, Koch (2003; 2008); and the narratives, divided from the point of view of the student, as a student in the first semester of the course, and the teacher.
Downloads
References
ALVES, Andréia V. V; NOGUEIRA, Rosemeire M. de S; BELUQUE, Caroline T. Para onde vai a prática e o estágio curricular supervisionado em gestão educacional nos cursos de licenciatura? Educar em Revista, Curitiba, v. 39, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/Z6W3NGr8H48kxtGRCdRbPMb/. Acesso em: 26 fev. 2025.
BRASIL. RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 2, DE 20 DE DEZEMBRO DE 2019. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/cne/resolucoes/resolucoes-cp-2019. Acesso em: 15 out. 2023.
CENTENO, Yasmim Fagundes; SILVA, Naiara Souza da. A Importância da Prática Para a Formação de Professores. In: Seminário (Des)Fazendo Saberes na Fronteira. Anais. São Borja (RS), UNIPAMPA, 2025. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/v-seminario-desfazendo-saberes-fronteira426178/891598-A-IMPORTANCIA-DA-PRATICA-PARA-A-FORMACAO-DE-PROFESSORES. Acesso em: 19 fev. 2025
DINIZ LIRA, André Augusto; VILLAS BÔAS, Lúcia. Conceitos de “prática” no campo educacional: história conceitual e teoria das representações sociais em foco. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 20, n. 66, p. 989–1014, 2020. DOI: 10.7213/1981-416X.20.066.DS03. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/27104. Acesso em: 26 fev. 2025.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 42. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1994.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
HADDAD, Sérgio. Cidadania e Educação: diálogos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 1997.
KOCH, Ingedore G. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2003. 168 p.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 38. ed. São Paulo: Cortez, 2020.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Processos de produção textual. In. MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
NÓVOA, António. FIRMAR A POSIÇÃO COMO PROFESSOR, AFIRMAR A PROFISSÃO DOCENTE. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n.166, out.-dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 26 fev 2025.
NÓVOA, António. Os Professores na Virada do Milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa, v. 25, n. 1, p. 11-20, jan.-jun. 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/FVqZ5WXm7tVyhCR6MRfGmFD/. Acesso em: 11 jul. 2023.
PPC. PROJETO PEDAGÓGICO DO CURSO DE LETRAS PORTUGUÊS E LITERATURAS DE LÍNGUA PORTUGUESA – LICENCIATURA. Jaguarão, UNIPAMPA, 2023. Disponível em: https://cursos.unipampa.edu.br/cursos/letrasportuguesliteraturas/files/2023/02/ppc-extensao-2023.pdf. Acesso em: 25 fev. 2025.
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 94-103, abr. 2007. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782007000100008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 26 fev. 2025.
SOUZA, Maria Antônia. Prática pedagógica: conceito, características e inquietações. In: ENCONTRO IBERO-AMERICANO DE COLETIVOS ESCOLARES E REDES DE PROFESSORES QUE FAZEM INVESTIGAÇÃO NA SUA ESCOLA, 4., 2010. Anais... [S. l.], jan. 2010.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Interdisciplinary Studies Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.