A REFLECTION ON THE PRACTICE OF TEXTUAL GENRES IN THE INITIAL TRAINING OF PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS

Visualizações: 9

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v7i3.1898

Keywords:

Language Teaching, Teacher Education, Language, Narratives, Practice

Abstract

This article is the result of previous research, presented at events and built from the teacher-student perspective on practice, specifically developed within the curricular component Language Practices, of the Portuguese Language Course at the Federal University of Pampa. The paper is divided into four sections, presenting reflections on the context of the Portuguese Language and Literature course, based on the course's Pedagogical Project and the curricular component, based on the component's specific teaching plan. Regarding the concept of practice, we used Nóvoa (1999; 2017) and about textual genres,  Koch (2003; 2008); and the narratives, divided from the point of view of the student, as a student in the first semester of the course, and the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yasmim Fagundes Centeno, Federal University of Pampa

Holds a bachelor's degree in History (Licentiate) from the Federal University of Pampa. Currently a master's student in Education through the Graduate Program in Education – Professional Master's degree at Unipampa. Participated as a member of the Research Project of the Laboratory for Research in History Teaching (LAPEH) from 2018 to 2020, working with textbook collections and teaching projects. Areas of interest: History teaching and teacher education. Currently an undergraduate student in the Spanish Language and Hispanic Literature program at Unipampa and a PIBID scholarship holder (2022–2024 / 2024–2026).

Naiara Souza da Silva, Federal University of Pampa

Permanent faculty member at the Federal University of Pampa (Unipampa, Jaguarão campus). Brazil, Rio Grande do Sul, Jaguarão.

References

ALVES, Andréia V. V; NOGUEIRA, Rosemeire M. de S; BELUQUE, Caroline T. Para onde vai a prática e o estágio curricular supervisionado em gestão educacional nos cursos de licenciatura? Educar em Revista, Curitiba, v. 39, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/Z6W3NGr8H48kxtGRCdRbPMb/. Acesso em: 26 fev. 2025.

BRASIL. RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 2, DE 20 DE DEZEMBRO DE 2019. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/cne/resolucoes/resolucoes-cp-2019. Acesso em: 15 out. 2023.

CENTENO, Yasmim Fagundes; SILVA, Naiara Souza da. A Importância da Prática Para a Formação de Professores. In: Seminário (Des)Fazendo Saberes na Fronteira. Anais. São Borja (RS), UNIPAMPA, 2025. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/v-seminario-desfazendo-saberes-fronteira426178/891598-A-IMPORTANCIA-DA-PRATICA-PARA-A-FORMACAO-DE-PROFESSORES. Acesso em: 19 fev. 2025

DINIZ LIRA, André Augusto; VILLAS BÔAS, Lúcia. Conceitos de “prática” no campo educacional: história conceitual e teoria das representações sociais em foco. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 20, n. 66, p. 989–1014, 2020. DOI: 10.7213/1981-416X.20.066.DS03. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/27104. Acesso em: 26 fev. 2025.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 42. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

HADDAD, Sérgio. Cidadania e Educação: diálogos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 1997.

KOCH, Ingedore G. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2003. 168 p.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 38. ed. São Paulo: Cortez, 2020.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Processos de produção textual. In. MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

NÓVOA, António. FIRMAR A POSIÇÃO COMO PROFESSOR, AFIRMAR A PROFISSÃO DOCENTE. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n.166, out.-dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 26 fev 2025.

NÓVOA, António. Os Professores na Virada do Milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa, v. 25, n. 1, p. 11-20, jan.-jun. 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/FVqZ5WXm7tVyhCR6MRfGmFD/. Acesso em: 11 jul. 2023.

PPC. PROJETO PEDAGÓGICO DO CURSO DE LETRAS PORTUGUÊS E LITERATURAS DE LÍNGUA PORTUGUESA – LICENCIATURA. Jaguarão, UNIPAMPA, 2023. Disponível em: https://cursos.unipampa.edu.br/cursos/letrasportuguesliteraturas/files/2023/02/ppc-extensao-2023.pdf. Acesso em: 25 fev. 2025.

ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 94-103, abr. 2007. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782007000100008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 26 fev. 2025.

SOUZA, Maria Antônia. Prática pedagógica: conceito, características e inquietações. In: ENCONTRO IBERO-AMERICANO DE COLETIVOS ESCOLARES E REDES DE PROFESSORES QUE FAZEM INVESTIGAÇÃO NA SUA ESCOLA, 4., 2010. Anais... [S. l.], jan. 2010.

Published

2025-05-09

How to Cite

Centeno, Y. F., & Silva, N. S. da. (2025). A REFLECTION ON THE PRACTICE OF TEXTUAL GENRES IN THE INITIAL TRAINING OF PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS. Interdisciplinary Studies Journal, 7(3), 01–18. https://doi.org/10.56579/rei.v7i3.1898

Issue

Section

DOSSIÊ: DIÁLOGOS MULTIDISCIPLINARES NAS CIÊNCIAS HUMANAS: CONSTRUINDO SENTIDOS EM UM MUNDO EM TRANSIÇÃO

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.