CHILDREN'S PARTICIPATION IN CURRICULUM DEVELOPMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

SOME IMPLICATIONS

Visualizações: 49

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i4.1643

Keywords:

Child Participation, Early Childhood Education Curriculum, Sociology of Childhood

Abstract

This work explores the importance of children's active participation in the construction of the early childhood education curriculum, highlighting the power relations and social dynamics that influence this process. Thus, the objective was to analyze the literature on the effective participation of children in the early childhood education curriculum, with an emphasis on curricular practices and discussions on the sociology of childhood. To achieve this objective, a qualitative methodological approach was adopted, using the integrative literature review as the main research method. Relevant articles, books and theses from the last two decades were selected, obtained from databases such as Scielo and Google Scholar. To do this, we base ourselves on Apple (2006), Ariès (1981), Arroyo (2013; 2017), Corsaro (2011), Giroux (1997), Heywood (2004), Kohan (2004; 2009), Monteiro (2014; 2019), Oliveira-Formosinho (2004; 2019), Sacristán (2000; 2010), Sarmento (2003; 2005; 2007), Zabalza (1998; 2001), among others. The results indicate that children's participation in the curriculum is still limited by historical and cultural power relations that marginalize children. However, participatory pedagogical approaches that value children's experiences and perspectives can promote a more inclusive and equitable educational environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge dos Santos Silva, Federal University of Maranhão

Student in the Graduate Program in Education and Educational Practices (PPGEPE) at the Federal University of Maranhão (UFMA/CCIm).

Maria Regina dos Santos Costa, Federal University of Maranhão

Student in the Graduate Program in Education and Educational Practices (PPGEPE) at the Federal University of Maranhão (UFMA).

Karla Bianca Freitas de Souza Monteiro, Federal University of Maranhão

Master's in Education (UFMA), PhD in Education (UFC), and professor in the Graduate Program in Education and Educational Practices (PPGEPE) at the Federal University of Maranhão (UFMA/CCIm).

References

APPLE, Michael. Ideologia e currículo. – 3. Ed. – Porto Alegre: Artmed, 2006.

ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Guanabara, 1981.

ARROYO, Miguel. Outros sujeitos, outras pedagogias. RJ: Vozes, 2017.

ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

CINTRA, Rosana Carla Gonçalves Gomes. Educação infantil: a criança como sujeito de direito, – vamos dialogar sobre isso?. In: CARVALHO, Janaína Nogueira Maia Carvalho [et al.] Orgs. A sociologia da infância: possibilidade/s de voz e ação da criança e sua/s infância (s). - Campo Grande, MS: Ed. UFMS, p. 102-116, 2022.

CORSARO, William A. Sociologia da Infância. Tradução de Lia Gabriele Regius Reis. 2.ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

FORMOSINHO, João; OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. Pedagogias transmissivas e pedagogias participativas na escola de massas. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia;

PASCAL, Christine. Documentação pedagógica e avaliação na educação infantil: um caminho para a transformação. – Porto Alegre: Penso, p. 3-25, 2019.

GIROUX, Henry. Professores como intelectuais transformadores. In: Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. p. 157-164.

GOBBI, Marcia Aparecida e GALIAN, Claudia Valentina Assumpção e CIARDELLA, Thais Monteiro. Currículo e infância: o olhar das crianças, desde bebês, para a educação infantil e além. Debates em Educação, v. 13, n. 33, p. 168-194, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p168-194. Acesso em: 13 jul. 2024.

HEYWOOD, Colin. Uma história da infância: da Idade Média à época contemporânea no Ocidente. Porto Alegre: Artmed, 2004.

KOHAN, Walter Omar. Lugares da infância: filosofia. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

KOHAN, Walter Omar. Infância e Filosofia. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVEIA, Maria Cristina S. de (Org.). Estudos da Infância: educação e prática sociais. 2009. p.40-61.

KOHAN, Walter Omar. Visões de filosofia: Infância. ALEA, Rio de Janeiro, vol. 17/2, p. 216-226, jul-dez 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/alea/v17n2/1517-106X-alea-17-02- 00216.pdf. Acesso em: 8 jul. 2024.

MALAGUZZI, Loris. História, ideias e filosofias básicas. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As Cem Linguagens da Criança: a abordagem de Reggio Emília na educação da primeira infância. Porto Alegre; Artmed, 1999. p. 59-104.

MONTEIRO, Karla Bianca Freitas de Souza. Educação infantil e currículo: o lugar de crianças, famílias e professoras no currículo de uma instituição de educação infantil de Imperatriz/MA. 2014. 272f. – Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2014.

MONTEIRO, Karla Bianca Freitas de Souza. O currículo da educação infantil em face das orientações de um sistema apostilado de ensino. Revista Espaço do Currículo. (online), João Pessoa, v.12, n.2, p. 326-338, maio/ago. 2019.

NOGUEIRA, Edilma Bandeira de Araújo; MONTEIRO, Karla Bianca Freitas de Souza; MELO, José Carlos de. “Agora a gente vai ser igualzinho a nossa mãe, que fica só arrumando as coisas”: a escuta de crianças nas experiências do cotidiano no espaço educativo. Pesquisas sobre/com crianças. Revista Humanidades e Inovação, Palmas - TO - v.10, n.02, 2023.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, João. A participação guiada: coração da pedagogia da infância? Revista Portuguesa de Pedagogia – Infância: Família, comunidade e educação, Coimbra, v.38, n. 1-3, p. 145-158, 2004.

PEREIRA, Hortência Pessoa; SANTOS, Fábio Viana; MANENTI, Mariana Aguiar. Educação Infantil e currículo: o (não)lugar do brincar nos atos curriculares. Revista JRG de Estudos Acadêmicos, Brasil, São Paulo, v. 7, n. 14, p. e14893, 2024. DOI: 10.55892/jrg.v7i14.893. Disponível em: https://revistajrg.com/index.php/jrg/article/view/893. Acesso em: 13 jul. 2024.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SACRISTÁN, José Gimeno. Saberes e incertezas sobre o currículo. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos. Currículo da educação infantil: considerações a partir das experiências das crianças. EDUR - Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, 2018.

SARMENTO, Manoel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Asa, 2004.

SARMENTO, Manuel Jacinto; FERNANDES, Natália; TOMÁS, Catarina. Políticas Públicas e Participação Infantil. Educação, Sociedade & Culturas, nº 25, p. 183-206, 2007.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e Alteridade: Interrogações a partir da Sociologia da Infância. Educação e Sociedade, n. 26 (91), p. 361-378, 2005.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELLOS, V. M. R. de; SARMENTO, Manuel Jacinto. Infância (in)visível. Araraquara: Junqueira & Marin, 2007.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Imaginário e culturas da infância. Cadernos de Educação, v. 12, n. 21, p. 51-69, 2003.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A prática pedagógica do professor de Didática. 2. Ed. Campinas, Papirus, 1992.

ZABALZA, Miguel Angel. Didática da educação infantil. Rio Tinto: Edições ASA, 2001.

ZABALZA, Miguel A. Qualidade em educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2024-11-04

How to Cite

Silva, J. dos S., Costa, M. R. dos S., & Monteiro, K. B. F. de S. (2024). CHILDREN’S PARTICIPATION IN CURRICULUM DEVELOPMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: SOME IMPLICATIONS. Interdisciplinary Studies Journal, 6(4), 01–16. https://doi.org/10.56579/rei.v6i4.1643

Issue

Section

DOSSIÊ: POLÍTICAS PÚBLICAS E GESTÃO DA EDUCAÇÃO

Similar Articles

<< < 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.