Intangible Heritage as a Tool for Promoting Education in the Border Zone

A Look at Educational and Cultural Public Policies and Their Constitutional Legitimations

Visualizações: 355

Authors

  • Eva Terezinha Ferreira Jornada Federal University of Pampa
  • Muriel Pinto Federal University of Pampa

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v1i2.14

Keywords:

Intangible heritage, Ipublic policies, education, culture, interculturality

Abstract

This article is titled: The Valorization of Intangible Heritage in Border Integration. Its study object is Cultural and Educational Public Policies / Rescue of Border Linguistic Memories. The objective is to highlight the patrimonial rights to disseminate the importance of intangible cultural assets, in order to value them as intangible heritage, in different teaching modalities, of Basic Education. The purpose is to encourage the oral, textual, and cultural production of students as a way to value intangible heritage issues, produced by individuals living in São Borja. The municipality is part of the Mesoregion Metade Sul, in the west of Rio Grande do Sul, and borders the city of Santo Tomé, Argentina. The idea of belonging and promoting a culture of respect for linguistic diversity with a focus on interculturality is emphasized. As a result, the article examines why the score was below expectations for the Basic Education Development Index (IDEB) in the language area in 2017. The methodology will involve bibliographic, quantitative, and qualitative research. Initially, it is noted that this issue is caused by school failure, as it primarily affects students in municipal and state schools, especially those from São Borja. However, this can be at least mitigated. The article justifies the importance of emphasizing that education and culture are essential tools for the development of border zones. This will be done through a descriptive investigation, utilizing the inductive methodology with an argumentative approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eva Terezinha Ferreira Jornada, Federal University of Pampa

Full-time teacher in both the municipal and state networks. Graduated in Language and Literature, specializing in Portuguese and Spanish, from URCAMP, São Borja campus. Specialist in Image, History, and Memory of the Missions: Heritage Education, from UNIPAMPA, São Borja campus; Specialist in Literacy and Reading, from UNINTER, São Borja campus; Master's student in Public Policies at UNIPAMPA, São Borja campus. Researches the Valorization of Intangible Heritage in Border Integration: Cultural and Educational Public Policies: Rescue of Linguistic Memories from the border zone.

Muriel Pinto, Federal University of Pampa

PhD in Geography from UFRGS (2015). Master's in Regional Development from the University of Santa Cruz do Sul RS (UNISC). Bachelor's in Geography from URI - Regional Integrated University of Upper Uruguai and Missions - Santo Ângelo/RS Campus (2007).

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Editora do Senado, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. PCN: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais- Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1997.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização e linguística. 10. Ed. São Paulo: Scipione, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-45082012000400001

CALVET, L. J. Sociolinguística: uma introdução crítica. São Paulo: Parábola, 2002.

____________. As políticas linguísticas. São Paulo: Parábola: IPOL, 2007.

CHOAY, F. (2001). A alegoria do patrimônio . São Paulo: Estação Liberdade: UNESP.

CORDIOLLI, Marcos Antonio. Sistemas de Ensino e Políticas Educacionais no Brasil. Curitiba: Ibpex, 2011.

__________Decreto-Lei nº 25, de 30 de novembro de 1937. Patrimônio Cultural Imaterial: para saber mais. Brasília, DF: IPHAN, 2007.

GOMES, Maria Lúcia de Castro. Metodologia do ensino de língua portuguesa. Curitiba: Intersaberes, 2015.

________IEPÉ. Patrimônio Cultural Imaterial e povos indígenas, 2006.

_________ Lei n.10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 JAN.2001.

_________ Lei n.11.114, de 16 de maio de 2005. Altera os arts 6º, 30, 32 e 87 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, com o objetivo de tornar obrigatório o início do Ensino Fundamental aos seis anos de idade. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 DEZ.2003.

_________ Lei n.11.274, de 6 de fevereiro de 2006. Altera a redação dos arts 29, 30, 32 e 87 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, dispondo sobre a duração de 9 (nove) anos para o ensino fundamental, com matrícula obrigatória a partir dos 6 (seis) anos de idade. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 DE FEV.

MELO, Alessandro de. Fundamentos socioculturais da educação. Curitiba: Intersaberes, 2012.

MORELLO,Rosâng; OLIVEIRA, Gilvan Müller de.Uma política patrimonial e de registro para as línguas brasileiras. Patrimônio - Revista eletrônica do IPHAN, Campinas, n. 6, jan./fev. 2007. Disponível em: http://www.labjor.unicamp.br/patrimonio/materia. php?id=211. Acesso em: 20 DE OUTUBRO DE 2019.

NARVAJA DE ARNOUX, Elvira. Política linguística: los contextos de la disciplina.

OLIVEIRA, Maxwell Ferreira. Metodologia Científica: um manual para a realização de pesquisas de administração. 2011. 72f. Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2011.

Revista Políticas Linguísticas para América Latina. Actas del Congreso Internacional, 1997, Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, p. 13-24, 1999.

______. Política Linguística no Mercosul: a questão da integração científica e cultural. In: Percursos da memória: construção do imaginário nacional. LEMOS, M.T.T.B. & BAHIA, L.H. Rio de Janeiro: Uerj, NUSEG, 2000.

SANT’ANNA, Marcia. A face imaterial do patrimônio cultural os novos instrumentos de reconhecimento e valorização in: ABREU, Regina; CHAGAS, Mario(orgs). Memória e patrimônio: ensaio-contemporãneos: Rj. PPS, a, 2003.

SECCI, Leonardo. Análise de Políticas Públicas: Diagnóstico de problemas, recomendações de soluções. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

WALSH, C.; GARCÍA, J. El pensar del emergente movimiento afroecuatoriano. Reflexiones (des)de un proceso. In: MATO, D. (Org.). Estudios y otras prácticas intelectuales latinoamericanas en cultura y poder. Caracas: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales y Universidad central de Venezuela, 2002. p. 317-326.

______. Pensamiento crítico y matriz (de)colonial- reflexiones latinoamericanas. Quito: Abya-Yala, 2005. ______. Interculturalidad y colonialidad del poder: un pensamiento y posicionamiento otro desde la ‘diferencia colonial. In: WALSH, C. et al. Interculturalidad, descolonización del estado e del conocimiento. Buenos Aires: Signo, 2006. p. 21-70. Revista:

Published

2021-05-20

How to Cite

Jornada, E. T. F., & Pinto, M. (2021). Intangible Heritage as a Tool for Promoting Education in the Border Zone: A Look at Educational and Cultural Public Policies and Their Constitutional Legitimations. Interdisciplinary Studies Journal, 1(2), 85–108. https://doi.org/10.56579/rei.v1i2.14

Similar Articles

<< < 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.