CHILDHOOD EDUCATION IN THE PANDEMIC

REMOTE TEACHING, TEACHING AND THE TRAINING OF CHILDREN IN PARINTINENSE SCHOOLS

Visualizações: 335

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v5i7.914

Keywords:

Child education, Pandemic, Remote teaching, Teaching Activity

Abstract

The work focuses on the experiences lived during the Covid-19 pandemic, in relation to teaching practices and school training processes for children in Early Childhood Education in Parintins (AM), with the central objective of investigating the performance of teachers in Remote Education and the challenges faced. The interruption of classroom activities, the absence from school, social interaction, interactions and shared routines, affected the teacher's life and the teaching and learning process of children in many aspects. According to Senhoras (2020), in the context of the pandemic, education management policies in Brazilian territory became flagrant, with a scrapped structure, crowded classrooms, insufficient and technically outdated technologies, teachers with excessive workloads, overloaded with classes and, at the limit of your mental health. The research is empirical in nature and was based on a qualitative approach, with Field Research in 05 (five) Early Childhood Education schools and the participation of 08 (eight) teachers through semi-structured interviews, which contributed to analyzes about training of the child, teaching practices and experiences, with remote teaching triggering an increase in school activities, imperative and reduced knowledge of digital tools, losses in the child's training, as well as various experiences and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Paes Neto, Federal University of Amazonas

8th-semester student in the Pedagogy program at the Federal University of Amazonas, ICSEZ/UFAM. Researcher in the Institutional Program for Scientific Initiation Scholarships – PIBIC, Federal University of Amazonas (UFAM), Member of the Study and Research Group in Rural Education and Amazonian Territorialities.

Kézia Siméia Barbosa da Silva Martins, Federal University of Amazonas

Ph.D. in Education from the Federal University of Amazonas. Pedagogue and Professor at the Institute of Social Sciences, Education, and Zootechnics (ICSEZ/UFAM) in the municipality of Parintins-AM.

References

ALVES, Francisca Ivoneide Benicio Malaquias; BRITO, Cosma Maria de. A Educação Infantil no Contexto da Pandemia: o processo ensino e aprendizagem fora das escolas. Rev. Psic. Outubro, 2021. vol.15, n.57, p. 808-815. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v15i57.3256

ALVES, Lynn. Educação Remota: entre a Ilusão e a realidade. Aracaju: Interfaces Científicas, vol.8, n° 3, p. 348 – 365, Fluxo Contínuo, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria n.343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus – COVID-19. Diário Oficial da União, edição 53, seção 1, p.39, 18 mar. 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 Acesso em: 7 jul. 2022.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (Distrito Federal). Parecer CNE/CP Nº: 5/2020, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, 1 jun. 2020, seção 1, p. 32, 28 abr. 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 jul. 2023.

FÁVERI, José Ernesto; CANI, Luiz Eduardo; BAZZANELLA, Sandro Luiz. As múltiplas dimensões da Educação na Era do Coronavírus. São Paulo: LiberArs, 2021.

FRANCO, Z.G.E.; NOGUEIRA, E.M.L.; PRATA, W. de A. Educação Infantil no Contexto Amazônico: experiências em tempos de pandemia. Florianópolis: Zero-a-Seis, 2021. v. 23. p. 244-268. ISNN 1980-4512. DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e78988

JUNIOR, Raul Greco; LACERDA, Tiago Eurico de (Orgs.). Educação remota em tempos de pandemia: ensinar, aprender e ressignificar a educação 1.ed. Curitiba: Editora Bagai, 2021.E-Book. ISBN: 978-65-89499-98-5

KIRCHNER, Elenice Ana. Vivenciando os Desafios da Educação em Tempos de Pandemia. Desafios da Educação em Tempos de Pandemia, Cruz alta: Ilustração, 2020. N.108, p.555-578, Julho, 2020, p. 45 a 53.

LEAL, G. K.; SCHLINDWEIN, L. M.; TRINDADE, P. dos S. Infância e pandemia: conhecimento nas ondas do rádio em Parintins/AM. v. 26. Brasília: Linhas Críticas, 2020. p. 1-18 DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.33999

MAYER, Leandro; SCHÜTZ, Jenerton Arlan; PALÚ (org.). Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020. 324 p.

MORO, Catarina; VIEIRA, Daniele M. (Orgs.) A educação infantil em tempos de pandemia: práticas ressignificadas. Curitiba: NEPIE/UFPR, 2021. ISBN 978-65-84565-13-5.

PEIXOTO, Leonardo Ferreira; VIEIRA, Rafael dos Santos. Cotidiano escolar e pandemia de covid-19 na Amazônia. Revista Momento –Diálogos em Educação, 2021. v. 30. p. 183-196. E-ISSN 2316-3100. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13216. Acesso em: 23 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v30i02.13216

RODRIGUES, Janine Marta Coelho (Org.); SANTOS, Priscila Morgana Galdino dos (Org.). Reflexões e desafios das novas práticas docentes em tempos de pandemia. João Pessoa: Editora do CCTA, 2020. 129 p. ISBN: 978-65-5621-095-7

SANTOS, Marlene Oliveira dos. Educação Infantil em tempos de pandemia. Salvador: EDUFBA, 2021. 305 p. ISBN: 978-65-5630-102-0

SENHORAS, Elói Martins (org.) COVID-19: Educação e a Ótica Docente. Boa Vista: Editora da UFRR, 2020.

SILVA, Camila Lopes da; SANTOS, David Moisés Barreto. Desenvolvimento profissional docente e Educação Básica na pandemia de Covid-19. SciELO Preprints. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3526. Acesso em: 28 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3526

VITA, Gabriela Gomes Prado de Almeida; JORGE, Tatiane Martins. Impacto da privação do espaço físico escolar no desenvolvimento infantil durante a pandemia: percepção de familiares de crianças em idade pré-escolar. Revista CEFAC, 2023; 25(2). Universidade de São Paulo, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0216/20232529822

Published

2024-01-03

How to Cite

Neto, J. P., & Martins, K. S. B. da S. (2024). CHILDHOOD EDUCATION IN THE PANDEMIC: REMOTE TEACHING, TEACHING AND THE TRAINING OF CHILDREN IN PARINTINENSE SCHOOLS. Interdisciplinary Studies Journal, 5(7), 182–195. https://doi.org/10.56579/rei.v5i7.914

Issue

Section

DOSSIÊ: Interseccionalidade e Educação: Desafios para Pensar a Educação Escolar

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.