A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW ON SOCIOECONOMIC CONDITION, POVERTY AND INEQUALITY AND THEIR INFLUENCE ON THE PATH OF HIGH SCHOOL STUDENTS AT PUBLIC SCHOOLS

Visualizações: 495

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.749

Keywords:

Inequality, Socioeconomic Condition, Poverty, High School, Trajectory

Abstract

The text addresses the state of knowledge about the socioeconomic condition, inequality and poverty of public high school students, and is the result of an ongoing master's study, presenting as an object of analysis educational inequalities in public high school, focusing on the school trajectory of the student in the year 2022. Thus, our main objective of this article is to analyze the results of the State of knowledge about socioeconomic conditions, poverty and inequality. In the search to identify the inequalities that influence the academic trajectory of public-school students. Only doctoral theses were analyzed from 1987 to 2021, in the CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gean Ferreira de Noronha, Federal University of Pará

Has experience in the field of Education, with an emphasis on Teaching-Learning. Develops technical work such as tabulation and organization of statistical data for governmental bodies. Has experience in organizing university and professional events. Has published works and articles in the educational area. Worked as a collaborator and monitor in the Federal Government program, a pact for the strengthening of High School in the State of Pará, and was the vice-coordinator of the Academic Center of Pedagogy in 2016. Member of GEPTE - Study and Research Group on Work and Education. Served as Technical-Pedagogical Coordinator at SESI Ananindeua School for two years, where he played a leadership role. Currently, he is a tenured teacher at the municipal city hall of Santa Barbara do Pará.

Ronaldo Marcos de Lima Araujo , Federal University of Pará

Teacher in the Postgraduate Program in Curriculum and Basic School Management at the Federal University of Pará.

References

ALVES, Maria Teresa Gonzaga; SOARES, José Francisco; XAVIER, Flavia Pereira. Índice Socioeconômico das Escolas de Educação Básica Brasileiras. (In.) Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.22, n. 84, p. 671-704, jul./set. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362014000300005

ALGEBAILE, Eveline Bertino. Escola Pública e Pobreza: expansão escolar e formação da escola dos pobres no Brasil. Tese (doutorado). UFF. Rio de Janeiro, 2004.

BACIANO, Gislaine de Medeiros. Escola e vida: influências da escola para as trajetórias sociais de jovens egressos do ensino médio. Tese (doutorado). UNINOVE. São Paulo, 2015.

BOURDIEU, Pierre. Futuro de classe e causalidade do provável (1974). In: CATANI, A; NOGUEIRA, M. A. (org). Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 81 - 126.

BRAZOROTTO, Cintia Magno. Origem e destino: o ensino médio profissionalizante no Brasil e na Alemanha. Tese (doutorado). UNICAMP. Campinas, 2020.

CARNAVAL, Marilya Mariany. Infraestrutura e desempenho do ensino médio, em escolas públicas da capital paulista da rede estadual. Tese (doutorado). PUC/SP. São Paulo, 2020.

DANTAS, Lucio Gomes. A escola e a opção pelos pobres. Tese (doutorado). UNB. Brasília, 2014.

DUBET, François. Desigualdades multiplicadas. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003.FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Gestão da educação na perspectiva dos direitos humanos: garantias de possibilidades. Rev. Diálogo edc. Curitiba, V. 17, nº53, p.979-998, 2017. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.17.053.AO13

GARRIDO, Walter Von Czekus; Representações Sociais sobre Futuro de Jovens Periféricos: tessituras do imaginário e práticas socioeducativas cotidianas. Tese (doutorado). UFBA. Salvador, 2021.

GUEDES, Gilmar Barbosa. A escola de ensino médio público noturno: uma conjuntura favorável ao protagonismo estudantil coletivo em contraposição ao protagonismo juvenil via empoderamento. Tese (doutorado). UFRN. Natal, 2007.

KULNIG, Rita de Cassia Mitleg. A dimensão subjetiva da desigualdade social no processo de escolarização das elites: um estudo sobre práticas escolares no ensino médio. Tese (doutorado). PUC/SP. São Paulo, 2019.

LIMA, Ana Lea Bastos. Escolas invisíveis: as extensões de matrícula de ensino médio da rede estadual de ensino do Ceará. Tese (doutorado). UECE. Fortaleza, 2020.

MARTINS, José de Souza. Exclusão social e a nova desigualdade. Editora Paulus. 1997.

MENEZES, Isabela Goncalves de. No sertão da minha terra, o sentido da escolarização, as expectativas profissionais e o discurso sobre identidade e individualizações de jovens rurais estudantes do ensino médio em escolas urbanas. Tese (doutorado). UFS. Aracaju, 2016.

NORONHA, Gean Ferreira. O Ensino Médio no Estado do Pará: e os indicadores de oferta nas Regiões de Integração do Marajó e Metropolitana de Belém no período de 2010 a 2014. TCC (graduação). UFPA. Belém, 2016.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Das políticas de governo à política de estado: reflexões sobre a atual agenda educacional brasileira. Educação e Sociedade, Campinas, v. 32, n. 115, p. 323-337, abr.-jun. 2011 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000200005

PAULA, Simone Grace de. Desigualdades e desempenho escolar no processo de escolarização da juventude: uma análise contextual sobre a expansão do ensino médio na Região Metropolitana de Belo Horizonte. Tese (doutorado). UFMG. Belo Horizonte, 2012.

PERDIGAO, Solange Alves. Significações de futuro profissional para estudantes de ensino médio de diferentes classes sociais residentes em municípios com ofertas de formação profissional desiguais. Tese (doutorado). PUC/SP. São Paulo, 2019.

PEREGRINO, Mônica. Desigualdade numa escola em mudança: Trajetórias e embates na escolarização pública de jovens pobres. Tese (doutorado). UFF. Rio de Janeiro, 2006.

PEREIRA, Michelle Melina Gleica Del Pino Nicolau. Deficiência, raça e gênero: análise de indicadores educacionais brasileiros. Tese (doutorado). PUC/SP. São Paulo, 2016.

PINEIDA, Silvana Schuler; O casarão da várzea visto por dentro: trajetórias escolares de alunos do Colégio Militar de Porto Alegre. Tese (doutorado). UFRGS. Porto Alegre, 2009.

SEN, Amartya. Desenvolvimento como liberdade. Tradução Laura Teixeira Motta. – 5. reimp. - São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

SARAIVA, Mateus. Por uma política com números: o Ensino Médio sob a perspectiva do Sinaeb. UFRGS. Porto Alegre, 2021.

SIQUEIRA, Janes Terezinha Fraga. A luta do jovem trabalhador e estudante nas escolas estaduais de Porto Alegre/RS - um estudo de caso. Tese (doutorado). UFRGS, Porto Alegre, 2004.

SOARES, José Francisco; ANDRADE, Júdice de Andrade. Nível socioeconômico, qualidade e equidade das escolas de Belo Horizonte. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Educacionais, Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, p. 107-126, jan./mar. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362006000100008

SOUZA, Jessé. A classe média no espelho: sua história, seus sonhos e ilusões, sua realidade. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2018.

RATUSNIAK, Celia. Processo por abandono intelectual e os efeitos da judicialização da evasão escolar: gênero, raça, classe social e as biopolíticas que produzem o fracasso escolar e as expulsões compulsórias. Tese (doutorado). UFPR. Curitiba, 2019.

TERRA, Denise Maria Antunes Cordeiro. Juventude nas sombras: escola, trabalho e moradia em territórios de precariedades. Tese (doutorado). UFF. Rio de Janeiro, 2008.

WASCHECK, Murilo de Camargo. Ensino médio integrado e juventude: identidades e perspectivas a partir dos estudantes do IFG câmpus Goiânia. Tese (doutorado). UFG. Goiânia, 2020.

ZANDONÁ, Norma da Luz Ferrarini; O espaço do contrapoder: o acesso à Universidade Pública e o perfil socioeconômico educacional dos candidatos ao vestibular da UFPR. Tese (doutorado). UFPR. Curitiba, 2005.

Published

2024-03-21

How to Cite

Noronha, G. F. de, & Araujo , R. M. de L. (2024). A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW ON SOCIOECONOMIC CONDITION, POVERTY AND INEQUALITY AND THEIR INFLUENCE ON THE PATH OF HIGH SCHOOL STUDENTS AT PUBLIC SCHOOLS. Interdisciplinary Studies Journal, 6(1), 01–26. https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.749

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.