HEALTH PROGRAM AT SCHOOL
ACTIONS AND CHALLENGES FOR IMPLEMENTATION IN THE PERCEPTION OF TEACHERS
Visualizações: 380DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v5i7.743Keywords:
School Health, Teachers, EducationAbstract
This study aims to analyze, in the perception of teachers at a school in a municipality in the northwest region of the state of Rio Grande do Sul, the knowledge, actions developed and challenges for developing the School Health Program (PSE). This is a qualitative, exploratory study of the case study type, in which five teachers from a public municipal school in a municipality in the state of Rio Grande do Sul participated. An interview was used as an instrument. The data were interpreted using the content analysis technique. The results indicated that teachers consider PSE important, but that it needs to be better organized, happen more frequently at school, be more routine and not just with specific actions. In this context, it is concluded that facing the challenges in implementing the PSE involves adjustments in the integration between the sectors involved.
Downloads
References
ARAÚJO, M. S. et al. Dificuldades enfrentadas por enfermeiros para desenvolver ações direcionadas ao adolescente na atenção primária. Revista de Enfermagem, UFPE, v. 10, n. 5, p. 4219-4225, nov. 2016.
BARDIN, L. Análise de conteúdo: a visão de Laurence Bardin. São Paulo: Edições 70, 229 p. 2011.
BRASIL, E. G. M. et al. Adolescent health promotion and the School Health Program: complexity in the articulation of health and education. Revista da Escola de Enfermagem, USP, v. 51, p. e03276, 2017.
BRASIL. Ministério da Saúde, Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Brasília, 2012. Disponível em: <https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/ Reso466.pdf>. Acesso em: 18 set. 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Programa Saúde na Escola – Manual de orientações – Ciclo 2019- 2020. Brasília, DF. 2019. Disponível em: <https://www.saude.gov.br/acoes-e-programas/programa-saude-na-escola>. Acesso em: 20 out. 2021.
CHIARI, A. P. G. et al. Rede intersetorial do Programa Saúde na Escola: sujeitos, percepções e práticas. Caderno de Saúde Pública, v. 34, n. 5, p. e00104217, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311x00104217
FACCHINI, L. A.; TOMASI, E.; DILÉLIO, A.S., 2018. Qualidade da Atenção Primária à Saúde no Brasil: avanços, desafios e perspectivas. Ensaio - Saúde debate, v. 42. n.6, p. 208-223, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042018s114
FARIAS, D.N. et al. Interdisciplinaridade e interprofissionalidade na estratégia saúde da
família. Trabalho, educação e saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 141-162, abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00098
JACÓE, N. B. et al. O olhar dos profissionais de uma Unidade Básica de Saúde sobre a implantação do Programa Saúde na Escola. Revista Médica de Minas Gerais. v. 24 n. 1 p. 43-48, 2014.
KNECHTEL, M. do R. Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes, 2014, 193 p.
LEE, J. Mental health effects of school closures during COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, v. 4, n. 6, p. 421, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30109-7
LIMA, V. V. et al. Desafios na educação de profissionais de Saúde: uma abordagem interdisciplinar e interprofissional. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online]. v. 22, Supl. 2, p. 1549-1562, 2018. Disponível em: <https://scielosp.org/article/icse/2018>.Acesso em: 14 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0722
LOPES, I. E.; NOGUEIRA, J.A.D.; ROCHA, D.G. Eixos de ação do Programa Saúde na Escola e Promoção da Saúde: revisão integrativa. Saúde debate, v. 42, n. 118), Jul.-Sep./2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104201811819
LÓPEZ, M. M. et al. Education and promotion of healthy food habits in preschoolers. Na educational experience. Revista Iberoamericana de Educacion e investigacion em enfermeria, v. 6, n. 2, p. 47-53, 2016.
MAATOUG, J. et al. School-Based Intervention as a Component of a Comprehensive Community Program for Overweight and Obesity Prevention, Sousse, Tunisia, 2009–2014. Preventing Chronic Disease, v. 12, 2015. Available from: <https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4584471/?tool=pubmed>. Cited: 2021 oct 27. DOI: https://doi.org/10.5888/pcd12.140518
MEDEIROS, E. R., et al. Capacitação profissional no Programa Saúde na Escola sob a perspectiva da Teoria da Complexidade. Complexidade e Capacitação na Saúde Escolar, v.23, n. 3, p. e20190035, 2019.
MONTEIRO, P. H. N.; BIZZO, N. Health in school: an examination of the reference
documents for the forty years of compulsory health programs, 1971-2011. História, Ciências,
Saúde Manguinhos, v. 22, n. 2, p. 411-27, 2015. Available from: <http://www.scielo.br/pdf/
hcsm/v22n2/0104-5970-hcsm-2014005000028.pdf>Cited: 2021 oct 27.
NORMAN, A. et al. One size does not fit all–qualitative process evaluation of the Healthy School Start parental support programme to prevent overweight and obesity among children in disadvantaged areas in Sweden. BMC Public Health, v. 16, n. 37, p. 1-11, 2016. DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-016-2701-1
PERES G. M.; GRIGOLO T. M.; SCHNEIDER D. R. Challenges of the Intersectoral Approach in the Implementation of a Program for the Prevention of Drug Abuse. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 37, n. 4, p. 869-882, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003272016
RIOS, D.R.S.; SOUSA, D.A.B.; CAPUTO, M.C. Diálogos interprofissionais e interdisciplinares na prática extensionista: o caminho para a inserção do conceito ampliado de saúde na formação acadêmica. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online]. v. 23, 15 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.180080
SANTA ROSA. FUMSSAR. Fundação Municipal da Saúde de Santa Rosa. Notícias – PSE. Programa Saúde na Escola em Santa Rosa. 18 de fevereiro de 2019. Disponível em: <https://www.santarosa.rs.gov.br/noticias_ver.php?id=6976>. Acesso em: 13 ago. 2021.
SOARES, C. de J., et al. Percepção de enfermeiras da estratégia de saúde da família sobre o programa saúde na escola. Revista de Enfermagem. UFPE, v. 10, n. 12, p. 4487-4493, 11 dez. 2016.
SILVA, C. S.; BODSTEIN, R. C. A. Referencial teórico sobre práticas intersetoriais em promoção da saúde na escola. Ciências & Saúde Coletiva [Internet]. v. 21, n. 6, p. 1777-88, 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/csc/v21n6/1413-8123-csc-21-06-1777.pdf>.Acesso em: 20 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232015216.08522016
SOUSA, M. C.; ESPERIDIÃO, M. A.; MEDINA, M. G. Intersectorality in the Health in Schools Program: an evaluation of the political-management process and working practices. Ciências & Saúde Coletiva. v. 22, n. 6, p. 1781-90, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232017226.24262016
TEIXEIRA, M. R.; COUTO, M. C. V.; DELGADO, P. G. G. Atenção básica e cuidado colaborativo na atenção psicossocial de crianças e adolescentes: facilitadores e barreiras. Ciências & Saúde Coletiva, V. 22, n. 6, p. 1933-42, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232017226.06892016
VELLOSO, M. P. et al. Interdisciplinaridade e formação na área de saúde coletiva. Trabalho, Educação e saúde, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 257-271, 11 mar. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sip00097
YIN, R. K. Case study: planning and methods. 5. ed. Herrera C. M., translator. Porto Alegre (RS):Bookman, 2015
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.