Tourism Planning
Hospitality and Cultural Identity in the Squares, Parks, Museums, and Fountains of São Borja in the Jesuit Missions Region of Rio Grande do Sul
Visualizações: 204DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v1i3.21Keywords:
Hospitality, Cultural Heritage, Planning, TourismAbstract
The objective of this study is to present the cultural identity evidenced in the squares, parks, museums, and water fountains of São Borja, elements that contribute to the development of the tourist offerings shaped by the history and material and intangible cultural heritage, natural resources, and investments in local infrastructure. Tourism planning is the responsibility of the public administration, which, together with the private sector, contributes through investments that enhance the tourist offerings. The combination of these factors has the potential to develop the location and justifies new investments, which in turn promote the development of local and regional tourism. Bibliographic research and data collection through fieldwork allowed the identification of the cultural identity represented in São Borja's squares, parks, museums, and fountains, also enabling the identification of elements that contribute to shaping its cultural identity, making tourism a means capable of fostering social, cultural, and economic development.
Downloads
References
BARBOSA, L. G. M. Estudo de competitividade de produtos turísticos. Brasília: SEBRAE, 2011. Disponível em:<http://www.turismo.gov.br/sites/default/turismo/o_ministerio/publicacoes/downloads_publicacoes/Estudo_de_Competitividade_de_Produtos_Turxsticos.pdf> Acesso em: 10 set. 2019.
BENI, Mário Carlos. Sistema de Turismo – SISTUR Estudo do Turismo face à Moderna Teoria de Sistemas. Revista Turismo em Análise, v.1 n.1 (mai.1990). Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/rta/article/view/63854> Acesso em: 18 fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v1i1p15-34
BENI, Mário Carlos. Política e estratégia do desenvolvimento regional: planejamento integrado e sustentável do turismo. In: LAGE, Beatriz Helena Gelas; MILONE, Paulo Cesar. Turismo: Teoria e Prática. São Paulo: Atlas, 2000. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v10i1p7-17
CAMARGO, Luis Octávio de Lima. Hospitalidade. São Paulo: ALEPH, 2004.
CAMARGO, Luiz Octávio de Lima. A Pesquisa em Hospitalidade. Revista Hospitalidade. São Paulo, ano V, n.2, p.15-51, jul.-dez.2008. Disponível em: <https://www.revhosp.org/hospitalidade/article/view/151> Acesso em: 05 set. 2018. DOI: https://doi.org/10.7784/rbtur.v15i2.2112
COLVERO, Ronaldo B. São Borja e seu Patrimônio Quase Esquecido: O Caso das Missões Jesuíticas na Terra dos Presidentes. Congresso Internacional de História. DOI: 10.4025/4cih.pphuem.313, 2009. DOI: https://doi.org/10.4025/4cih.pphuem.313
CORRÊA, Roberto Lobato. O espaço urbano. São Paulo: Ática, 1995.
DARODA, Raquel Ferreira. As novas tecnologias e o espaço público da cidade contemporânea. Orientador: Enaldo N. Marques. 2012. 122 p. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Planejamento Urbano e Regional) – Universidade Federal do Rio Grande
do Sul. Porto Alegre, 2012. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/67063> Acesso em: 05 nov. 2019.
DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu; MINAYO, Maria Cecília de Souza; Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. 31. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
DIAS, Reinaldo. Planejamento do Turismo: Política e Desenvolvimento do Turismo no Brasil. São Paulo: Ática, 2008.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GRINOVER, Lucio. A Hospitalidade, a Cidade e o Turismo. São Paulo: ALEPH, 2007.
HALL, Stuart. A Identidade Cultural na Pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2014.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATISTICA, Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rs/sao-borja/panorama> Acesso em: 28 ago. 2018.
INSTITUTO BRASILEIRO DE MUSEUS. Museu e Turismo: estratégias de cooperação. Brasília, DF: IBRAM, 2014.
NACIONES UNIDAS. Recomendaciones Internacionales para estadísticas de turismo 2008, Madrid/Nueva York 2010. Disponível em:
<https://unstats.un.org/unsd/publication/seriesm/seriesm_83rev1s.pdf> Acesso em: 2 abr. 2019.
O’DONNELL, Fernando O.M. O Brasão de São Borja. Porto alegre: Ponto Arte, 2015. OMT – ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DO TURISMO. Introdução ao Turismo. Trad.Dolores Martins Rodriguez Córner. São Paulo: Roca, 2001.
PINTO, Muriel. A construção da identidade missioneira no Rio Grande do Sul e as políticas culturais no sul do Brasil. Santa Cruz do Sul: UNISC, 2011.
PINTO, Muriel. Revista Eletrônica de Turismo Cultural, Vol 04, Ano 02. Turismo cultural na Fronteira Missioneira Brasil-Argentina: Patrimônio, Identidade como atrativos Turísticos, 2010. Disponível em: <http://www.eca.usp.br/turismocultural/8.04_Muriel_Pinto.pdf> Acesso em: 10 mar. 2019.
PINTO et al. As paisagens culturais como instrumento de educação patrimonial para as missões jesuitico-guarani: o caso de São Borja-Brasil. IPHAN - Série Patrimônio Cultural e Extensão Universitária, nº5, nov. 2014.
SANTOS, Marcia Maria Cappellano dos; PERAZZOLO, Olga Araújo. Hospitalidade numa perspectiva coletiva: O corpo coletivo acolhedor. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo. São Paulo, 6(1), pp. 3-15, jan./abr. 2012. Disponível em:<http://www.ibhe.com.br/assets/conteudo/uploads/estudo---hospitalidade-numa-perspectivacoletiva-20125a42fff6811e0.pdf> Acesso em: 21 set. 2019. DOI: https://doi.org/10.7784/rbtur.v6i1.484
SOARES, Philype L.A.S. et al. Projeto de Extensão, 1ª Amostra Fotográfica e Informativo de Turismo em São Borja. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha. São Borja: Curso de Tecnologia em Gestão de Turismo, 2018.
YAZIGI, E. A Alma do Lugar: turismo, planejamento e cotidiano em litorais e montanhas. São Paulo, Contexto, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos Interdisciplinares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.