ETHICAL AND CITIZENSHIP TRAINING OF THE STUDENT THROUGH TRANSVERSALITY IN THE PORTUGUESE LANGUAGE COURSE
Visualizações: 67DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i4.1652Keywords:
Education, Transdiscipline, Ethic, Citizenship, TeacherAbstract
The present object of study aims to analyze the importance of transdisciplinary practice in education, as a pluralization of knowledge in the construction of knowledge inserted in the Portuguese Language discipline. The school, in its function of training citizens, has, among other things, the purpose of providing the student with knowledge related to the completeness of transdisciplinarity. Within this perspective, it is assumed to discuss discourses related to ethics and citizenship in the school environment, combined under a transdisciplinary perspective for the student, since what permeates their training at school has a part in this aspect. It is estimated from this objective, the granting of innovation in the area of knowledge compatible with the modernized way of life, thus addressing some of the existing problems. This is bibliographical research, of a qualitative nature, in which support was sought from the ideas of theorists such as: Morin (2003), Piaget (1970), Nicolescu (2000) among others. It was found that there are still organizational difficulties in working on transdisciplinarity in education, due to a current pedagogical-historical standard established in schools. The research pointed out how dialogue is the support for transdisciplinary education, in order to promote the search for meanings between disciplines, especially on various current issues.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Ética a Nicomaco. 3ª ed. [Trad. Mário da Gama Cury] Brasília: Universidade de Brasília, 1992.
AUGUSTO, Maria Alice Pereira. A Ética como Tema Transversal: um estudo sobre valores democráticos na escola. São Paulo, 2001. Dissertação de mestrado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2001.
BECHARA, E. Moderna gramática do português contemporâneo. (37ª ed. rev., ampl. e atual. conforme o novo acordo ortográfico). Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
BELLONI, M.L. (Org.). A formação na sociedade do espetáculo. São Paulo: Loyola, 2005.
BOFF, Leonardo. Saber cuidar: ética do humano – compaixão pela terra. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, L.; MORIN, E.; NICOLESCU, B. Carta de transdisciplinaridade. In: NICOLESCU, B. et al. Educação e transdisciplinaridade. Brasília: UNESCO, 2000, p.177-81.
GIL, Antonio Carlos, Métodos e Técnicas de Pesquisa Social, São Paulo, Atlas, 1994.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2002. cap. 16. p. 161-169.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
NIETZSCHE, F. O livro do Filósofo. São Paulo: Centauro, 2004.
NIETZSCHE, F. Educação e Complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2009.
NIETZSCHE, F.; CIURANA, Emilio-Roger; MOTTA, Raúl Domingo. Educar na Era Planetária - O pensamento complexo como Método de aprendizagem no erro e na incerteza humana. São Paulo: Cortez, 2003.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
NICOLESCU, B et al. Educação e Transdisciplinaridade I. Brasília: Unesco, 2000.
OLIVEIRA, Dalila A. Política Educacional. In OLIVEIRA, Dalila A.; DUARTE, Adriana C.; VIEIRA Lívia F. (Org) Dicionário trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG – Faculdade de Educação, 2010 CD-ROM. p. 21
PIAGET, Jean. Accioly Lindoso e Rosa Maria Ribeiro da Silva. Psicologia e pedagogia. Tradução de Dirceu. São Paulo e Rio de Janeiro: Editora Forense, 1970. SANTOS, Akiko. Didática sob a ótica do pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, Lucerna, 2006.
SANTOS NETO, Elydio dos. Por uma educação transpessoal: a ação pedagógica e o pensamento de Stanislav Grof. São Paulo: Universidade Metodista de São Paulo, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.