THE IMPORTANCE OF ARTICULATING THEORY AND PRACTICE IN INICIAL TEACHER TRAINING

REFLECTIONS FROM INSTITUTIONAL PROGRAMS AND CURRICULAR INTERNSHIP

Visualizações: 213

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v5i6.997

Keywords:

Articulação teoria e prática, Docência, Realidade escolar

Abstract

This article aims to recognize the importance of articulation between theory and practice in teacher training, based on experiences in curricular internships and institutional programs, PIBID and Pedagogical Residency. Therefore, to understand the relevance of this articulation, the following authors were used as theoretical fundations: Teacher training, Corrêa (2021); Teaching Knowledge, Gauthier (1998); Teaching Learning, Mizukami (2011); Internship, Pimenta (2011). In addiction, a semi-structured questionnaire was administered to scholarship holders participating in the two programs mentioned above. The interviews demonstrated that the programs encourage the articulation betweem theory and practice, and provide opportunities for professional engagement, to the extent that everyday classroom experiences generate a great impact on the academic-professional training of future teachers. Among the relevant points, de following stand out: Approach to school reality; Observation and refletion on pedagogical practice and specificity of the teaching profession; Pratical experience and skills development; Collaborative learning; Building professional networks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rose Mara Bilhalva Santiago, Universidade Federal do Pampa

Acadêmica do Curso de Ciências Humanas - Licenciatura.  Bolsista voluntária do Programa Residência Pedagógica.

Claudete Robalos da Cruz, Universidade Federal do Pampa

Profa. Dra. em Educação. Docente do Curso de Ciências Humanas

References

BRASIL. Presidência Da República. Casa Civil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Lei Número 9.394 de 20 dez 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm> Acesso em 10 ago 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 2, de 1º de Julho de 2015.Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 15out2023

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução no 2, de 20 de dezembro de 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/calendario-de-reunioes/30000-uncategorised/77781-resolucoes-cp-2019. Acesso em: 20 set.2023.

CORRÊA C. Formação de professores e o estágio supervisionado: tecendo diálogos, mediando a aprendizagem. Educ rev [Internet]. 2021;37:e 29817. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/pjSCdw3yLypv6zYPN9qKhvL#. Acesso em: 15out2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-469829817

GAUTHIER, C; MARTINEAU, S.; DESBIENS, J. F. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: UniJuí, 1998.

GUERTA, R. S.; CAMARGO, C. C. DE .. Comunidade de aprendizagem da docência em estágio curricular obrigatório: aprendizagens evidenciadas pelos licenciandos. Ciência & Educação (Bauru), v. 21, n. 3, p. 605–621, jul. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320150030006

MIZUKAMI, M. da G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Educação, 29(2), 33–50. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3838. Acesso em 21set2023.

PEREIRA, J. A prática como componente curricular na formação de professores. Educação. Santa Maria. Vol 36, n.2, p.203-218, maio/agosto. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3184 Acesso em 05nov2023.] DOI: https://doi.org/10.5902/198464443184

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2011.

SILVA, D. M. S. DA .; FALCOMER, V. A. DA S.; PORTO, F. DE S.. As contribuições do Pibid para o desenvolvimento dos saberes docentes: a experiência da Licenciatura em Ciências Naturais, Universidade de Brasília. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 20, p. e9526, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/J5CCpBY8L39H4QLJsYqHW4H/#. Acesso em 30out2023 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-211720182001024

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Docente. Petrópolis: Vozes, 2002.

UNIPAMPA. Projeto Pedagógico do Curso de Ciências Humanas – Licenciatura. São Borja. 2023. Disponível em: https://cursos.unipampa.edu.br/cursos/cienciashumanas/pagina_fixa/ppc/. Acesso em abr.2023

Published

2023-12-07

How to Cite

Santiago, R. M. B., & Cruz, C. R. da. (2023). THE IMPORTANCE OF ARTICULATING THEORY AND PRACTICE IN INICIAL TEACHER TRAINING: REFLECTIONS FROM INSTITUTIONAL PROGRAMS AND CURRICULAR INTERNSHIP. Interdisciplinary Studies Journal, 5(6), 368–379. https://doi.org/10.56579/rei.v5i6.997

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.