DROPOUT AND FAILURE IN THE UNDERGRADUATE COURSES OF THE UEA HIGHER NORMAL SCHOOL
CHALLENGES AND PERSPECTIVES
Visualizações: 36DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i4.1646Keywords:
Higher Education, School Dropout, Failure, Dropout, RetentionAbstract
Undergraduate education has become widely accessible to the general population through university programs offered by the federal government. However, the increase in demand for higher education courses has also brought to light a worrying problem: the high number of dropouts, retentions, and failures. Focusing specifically on university dropout, an even more particular and problematic phenomenon is dropout in undergraduate courses. The objective of this study is to analyze the factors that lead to dropout and failure of students in undergraduate courses at the Escola Normal Superior (ENS). The methodology adopted is qualitative, with a descriptive approach. The research universe includes undergraduate courses in the in-person modality of the Escola Normal Superior. The partial results indicate that, among a total of 929 students who dropped out between 2015 and 2019, the courses with the highest dropout rates were Bachelor's Degree in Letters - Portuguese Language (25.1%), Geography (24.6%), Biological Sciences (21.2%) and Mathematics (21.0%), while Pedagogy had the lowest dropout rate, at 7.8%. The data reveal the urgent need to implement coordinated actions between managers, teachers and students to promote the permanence of students in the Bachelor's Degree courses at the Escola Normal Superior.
Downloads
References
ALMEIDA, J. B.; SCHIMIGUEL, J. Avaliação sobre as causas da evasão escolar no Ensino Superior: estudo de caso no curso de Licenciatura em Física no Instituto Federal do Maranhão. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 167–178, 2011. DOI: 10.26843/rencima.v2i2.64.
AZEVEDO, A. R. de. A evasão nos cursos de licenciatura: onde está o desafio? Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais. v. 3. 2019.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
BIAZUS, C. A. Sistema de fatores que influenciam o aluno a evadir se dos cursos de graduação na UFSM e na UFSC: um estudo no curso de ciências contábeis. 2004. 203 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.
BRASIL. Comissão Especial de Estudos sobre a Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. Diplomação, Retenção e Evasão nos Cursos de Graduação em Instituições de Ensino Superior Públicas. Brasília, 1996. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp--ontent/files_flutter/Diplomacao_Retencao_Evasao_Graduacao_em_IES_Publicas-1996.pdf. Acesso em: 08 fev. 2024.
BRASIL. Inep divulga o Censo da Educação Superior 2017. Disponível em: http://www.prograd.ufpr.br/portal/blog/informativo/inep-divulga-o-censo-de-educacao-superior-2017/. Acesso em: 08 fev. 2024.
BUENO, J. L. O. A evasão de alunos. In: MEC/ANDIFES/ABRUEM/SESU. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de ensino superior públicas. Revista Avaliação, Campinas, SP, v., n. 2, p. 55-65, jul. 1996.
DAVOK, D. F.; BERNARD, R. P.. Avaliação dos índices de evasão nos cursos de graduação da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC. Avaliação, v. 21, n. 2, p. 503-521.2021.
FREITAS, R. S. A ocorrência da evasão do ensino superior: uma análise das diferentes formas de mensurar. 2016. 82 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2016.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
LIMA, E.; MACHADO, L. A evasão discente nos cursos de licenciatura da Universidade Federal de Minas Gerais. Educação Unisinos, v. 18, n. 2, 2014.
LOBO, M. B. C. M.. Panorama da evasão no ensino superior brasileiro: aspectos gerais das causas e soluções (ABMES Cadernos). Brasília: ABMES. 2012.
MAIA, M. F. A evasão no 3º grau: a quem interessam as razões. Campinas, 1984, 128f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 1984.
MARTINS, C. B. N. Evasão de alunos nos cursos de graduação em uma instituição de ensino superior. 2007. Dissertação (Mestrado) – Fundação Pedro Leopoldo, Pedro Leopoldo, 2007.
MINAYO, M. C. de S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Revista Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, n. 3. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007.
OLIVEIRA, V. W. N.; CARVALHO, C.. Evasão na licenciatura: estudo de caso. Revista Trilhas da História, v. 3, n. 6, p. 97-112, 2014.
REIS, V. W. et al. Evasão no ensino superior de engenharia no Brasil: um estudo de caso no CEFET/RJ. Congresso Brasileiro de Educação e Engenharia. Belém, 2012. Disponível em: https://abenge.org.br/cobenge/legado/arquivos/7/artigos/103734. pdf. Acesso em: Acesso em: 08 fev. 2024.
SALES JUNIOR, J. S. Uma análise estatística dos fatores de evasão e permanência de estudantes de graduação presencial da UFES. [Dissertação] Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória, 2013.
SANTANA, A. P.; PEROSSO, J. E. C.; MACEDO, K. L. O.; FARIAS, S. P. D de. Evasão escolar em escolas públicas municipais rurais localizadas em Montes Claros. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros: 1996.
SILVA, F. C. da. O desempenho acadêmico e o fenômeno da evasão em cursos de graduação da área da saúde. 2016. [dissertação] Universidade Federal de Brasília. 2016.
SILVA, F. I. C. D., RODRIGUES, J. D. P., BRITO, A. K. A., FRANÇA, N. M. D.. Evasão escolar no curso de educação física da Universidade Federal do Piauí. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 17, p. 391-404. 2012.
SILVA FILHO, R. L. L. et al. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 132, p. 641-659, dez. 2007.
VITELLI, R. F.; FRITSCH, R. Evasão em cursos de licenciatura: fatores intervenientes em uma instituição de ensino superior privada brasileira. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v.14, n. 28, p. 225-245, abr./jun. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.