Autism Spectrum Disorder and School Learning

A Look from Psychomotricity

Visualizações: 281

Authors

  • Graziele Vasconcelos de Albuquerque Secretary of State for Education of Amazonas
  • Myrian Abecassis Faber University of the State of Amazonas https://orcid.org/0000-0002-0696-9686
  • Alex Barreto de Lima University of the State of Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1498

Keywords:

Psychomotricity, Autism, Learning

Abstract

Autism Spectrum Disorder (DSM-V®, 2022) is a neurodevelopmental disorder that significantly impairs the interaction and communication of children. In children with ASD, the lack or insufficiency of psychomotor connections can lead to fundamental developmental difficulties and interfere with the school learning process. This article analyzes and shows the contribution of Psychomotricity to the learning process of children with ASD, in the inclusion of students with special needs, and its relationship with the school learning process. It originates from a systematic review, using works published in university repositories, in the Scielo and Google Scholar databases; the research was submitted and approved by the Research Ethics Committee of the University of the State of Amazonas - No. 3,608,476. The analysis of the selected material demonstrates the significant role of psychomotricity in the development of children with ASD, as the use of the principles of Psychomotricity positively contributes to the development of children with ASD, mainly in social relationships and the learning process. Psychomotricity develops the child's motor skills, promotes body knowledge and control, significantly contributing to overall and integral development, thus assisting children with ASD in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Graziele Vasconcelos de Albuquerque , Secretary of State for Education of Amazonas

Secretary of State for Education of Amazonas

Myrian Abecassis Faber, University of the State of Amazonas

PhD in Biotechnology. Faculty member at the University of the State of Amazonas.

Alex Barreto de Lima, University of the State of Amazonas

PhD in Human Motricity. Faculty member at the University of the State of Amazonas.

References

ALVES, Fátima. A infância e a psicomotricidade: a pedagogia do corpo e do movimento. Rio de Janeiro: Wak, 2016.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Diagnostic and statistical manual of mental disorders, text revision DSM-5-TR. 5. ed. [s.l.] American Psychiatric Association, 2022. DOI: https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425787

AQUINO, Mislene Ferreira Santos de; BROWNE, Rodrigo Alberto Vieira; SALES, Marcelo Magalhães; DANTAS, Renata Aparecida Elias. A psicomotricidade como ferramenta da educação física na educação infantil. RBFF - Revista Brasileira de Futsal e Futebol, v. 4, n. 14, 21 dez. 2012. Disponível em: https://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/145. Acesso em: 9 abr. 2024.

BUENO, Jocian Machado. Psicomotricidade: teoria e prática: da escola à aquática. São Paulo. Cortez,2016.

CORREIA, Natália. Estudo exploratório dos níveis de coordenação motora em indivíduos com perturbações do espectro do autismo. 2006. 102 f. Dissertação (Mestrado em Ciência do Desporto) – Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, Porto, 2006.

ALMEIDA, Thiago da Cruz de; QUEIROZ, Willem Santos; FABER, Myrian Abecassis. 50 - PERFIL PSICOMOTOR DE ESCOLARES PRÉ-ADOLESCENTES DA ESCOLA ESTADUAL LUIZINHA NASCIMENTO MANAUS-AM. Fiep Bulletin - online, [S. l.], v. 92, n. 1, p. 537 a 545, 2022. Disponível em: https://www.fiepbulletin.net/fiepbulletin/article/view/6543. Acesso em: 9 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.16887/92.a1.50

FABER, Myrian Abecassis; GRAJEDA, Cristina Sant’Ana; OLIVEIRA, Maria Cristina da S.; FORTES, Priscila Pimenta. A importância da checagem do desenvolvimento psicomotor em crianças de cinco a seis anos. Revista Atividade Física, Lazer & Qualidade de Vida. Manaus, v.1, n.1, p.26-41, nov. 2010. Disponível em: https://refisica.uea.emnuvens.com.br/refisica/article/view/3 . Acesso em: 9 abr. 2024.

FABER, Myrian Abecassis e SOUZA, Anervina Lima de. Psicomotricidade e Desenvolvimento da Aprendizagem na Educação Infantil. Manaus: EUA Edições/Editora Valer, 2008.

FONSECA, Vitor da. Psicomotricidade. São Paulo. Ed. Martins Fontes, 2ª ed., 1988.

GLANDIN, Temple. O Cérebro Autista Pensando através do Espectro. 14ª ed. Cristina Cavalcante. – Rio de Janeiro: Record, 2021.

LEVIN, Esteban.. A infância em Cena. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MORIZOT, Regina. A história da psicomotricidade e SBP, Artigo revisado e atualizado do original publicado em PRISTA, Rosa Maria (Org), As Formações Brasileiras em Psicomotricidade, Revista Mosaico (Edição Histórica). São Paulo: All Print Editora, 2010.

Published

2024-09-03

How to Cite

Albuquerque , G. V. de, Faber, M. A., & Lima, A. B. de. (2024). Autism Spectrum Disorder and School Learning: A Look from Psychomotricity. Interdisciplinary Studies Journal, 6(2), 01–25. https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1498

Issue

Section

DOSSIÊ: POLÍTICAS PÚBLICAS E GESTÃO DA EDUCAÇÃO

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.