THE IMPORTANCE OF ARTICULATING THEORY AND PRACTICE IN INICIAL TEACHER TRAINING
REFLECTIONS FROM INSTITUTIONAL PROGRAMS AND CURRICULAR INTERNSHIP
Visualizações: 547DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v5i6.997Keywords:
Articulação teoria e prática, Docência, Realidade escolarAbstract
This article aims to recognize the importance of articulation between theory and practice in teacher training, based on experiences in curricular internships and institutional programs, PIBID and Pedagogical Residency. Therefore, to understand the relevance of this articulation, the following authors were used as theoretical fundations: Teacher training, Corrêa (2021); Teaching Knowledge, Gauthier (1998); Teaching Learning, Mizukami (2011); Internship, Pimenta (2011). In addiction, a semi-structured questionnaire was administered to scholarship holders participating in the two programs mentioned above. The interviews demonstrated that the programs encourage the articulation betweem theory and practice, and provide opportunities for professional engagement, to the extent that everyday classroom experiences generate a great impact on the academic-professional training of future teachers. Among the relevant points, de following stand out: Approach to school reality; Observation and refletion on pedagogical practice and specificity of the teaching profession; Pratical experience and skills development; Collaborative learning; Building professional networks.
Downloads
References
BRASIL. Presidência Da República. Casa Civil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Lei Número 9.394 de 20 dez 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm> Acesso em 10 ago 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 2, de 1º de Julho de 2015.Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 15out2023
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução no 2, de 20 de dezembro de 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/calendario-de-reunioes/30000-uncategorised/77781-resolucoes-cp-2019. Acesso em: 20 set.2023.
CORRÊA C. Formação de professores e o estágio supervisionado: tecendo diálogos, mediando a aprendizagem. Educ rev [Internet]. 2021;37:e 29817. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/pjSCdw3yLypv6zYPN9qKhvL#. Acesso em: 15out2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-469829817
GAUTHIER, C; MARTINEAU, S.; DESBIENS, J. F. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: UniJuí, 1998.
GUERTA, R. S.; CAMARGO, C. C. DE .. Comunidade de aprendizagem da docência em estágio curricular obrigatório: aprendizagens evidenciadas pelos licenciandos. Ciência & Educação (Bauru), v. 21, n. 3, p. 605–621, jul. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320150030006
MIZUKAMI, M. da G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Educação, 29(2), 33–50. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3838. Acesso em 21set2023.
PEREIRA, J. A prática como componente curricular na formação de professores. Educação. Santa Maria. Vol 36, n.2, p.203-218, maio/agosto. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3184 Acesso em 05nov2023.] DOI: https://doi.org/10.5902/198464443184
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2011.
SILVA, D. M. S. DA .; FALCOMER, V. A. DA S.; PORTO, F. DE S.. As contribuições do Pibid para o desenvolvimento dos saberes docentes: a experiência da Licenciatura em Ciências Naturais, Universidade de Brasília. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 20, p. e9526, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/J5CCpBY8L39H4QLJsYqHW4H/#. Acesso em 30out2023 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-211720182001024
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Docente. Petrópolis: Vozes, 2002.
UNIPAMPA. Projeto Pedagógico do Curso de Ciências Humanas – Licenciatura. São Borja. 2023. Disponível em: https://cursos.unipampa.edu.br/cursos/cienciashumanas/pagina_fixa/ppc/. Acesso em abr.2023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.