The Continuous Construction of the Teaching Ethos
Weaving Possibilities Between Theory, Practice, and Playfulness in Early Childhood Education
Visualizações: 417DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.957Keywords:
Internship in Early Childhood Education, Inclusive Education, Playfulness, Continuing EducationAbstract
This study originated from an investigation carried out in the fields of Early Childhood Education Internship I and II and Education and Playfulness in a Municipal Early Childhood Education School in Belém/PA. The following guiding question was formulated: a) Is the offering of continuing education capable of bridging theory and practice to help with the lack of praxis among teachers in inclusive early childhood education? The aim was to understand how inclusion occurs through continuing education in an early childhood education school and how to contribute with inclusive playful resources. To achieve this, qualitative research was conducted, initially bibliographical and documentary, followed by the use of a questionnaire as a research instrument. The results showed that there is still much to be done for the promotion of inclusive education, and the gaps between theory and practice continue to persist.
Downloads
References
ABRAMOVICH, Frannf. Literatura Infantil: Gostosuras e bobices.São Paulo: Scipione, 2001.
ATHAYDE, Lílian Márcia de Mello. Arte, Ludicidade e Educação: Interações Para (Re)Encontrar a Arte-Magia de Ensinar-Aprender. 2018 (p. 1-8).
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2016.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Lei 9394/96). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 11 jan. 2024.
BRASIL. Diretrizes Operacionais do Atendimento Educacional Especializada na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília, 2007.
Bourdieu, Pierre. Sur la télévision. Paris: Liber, 1996.
DAYRELL, Juarez. A Escola “Faz” As Juventudes? Reflexões Em Torno Da Socialização Juvenil
DI GIORGI, Cristiano Amaral Garboggini et. all. Necessidades formativas de professores de redes municipais: contribuições para a formação de professores critico‐reflexivos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. DOI: https://doi.org/10.7476/9788579831065
FILHO, Billy de Almeida Andrade; PACHECO, Marcelo Wilson Ferreira. Os Caminhos Para
Inserção da Comunidade Surda na Educação Superior Pública no Brasil: Uma Questão De Direitos Humanos. 2022. Disponivel em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/89235
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1967.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Tradução: Claudia Schilling. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. São Paulo: Cortez, 1989.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança. Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. Coleção Leitura. 1996.
FREIRE, P. Pedagogia da Indignação. Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832001000100016
GADOTTI, Moacir. Pensamento pedagógico brasileiro. São Paulo, 2000.
KISHIMOTO, Tizuko M. Brincando, investigando e aprendendo ciências nos anos iniciais do ensino fundamental com brincadeiras científicas investigativas Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação [livro eletrônico]/ Tizuko M. Kishimoto (Org.). --São Paulo: Cortez, 2017.3,3 Mb; e-PUB.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MOTA, J. da S. Utilização do Google Forms na Pesquisa Acadêmica. Humanidades e Inovações, Palmas - TO, v. 6, n. 12, p. 372 - 380, ago. 2019.
MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Fundamentos da Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2003.
MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Técnicas de Pesquisa. 8. Ed. São Paulo: Atlas, 2003
MAUÉS, P. V. M. As Contribuições das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação no Processo Educativo das Classes Hospitalares. 2020, Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia), Universidade Federal do Pará, Belém - PA.
NEVES, Maria Apparecida Campos Mamede & DUARTE, Rosalia. O Contexto Dos Novos Recursos Tecnológicos de Informação e Comunicação E A Escola. 2008.
PARO, Vitor Henrique. Crítica da estrutura da escola. São Paulo: Cortez, 2011.
PIAGET, Jean. Psicologia e Pedagogia. Trad. Por Dirceu Accioly Lindoso e Rosa Maria Ribeiro da Silva. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1976.
SANTOS, Mateus Souza. Guajará [recurso eletrônico]: o grande rio que navega entre as crianças do Pará. Belém, 2021.
SOARES, Magda. Oralidade, alfabetização e letramento. Revista Pátio Educação Infantil, Ano VII, n. 20. jul.-out. 2009.
VIGOTSKI, L.S. A brincadeira e o papel no desenvolvimento psíquico da criança. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, Rio de Janeiro, n. 8, p. 23-36. 2008.
VIGOTSKI, L.S. Psicologia Pedagógica – edição comentada. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.