ENSINO DE SOCIOLOGIA NO ENSINO MÉDIO TÉCNICO

PERSPECTIVAS DOS ESTUDANTES EM JUAZEIRO-BA

Visualizações: 241

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.945

Keywords:

Youth, High school, Precariousness

Abstract

This article aims to analyze the perception regarding the discipline of sociology and its prospects for training in the area of ​​social sciences based on research on the profile of sociology students at the Federal Institute of Bahia, in the city of Juazeiro. This is a localized study in order to contribute data to identify the impact of the accelerated precariousness and devaluation of training and teaching in human sciences, in Brazil, in general. To this end, a survey was carried out with students of the subject in the institution's high school through a questionnaire administered via Google Forms. After this, the research data, the socioeconomic profile of the students at the Federal Institute of Bahia de Juazeiro and their understandings regarding the role of social sciences for the citizenship and critical formation of subjects were analyzed from the perspective of the context of Brazilian capitalism. As a result, it was identified that young people, despite liking and finding the subject of sociology important in high school education, do not see training in the area as a possibility for the future, which in a way corroborates the little space it occupies. in the secondary school curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosicleide Araújo de Melo, Federal University of the São Francisco Valley

Faculty member of the Social Sciences Department at the Federal University of the São Francisco Valley.

References

BRUNETTA, Antônio Alberto; AMARAL, Letícia Hummel. Potencialidades do ensino de sociologia para o desenvolvimento da formação profissional em cursos de graduação da Universidade Federal de Santa Catarina (ufsc). Revista desenvolvimento, fronteiras e cidadania Vol.1 –n.1. P. 56-79–JUL/2017.

CORROCHANO, Maria Clara. Jovens no Ensino Médio: qual o lugar do trabalho? In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo e MAIA, Carla Linhares. Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2014

DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo. Juventude e ensino médio: quem é este jovem que chega à escola. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo e MAIA, Carla Linhares. Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte, Editora UFMG , 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAG, Barbara. Escola, Estado e Sociedade. São Paulo: Moraes, 1980.

GUELFI, Wanirley Pedroso. A Sociologia como disciplina escolar no Ensino Secundário brasileiro (1925-1942). 2001. 194f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2001.

GUERINO, Mariana de Fátima; NUNES, Marcela de Oliveira. A perspectiva docente sobre as Ciências Sociais no ensino médio integrado. Revista Em Debate (UFSC), Florianópolis, volume 13, p. 52-74, 2015.

JINKINGS, N.. Ensino de sociologia: particularidades e desafios contemporâneos. Mediações, Londrina, v. 12, n. 1, P. 113-130, 2007.

LOBATO, Luana de Melo e OLIVEIRA, Daniel Carlos Santos. O surgimento da sociologia no brasil: um estudo sobre obstáculos e as contribuições de Florestan Fernandes, Revista Alteridade. v. 1, n. 2, 2018.

MARTINS, Carlos Benedito C.O Ensino Superior Brasileiro nos anos 90. São Paulo em Perspectiva, v. 14 n. 1, p. 41-60, 2000.

MÉSZÁROS, István. Educação para além do Capital. São Paulo: Boitempo, 2008.

MORAES, Amaury César. Licenciatura em ciências sociais e ensino de sociologia: entre o balanço e o relato. Tempo Social - USP. São Paulo. 2003.

MOURA, Dante Henrique. Educação Básica e Educação Profissional e Tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos, v. 23, n. 2, p. 4-30, 2007.

MOTA, Kelly Cristine Corrêa da Silva. Os lugares da sociologia na formação de estudantes no ensino médio: as perspectivas de professores. Revista brasileira de educação, Maio/Jun/Jul/Ago, 2005.

OLIVEIRA, Amurabi. Em que a Sociologia pode contribuir para a Educação Profissional e Tecnológica? Holos. Alagoas. 2013.

OLIVEIRA, Fernando Bonadia de. Entre liberais e tecnicistas: a didática nas reformas do ensino. Educ. rev. vol.36 Belo Horizonte 2020 Epub Dec 16, 2020.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil (1930/1973). 40 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

SILVA, Ileizi L. F. A Sociologia no ensino médio: os desafios institucionais e epistemológicos para a consolidação da disciplina. Cronos, Natal-RN, v. 8, n. 2, p. 403-427, jul./dez, 2007.

TRÓPIA, Patrícia Vieira. 16. Encontro Nacional da ABET3 a 6/9/2018, UFBA, Salvador (BA). GT08 -Trabalho e Educação. Universidade Federal de Uberlândia. 2019.

Weller, Vivian. Jovens no ensino médio: projetos de vida e perspectivas de futuro. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo e MAIA, Carla Linhares. Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2014.

Published

2024-04-27

How to Cite

Melo, R. A. de. (2024). ENSINO DE SOCIOLOGIA NO ENSINO MÉDIO TÉCNICO: PERSPECTIVAS DOS ESTUDANTES EM JUAZEIRO-BA. Interdisciplinary Studies Journal, 6(1), 01–12. https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.945

Similar Articles

<< < 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.