STRATEGIES AND REFLECTIONS ON TEACHING EXPERIENCES AT SCHOOL

ENGAGEMENT OF SOCIOEMOTIONAL SKILLS IN STUDENT PERFORMANCE

Visualizações: 710

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v5i7.908

Keywords:

Socio-emotional skills, Administration, Education

Abstract

The concerns and understandings about the theme of socio-emotional skills related to students of the Technical Course in Administration were drawn from the presentations during the Tecnobento event by E.E.E.M. teachers. Bento Gonçalves – Canoas - RS. Thus, this study aims to show and reflect, bringing contributions towards prioritizing improvement actions for the benefit of students during their technical training, under reflections and strategies of the teacher as a transformative agent. For this, the methodology developed was adopted by searching legislation, doctrine, Public Education Policies, data on websites related to the BNCC, the Law of Guidelines and Bases and data related to Tecnobento. Firstly, we seek to understand how socio-emotional skills are aligned with the job market. Secondly, we seek to evaluate the positive impacts of BNCC, observing and understanding the dynamics related to Tecnobento. The research not only aims to contribute to the need for monitoring and improvement in relationships identified based on socio-emotional skills, but also to insert within the scenario, identified by teachers, a reformulation in the way projects are presented and exposed from the educator's perspective. and connection with the job market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciano Franco Machado, La Salle University

Postdoctoral research in Social Memory and Cultural Heritage at La Salle University (in progress 2022-2023). Ph.D. in Regional Development from UNISC (2022). Master's degree in Environmental Impact Assessment (EIA) from UNILASALLE (2015). Specialist in National and International Environmental Law from the Federal University of Rio Grande do Sul – UFRGS (2011). Specialist in Public Law from Faculdade Projeção – DF (2008). Bachelor's degree in Law from the Lutheran University of Brazil (2006). Currently, a professor in the state of Rio Grande do Sul, teaching in the Technical Administration course at E.E.E.M. Bento Gonçalves in Canoas, RS, focusing on the subject of Law and Legislation.

Jaqueline Brietzke Foppa, EEEM Bento Gonçalves

Técnica em Processamento de Dados, pelo Colégio Maria Auxiliadora (1999). Graduada em Licenciatura em Matemática, pela Universidade La Salle (2009). Pós-Graduada em Finanças Empresariais, pela Universidade Luterana do Brasil – ULBRA (2015). Experiência na Área Financeira empresarial (2003-2018). Professora do Estado do Rio Grande do Sul, na EEEM Bento Gonçalves – Canoas – RS, atuando na Educação Profissional e Tecnológica, no curso Técnico em Administração, disciplinas de Metodologia de Projetos e Gestão Financeira, no Núcleo de Inovação para o Trabalho e como Embaixadora do V Itinerário Técnico Profissionalizante do Ensino Médio Gaúcho

Luciane Alaides Brum da Silva, EEEM Bento Gonçalves

I am currently a teacher in Professional and Technological Education. I hold a specialization in Professional and Technological Education from IFES-E (2021) and another in Teaching for Higher Education from Faculdade São Luís (2020). I graduated in Business Administration from Faculdade São Marcos (2010). I have been a teacher in the Administration program of the Technical Administration course since 2016 at E.E.E.M. Bento Gonçalves – Canoas – RS.

References

ADORNO, Theodor W., 1903-1969. Educação e emancipação. Tradução Wolfgang Leo Maar. – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

APPLE, Michael W. Política cultural e educação. Tradução de Maria José do Amaral Ferreira – 2. Ed. – São Paulo: Cortez, 2001.

BERLINGERI, Matheus Mascioli. Competências socioemocionais e mercado de trabalho: um estudo para o caso brasileiro. Ribeirão Preto, 2018. 58p.:il.: 30cm. Orientador: Prof. Dr. Daniel Domingues dos Santos. Dissertação de mestrado apresentada ao programa de Pós-Graduação em Economia – Área: Economia Aplicada da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, para a obtenção do título de Mestre em Ciências. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/96/96131/tde-17092018-115134/publico/MatheusMBerlingeri_Corrigida.pdf. Acesso em 14 ago 2023.

BOLSONI-SILVA, A. T. (2002). Habilidades sociais: breve análise da teoria e da prática à luz da análise do comportamento. Interação em Psicologia, 6(2),233-242. DOI: https://doi.org/10.5380/psi.v6i2.3311

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Competências socioemocionais como fator de proteção à saúde mental e ao bullying, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/195-competencias-socioemocionais-como-fator-de-protecao-a-saude-mental-e-ao-bullying. Acesso em 06 ago 2023.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Casa Civil, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 29 jul 2023.

BRASIL. Ministério do Trabalho. CBO – Classificação Brasileira de Ocupações. Disponível em: http://www.mtecbo.gov.br/cbosite/pages/saibaMais.jsf.Acesso em 14 ago 2023.

CABALLO, V.E. (2014). Manual de técnicas de terapia e modificação do comportamento. São Paulo: Santos.

CONNELL, R.W. School and Social Justice. Philadelphia: Temple University press, 1993.

FIRMINO, Giovana Brito Bertolini. Aprendizagem socioemocional e a construção de valores morais: concepções da equipe do Ensino Médio de uma escola técnica. / Giovana Brito Bertolini Firmino – Presidente Prudente, SP, 2022. 142 f.: il. Dissertação (Mestrado em Educação) -- Universidade do Oeste Paulista – Unoeste, Presidente Prudente, SP, 2022. Bibliografia. Orientadora: Profa . Dra. Carmem Lúcia Dias. Disponível em: http://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/bitstream/jspui/1435/5/Giovana%20Brito%20Bertolini%20Firmino.pdf. Acesso em 10 ago 2023.

GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200002

GUERRA, N.: MODECKI, K.: CUNNINGHAM, W. Developing social-emotional skills for the labor Market: The PRACTICE model. [S.L.]: The World Bank, 2014. DOI: https://doi.org/10.1596/1813-9450-7123

MARIN, Angela Helena et al . Competência socioemocional: conceitos e instrumentos associados. Rev. bras.ter. cogn., Rio de Janeiro , v. 13, n. 2, p. 92-103, dez. 2017 . Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-56872017000200004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 18 ago 2023.

O REI LEÃO. Trilha Sonora do Filme o Rei Leão de 1994. Disponível em: https://www.google.com/search?q=The+Lion+King%3A+Original+Motion+Picture+Soundtrack+%C3%A9+a+trilha+sonora+original+do+filme+de+anima%C3%A7%C3%A3o+de+1994+da+Walt+Disney+Pictures&sourceid=chrome&ie=UTF-8&safe=active#vhid=8nIHjHV-G-maaM&vssid=l. Acesso em 10 ago 2023.

Published

2024-01-03

How to Cite

Machado, L. F., Foppa, J. B., & Silva, L. A. B. da. (2024). STRATEGIES AND REFLECTIONS ON TEACHING EXPERIENCES AT SCHOOL: ENGAGEMENT OF SOCIOEMOTIONAL SKILLS IN STUDENT PERFORMANCE. Interdisciplinary Studies Journal, 5(7), 117–129. https://doi.org/10.56579/rei.v5i7.908

Issue

Section

DOSSIÊ: Interseccionalidade e Educação: Desafios para Pensar a Educação Escolar

Similar Articles

<< < 28 29 30 31 32 33 34 35 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.