THE RELEVANCE OF MEMORY AND IDENTITY IN THE FORMATION OF STUDENT BELONGING IN LIQUID MODERNITY
Visualizações: 564DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.840Keywords:
Memory, Identity, Belonging, Students, Educational InstitutionsAbstract
This article is part of a doctoral thesis in progress and its main objective is to analyze the importance of memory and institutional identity in forming a sense of belonging among students at an educational institution. The theme is approached through a narrative that interweaves concepts, experiences and various voices, contributing to a contextualized and interdisciplinary debate. Thus, the research adopts a qualitative approach, due to the subjectivity of the phenomena examined, focusing on an extensive literature review, since data analysis has not yet been carried out. The study highlights the challenges presented by the teaching-learning process, considering the challenges of identities in liquid modernity, driven by the process of globalization and technological advances. The approach to the theme of memory, identity and belonging in its various dimensions aims to contribute to a deeper understanding of these challenging aspects, seeking more effective measures to deal with diversity in the educational context. By exploring this theme, the aim is not only to enrich academic knowledge, but also to contribute to the construction of more equitable and inclusive public policies in educational institutions.
Downloads
References
ALMEIDA, Felipe Quintão de; GOMES, Ivan Marcelo; BRACHT, Valter. Bauman & a Educação. Belo Horizonte, Autêntica 2009. E-book. (Coleção Pensadores &Educação).
BARBOSA, Marialva Carlos. História e Memória como Processo de Reflexão e Aprendizado. In: MARCHIORI, Marlene (org.). Memória e História. São Caetano do Sul, SP: Difusão, 2013. E-book.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Tradução: Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BAUMAN, Zygmunt. Identidade. Entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução: Carlos Alberto Medeiros.1 ed. Zahar. 2005. E-book.
CANDAU, Joel. Memória e identidade. Tradução: Maria Leticia Ferreira. 1ed. 5ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2019.
CARVALHO, Mauro. A Construção das Identidades no Espaço Escolar. Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v.20, n1, 2012, p. 209-227. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2161. Acesso em 30 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v20i1.2161.
CAVEJON, Thalissa. Educação Brasileira na Modernidade Líquida: A Desigualdade Social e os Impactos na Escola. In: Anais Eletrônicos do IV Congresso Ibero-Americano de Humanidades, Ciências e Educação: Desafios Contemporâneos das Sociedades Ibero-Americanas, v.4, 2021. Criciúma, Anais. Criciúma, 2021, p.28-35. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/congressoeducacao/article/view/6995/5906 .
Acesso em: 25 mar. 2023.
COSTA, Bruno Marcelo de Souza. A Escola como Espaço de Memórias e Formação de Identidade(s). Movendo Ideias. v. 18, n. 2, 2013, p. 22-26. Disponível em: http://revistas.unama.br/index.php/Movendo-Ideias/issue/view/59 . Acesso em: 22 abr. 2023.
COSTA, Clarice Nunes Ferreira; MONTEIRO, Alexandrina; MASCIA, Marcia Aparecida Amador. A. O jovem da modernidade líquida na escola da modernidade sólida: uma discussão sobre a individualização do sujeito. Horizontes, v. 29, n. 1, p. 121-131, 2011, p. 121-131. Disponível em: https://lyceumonline.usf.edu.br/webp/portalUSF/revistas/horizontes/V29-n1-2011/uploadAddress/revista_horizontes_vol29_num01_2011_artigo12%5B18958%5D.pdf . Acesso em: 30 de maio 2023.
DUVIGNAUD, Jean. Prefácio. In: A Memória Coletiva. Tradução de Laurent Léon Schaffter. São Paulo: Vértice, 1990 [1968]. s.p. E-book. Disponível em: https://elivros.love/livro/baixar-a-memoria-coletiva-maurice-halbwachs-epub-pdf-mobi-ou-ler-online . Acesso em: 24 fev. 2023.
GONÇALVES, Janice. Pierre Nora e o tempo presente: entre a memória e o patrimônio cultural. Historiæ, Rio Grande, v. 3 n. 3, (2012). Disponível em: https://periodicos.furg.br/hist/article/view/3260 . Acesso em: 03 jun 2023.
HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. Tradução de Laurent Léon Schaffter. São Paulo: Vértice, 1990 [1968]. E-book (173 p.). ISBN 85-7115-038-9. Disponível em: https://elivros.love/livro/baixar-a-memoria-coletiva-maurice-halbwachs-epub-pdf-mobi-ou-ler-online . Acesso em: 24 fev. 2023.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva; Guaracira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2006.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução de Bernardo Leitão, et al. Campinas, SP: UNICAMP, 1990, (Coleção Repertórios). E-book. https://drive.google.com/file/d/1PdVbB-kp33Ct4eehnNWz-CJrCsfpTZIp/view . Acesso em: 30 jul. 2022.
NORA, Pierre. Entre Memória e História: a Problemática dos Lugares. Tradução: Yara Aun Khoury. In: Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, junho1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/issue/view/851 . Acesso em: 20 abr. 2023.
POLLAK, Michael. Memória, Esquecimento, Silêncio. Revista Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 2, n. 3, 1989, p. 3-15. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/issue/view/276 . Acesso em: 2 maio 2023.
POLLAK, Michael. Memória e Identidade social. Revista Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10, 1992, p. 200-215. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/issue/view/276 . Acesso em: 2 maio 2023.
PORCHEDDU, Alba. Zygmunt Bauman: Entrevista sobre a Educação. Desafios Pedagógicos e Modernidade Líquida. Tradução: Neide Luzia de Rezende e Marcello Bulgarelli. Cadernos de Pesquisa, v.39, n.137, p.661-684, maio/ago. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/i/2009.v39n137/ . Acesso em: 18 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742009000200016
SANTOS, Juliana Cardoso dos; VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Memória institucional e memória organizacional: faces de uma mesma moeda. Perspectivas em Ciência da Informação. V.26, número 3, p. 208-235, set/2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/36235 . Acesso em: 06 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/4315
RIBEIRO, Suzana Lopes Salgado. Histórias e Memórias: Elementos Constitutivos da Expressão e da Compreensão de Culturas nas Organizações. In: MARCHIORI, Marlene (org.). Memória e História. São Caetano do Sul, SP: Difusão, 2013. E-book.
VEIGA NETO, Alfredo. Crise da modernidade e inovações curriculares: da disciplina para o controle. Revista de Ciências da Educação. N 7, p. 141-149. set/dez 2008. Disponível em: https://madmunifacs.files.wordpress.com/2016/04/veiga-neto-modernidade-e-curriculos.pdf . Acesso em: 15 maio 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.