Performativities and (Co)Constructions of White Masculinities in Early Childhood Education

Visualizações: 204

Authors

  • Vinícius de Abreu Bolina Federal University of Santa Maria
  • Fabiane Ferreira da Silva Federal University of Pampa

Keywords:

Identities, Masculinities, Performativities, Early Childhood Education

Abstract

The objective of this study was to understand how the (co)construction of masculinities occurs in everyday processes through the performativities of two "problem students" diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and how the psychologization of childhood can render these processes invisible. Through studies on the performativities of masculinities, we considered how networks of meanings surrounding these performativities attribute to men the logic of dominance from an early age. The methodology was qualitative, employing participant observation of school routines, interviews, and notes on informal conversations deemed relevant, recorded in a field diary for data generation. It became evident that, even for individuals in socially privileged positions regarding gender and ethnic-racial aspects, hegemonic norms can both be reproduced and subverted. Problematizing these performativities can contribute to the development of individuals who are more critical of their own actions and discourses from childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vinícius de Abreu Bolina, Federal University of Santa Maria

Undergraduate student in the Bachelor's Degree in Sociology program at the Federal University of Santa Maria. Member of the research group Tuna - Gender, Education, and Difference at the Federal University of Pampa, Uruguaiana campus. Researches gender, alterities, and social practices. Email: viniciusmadebre@gmail.com.

Fabiane Ferreira da Silva, Federal University of Pampa

PhD in Science Education from the Federal University of Rio Grande. Professor in the Natural Sciences - Teaching Degree program and the Graduate Program in Science Education at the Federal University of Pampa, Uruguaiana campus. Researches curriculum, science and chemistry teaching, body, gender, sexuality, ethnic-racial relations, and culture. Member of the research group Tuna - Gender, Education, and Difference at Unipampa. Member of the research group Sexuality and School at FURG. Email: fabianeunipampa@gmail.com.

References

BADINTER, E. XY: sobre a identidade masculina. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

BONETTI, Alinne de Lima. Gênero, poder e feminismos: as arapiracas pernambucanas e os sentidos de gênero da política feminista. labrys, études féministes/ estudos feministas. Jan./jun. 2012.

BUTLER, Judith. Performatividad, precariedad y políticas sexuales. Revista de Antropología Iberoamericana. Madri, v. 4, n. 3. p. 321-336, set./dez. 2009.

CAETANO, Marcio; SILVA JÚNIOR, Paulo Melgaço da; HERNANDEZ, Jimena De Garay. Ninguém nasce homem, torna-se homem: as masculinidades no corpo e o corpo nas práticas curriculares das masculinidades. Revista Periódicus, Salvador, v. 2, abr. 2015.

CAETANO, Marcio; SILVA JÚNIOR, Paulo Melgaço da. Apresentação. In: CAETANO, Marcio; SILVA JÚNIOR, Paulo Melgaço (Org.). De guri a cabra-macho. Masculinidades no Brasil. 1. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2018. p. 11-15.

CONNELL, Raewyn. The Social Organization of Masculinity. In: CONNELL, Raewyn. Masculinities. 2. ed. Los Angeles: University of California Press, 2005. p. 67-86.

CONNELL, Raewyn; MESSERSCHMIDT, James. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 241-282, abr. 2013.

CONNELL, Raewyn; PEARSE, Rebecca. Gênero: Uma perspectiva global. São Paulo: nVersos, 2015.

CORREIA, Maria da Conceição Batista. A observação participante enquanto técnica de investigação. Pensar Enfermagem, v. 13, n. 2, p. 30-36, jul./dez. 2009.

DANELON, Márcio. A infância capturada: escola, governo e disciplina. In: RESENDE, Haroldo de (Org.). Michel Foucault e o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 217-240.

FREIRE, Paulo. Educação Versus Massificação. In: FREIRE, Paulo Educação como prática da liberdade. 29 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006. p. 93- 108.

FREITAS, Daniela Amaral Silva. Relações de gênero nos kits de literatura afrobrasileira distribuídos pela Secretaria Municipal de Educação de Belo Horizonte: razão e emoção para regular corpos na literatura infantil. In: PARAÍSO, Marlucy Alves;

CALDEIRA, Maria Carolina da Silva. Pesquisas sobre Currículos, Gêneros e Sexualidades. 1. ed. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018. p. 115-137.

GADIOLI, Monique Ferreira; MÜLLER, Tânia Maria Pedroso. Branquitude e cotidiano escolar. In: MÜLLER, Tânia Maria Pedroso; CARDOSO, Lourenço Branquitude. Estudos sobre a identidade branca no Brasil. 1. ed. Curitiba: Appris, 2017.

LEGUIÇA, Michele Lopes. “Atira no coração dela”: Corpos e scripts de gênero na educação infantil. Porto Alegre, 2019. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.

LIRA, Aliandra Cristina Mesomo. Pedagogização da infância: refletindo sobre poder e regulação. INTER-AÇÃO. Revista da Faculdade de Educação, UFG. v. 33, n. 2, p. 317- 341, jul./dez. 2008.

LOBO, Lilia Ferreira. O nascimento da criança anormal e a expansão da Psiquiatria no Brasil. In: RESENDE, Haroldo de (Org.). Michel Foucault e o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 199-216.

LOURO, Guacira Lopes. A construção escolar das diferenças. In: LOURO, Guacira Lopes Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 1997. p. 57-87.

LOURO, Guacira Lopes. Corpos que escapam. labrys, études féministes/ estudos feministas. n. 4, ago./dez. 2003.

MEDRADO, Benedito; LIRA, Jorge. Em tempo de masculinidades coloniais em relevo, um intento de prefácio. In: CAETANO, Marcio; SILVA JÚNIOR, Paulo Melgaço da (Org.). De guri a cabra-macho: Masculinidades no Brasil. 1.ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2018. p. 7-10.

MELO, Adrián. O gaúcho na Literatura e no Cinema Argentinos: questionando a masculinidade. In: PENTEADO, Fernando Marques; GATTI, José. Masculinidades:teoria,

Published

2021-06-16

How to Cite

Bolina, V. de A., & Silva, F. F. da. (2021). Performativities and (Co)Constructions of White Masculinities in Early Childhood Education. Interdisciplinary Studies Journal, 2(5). Retrieved from https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/78

Similar Articles

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.