Public Policy Observatory

Discussions on Access and Retention in Basic Education in the Northwestern São Paulo Region

Visualizações: 250

Authors

  • Ana Carolina Vila Ramos dos Santos State University of Campinas https://orcid.org/0000-0001-7270-2448
  • Carolina Rocha Pradella University of Brasília
  • Renato Marcon Pugliese University of São Paulo
  • Tatiana Aparecida Picosque University of São Paulo

Keywords:

region of Noroeste Paulistano, education, public policies, inequalities

Abstract

The research report depicts part of the structural conditions that permeate public education in the Northwestern São Paulo region, which influence students' access to and retention in schools. As part of a larger project involving the creation of a Public Policy Observatory for the region, this initial mapping sought to outline socioeconomic structural determinants and markers to support the debate on educational public policies, aligned with Sustainable Development Goal (SDG) number 4 of the 2030 Agenda (Quality Education) and the National Education Plan (PNE, BRAZIL, 2014). The methodology used was based on collecting official data through transparency platforms, institutional websites, media-reported data, and conversations with school administrators. The picture drawn of the Northwestern São Paulo region reveals two clear trends: the region's heterogeneity in terms of access to public policies and rights, and the historical precariousness of the "periphery of the periphery," large areas that have historically experienced deficits in access to rights, including education. We believe these asymmetries found in the Northwestern São Paulo region should be considered when implementing educational public policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Vila Ramos dos Santos, State University of Campinas

Doctor in Sociology from UNICAMP (2013), Master in Sociology from UNICAMP (2008), and Bachelor and Licentiate in Social Sciences from the University of São Paulo (2003). She has experience in the field of Sociology, with an emphasis on Sociological Theory, Environmental Sociology, Brazilian Social Thought, and Rural Sociology. She is currently a Professor of Basic, Technical, and Technological Education at the Federal Institute of São Paulo, Pirituba Campus, and conducts research reflecting the relationships between youth, feminism, and the periphery. Email: carolina.vila@ifsp.edu.br

Carolina Rocha Pradella, University of Brasília

University of Brasília

Renato Marcon Pugliese, University of São Paulo

University of São Paulo

Tatiana Aparecida Picosque, University of São Paulo

University of São Paulo

References

BRASIL. Lei 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2014. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm . Acesso em 18/01/2019.

CENTRO DE REFERÊNCIAS EM EDUCAÇÃO EM TEMPO INTEGRAL. Educação em Tempo Integral. São Paulo: Cidade Escola Aprendiz, 2014. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/glossario/educacao-em-tempo-integral/ . Acesso em 01/07/2020.

INEP. O que são as metas de qualidade educacional. Brasília: MEC, s/d. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/educacao-basica/ideb/metas . Acessado em 12/11/2019.

INSTITUTO SOU DA PAZ. Sou da Paz analisa estatísticas criminais do Estado de São Paulo. Panorama 2018. Disponível em: www.soudapaz.org. Acesso em 04/12/2019.

MEC - MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. RESOLUÇÃO Nº 7, DE 14 DE DEZEMBRO DE 2010. Fixa Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 (nove) anos. Brasília, 2010.

NERY, Marcelo; SOUZA, Altay; ADORNO, Sérgio. Os padrões urbano-demográficos da capital paulista. In: ESTUDOS AVANÇADOS, v. 33, n.97, 2019.

OSTLER, Denise de Almeida. ESCOLA E PROGRAMA NA EDUCAÇÃO INTEGRAL: AbORDAGENS E SINGULARIDADES. São Paulo: Cadernos de Educação, v. 16, n. 33, jul.- dez. 2017. Disponível em https://www.metodista.br/revistas/revistasims /index.php/ cadernosdeeducacao /article/viewFile/8450/6019 . Acesso em 01/07/2020.

REDE NOSSA SÃO PAULO. Mapa da Desigualdade 2018. Disponível em: www.redesocialdecidades.org.br/br/SP/sao-paulo . Acesso em 04/12/2019.

SEE. Secretaria de Estado da Educação. Governo do Estado de São Paulo. Saresp 2011. Participe! São Paulo, 29/11/2011. Disponível em:

https://www.educacao.sp.gov.br/noticia/podcast/saresp-2011-participe/ . Acesso em 10/11/2019.

SEE. Secretaria de Estado da Educação. Governo do Estado de São Paulo. Programa de Qualidade da Escola. Nota Técnica. São Paulo, 2019a. Disponível em http://idesp.edunet.sp.gov.br/Arquivos/Nota%20tecnica_2018.pdf , acesso em 12/11/2019.

SEE. Secretaria de Estado da Educação. Governo do Estado de São Paulo. Dados abertos da Educação. São Paulo, 2019b. Disponível em

https://dados.educacao.sp.gov.br/dataset/%C3%ADndice-de-desenvolvimento-daeduca%C3%A7%C3%A3o-do-estado-de-s%C3%A3o-paulo-idesp-por-escola , acesso em 10/12/2019.

SEE. Secretaria de Estado da Educação. Governo do Estado de São Paulo. IDESP. São Paulo, s/d. Disponível em https://www.educacao.sp.gov.br/idesp , acesso em 12/11/2019.

SEE. Secretaria de Estado da Educação. Governo do Estado de São Paulo. Escola de Tempo Integral. São Paulo, s/da. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/escola-tempointegral . Acesso em 01/07/2020.

SEE-RS. Secretaria de Estado da Educação. Governo do Rio Grande do Sul. Reformas em escolas: investimentos na Wolmar Salton totalizam R$ 920 mil. Porto Alegre: SEE-RS, 2017. Disponível em https://educacao.rs.gov.br/reformas-em-escolas-investimentos-na-wolmarsalton-totalizam-r-920-mil . Acesso em 01/07/2020.

SME. Secretaria Municipal de Educação. Prefeitura da Cidade de São Paulo. IDEP – Índice de Desenvolvimento da Educação Paulistana. São Paulo, 2019. Disponível em: https://educacao.sme.prefeitura.sp.gov.br/indice-de-desenvolvimento-da-educacao-paulistanaidep/ , acesso em 20/11/2019.

SOUZA, Ludmilla. Educação integral é meta do Plano Nacional de Educação. Brasília: Agência Brasil, 2019. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2019-08/educacao-integral-e-meta-do-plano-nacional-de-educacao . Acesso em 01/07/2020.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Observatório do PNE. 2018. Disponível em https://www.observatoriodopne.org.br/ . Acesso em 01/07/2020.

Published

2021-06-16

How to Cite

Santos, A. C. V. R. dos, Pradella, C. R., Pugliese, R. M., & Aparecida Picosque, T. (2021). Public Policy Observatory: Discussions on Access and Retention in Basic Education in the Northwestern São Paulo Region. Interdisciplinary Studies Journal, 2(5). Retrieved from https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/74

Similar Articles

<< < 36 37 38 39 40 41 42 43 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.