A WebQuest for Teaching Mathematics
Contributions to a Web Curriculum
Visualizações: 239Keywords:
Webquest, Mathematics Education, Web curriculumAbstract
This study explored the challenges and potential of developing webquests for building a web curriculum. Its objectives were: to understand the contemporary challenges in constructing a web curriculum; to describe the necessary steps for developing a webquest; to analyze the limitations of developing such a resource; and to evaluate its contributions to prospective scenarios. For this, a theoretical-bibliographical study was conducted on the didactic-pedagogical implications of social practices mediated by internet interfaces; the elements that underpin and allow the development of a webquest were described; a mathematics teaching proposal based on the use of a webquest was presented; and the limitations and potentialities of this methodological strategy for building a web curriculum were highlighted. As a product, a teaching sequence focused on spatial geometry was shared with the academic community, centered on the use of a webquest. The teaching sequence presented can be adapted to various contexts and degree programs, as well as to teachers already working in educational settings.
Downloads
References
ALMEIDA, M. E. B. Integração currículo e tecnologias: concepção e possibilidades de criação de web currículo. In: ALMEIDA, M. E. B.; ALVES, D. R. M.; LEMOS, S. D. V. (org). Web currículo: aprendizagem, pesquisa e conhecimento com o uso de tecnologias digitais. 1º ed.
Rio de Janeiro: Letra Capital 2014.
ALVES, A. C. T. P. Web currículo – anúncio de possível superação de alguns entraves encontrados na educação no início do século XXI. In: ALMEIDA, M. E. B.; ALVES, D. R. M.; LEMOS, S. D. V. (org). Web currículo: aprendizagem, pesquisa e conhecimento com o uso de tecnologias digitais. 1º ed. Rio de Janeiro: Letra Capital. 2014.
AZEVEDO, M. C.; PUGGIAN, C.; FRIEDMANN, C. V. P. Webquests, oficinas e guia de orientação: uma proposta integrada para formação continuada de professores de matemática. Bolema., v. 27, n. 46, p. 663-680, 2013.
CUSTÓDIO, I. A.; NACARATO, A. M. Mobilizando conceitos geométricos nos anos inicias do ensino fundamental. Revista Educação Matemática em Foco, v. 6, n. 1, jan./jun., p. 01- 26, 2017.
DODGE, B. WebQuests: a technique for Internet-based learming. DistanceEducator. 1996.
KENSKI, V. M. Cultura digital. In: MILL, D. (org.) Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Papirus. 1º ed., 2018.
LÉVY, P. Cibercultura. 3º ed. São Paulo: Editora 34, 2010.
MANGINSKI, F. E.; RESENDE, L. M. M.; PENTEADO, A. L. Utilização de webquests na forma de blog como ferramenta de aprendizagem na disciplina Ciência dos Materiais. Revista Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências. v. 14, n. 02, maio-ago, p. 109-119, 2012.
MARTINS, L. F. Motivando o ensino de geometria. Universidade do Extremo Sul Catarinense – Unesc. Curso de Pós-Graduação Especialização Em Educação Matemática. Criciúma, 2008.
MAURI, T.; ONRUBIA, J. O professor em ambientes virtuais. In: COLL, C. MONEREO, C. (org.) Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010.
PASSOS, A. Q.; BROIETTI, F. C. D. Webquest: uma experiência na disciplina de cálculo diferencial e integral com alunos do curso de química. Experiências em Ensino de Ciências, v. 5, n. 1, p. 159-168, 2010.
PINHO, C. O. et al. O ensino de geometria e a educação ambiental como tema transversal. Educação Matemática em Revista. v. 22, n. 55, jul/set. p. 125-137, 2017.
SILVA, J. P.; LIMA, I; GITIRANA, V. Ensinar matemática à luz de uma perspectiva crítica: algumas reflexões. Ensino da Matemática em debate, v. 6, n. 3, p. 180-198, 2019.
SKOVSMOSE, O. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. 3ª ed. Campinas, SP: Papirus. 2001.
SOUSA, R. A.; CARNEIRO, R. S.; CARNEIRO, R. S. O uso de celular como recurso didático no ensino de geometria para alunos do ensino fundamental. REnCiMa, v.11, n 1, p. 202-218, 2020.
ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre/RS:Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos Interdisciplinares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.