Comparative Literature
The Trunk and the Discourses of Master Tamoda
Visualizações: 109Keywords:
Comparison, Orality, Narratives;Abstract
The comparison between the ways of telling history, privileging orality, is the focus of this text, which brings together two authors who developed their works on different continents but share many common points in two works: The Discourses of Master Tamoda (1984) by Uanhenga Xitu and The Trunk (1956) by Bernardo Élis.
Downloads
References
ABRALIC- Associação Brasileira de Literatura Comparada. Disponível em: <http://www.abralic.org.br/institucional/historia/>, acesso em 09/jul./2020.
ALMEIDA, Nelly Alves de. Estudos sobre quatro regionalistas. 2ed. Goiânia: UFG, 1985.
ALÓS, Anselmo Peres. A literatura comparada neste início de milênio: Tendências e perspectivas. Ângulo 130 - Literatura Comparada V.I, jul./set.2012, p.007- 012. Disponível em: <http://fatea.br/seer/index.php/angulo/article/viewFile/1007/787>, acesso em 21/jul./2020.
ALÓS, Anselmo Peres. A literatura comparada neste início de milênio: Tendências e perspectivas. Ângulo 130 - Literatura Comparada V.I, jul./set.2012, p.007- 012. Disponível em: < http://fatea.br/seer/index.php/angulo/article/viewFile/1007/787>, acesso em 21/jul./2020.
ALÓS, Anselmo Peres. Literatura Comparada Ontem e Hoje: Campo Epistemológico de Ansiedades e Incertezas. Organon, v. 27, n. 52 (2012). Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/33469>, acesso em 23/jun./2020.
BAKHTIN, Mikhail. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento. Trad. Yara Frateschi, São Paulo: Hucitec, 3.ed., 1996.
BITTENCOURT, Gilda Neves da Silva. A Literatura Comparada no Brasil. Organon (UFRGS), Porto Alegre, v. 10, n. 24, 1996. Disponível em:
< http://seer.ufrgs.br/organon/article/viewFile/28687/17370, acesso em 02/jul./2015.
BRUNEL, PICHOIS; ROUSSEAU. Que é Literatura Comparada? Trad. Célia Barrettini, São Paulo: Perspectiva, 1995.
CARVALHAL, Tânia Franco. Literatura comparada. São Paulo: Editora Ática, 2011.
____________. Antonio Candido e a literatura comparada no Brasil. Anais do I Congresso ABRALIC. Porto Alegre, UFRGS, p. 13-16, 1988.
CASCUDO, Luís da Câmara. Literatura Oral no Brasil. Rio de Janeiro: José Olympio; Brasília: INL, 2.ed., 1978.
CUNHA, Wilna de Jesus Coelho. A Oralidade na Obra de Bernardo Élis. Goiânia: Kelps, 1998.
DINIZ. Fábio Gerônimo Mota. Do Dramático ao Épico: A Presença da Tragédia na Argonáutica de Apolônio de Rodes. Revista Itinerários, Araraquara, n. 34, p.73-82, jan./jun./ 2012.
ÉLIS, Bernardo. O Tronco. Rio de Janeiro: José Olympio, Civilização Brasileira, Três. 1974
HUTCHEON, Linda. Poética do Pós-Modernismo: História, Teoria, Ficção. Rio de Janeiro: Imago, 1991
NITRINI, Sandra. Literatura Comparada: História, Teoria e Crítica. São Paulo: EDUSP, 2000.
__________. Teoria literária e literatura comparada. Estudos avançados, vol.8, nº22, São Paulo, 199, p. 473-480. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ea/v8n22/68.pdf>, acesso em 07/jul./2020.
RAMOS, Marilúcia Mendes. Entre Dois Cantares: O Espaço da Tradição na Escrita de Uanhenga Xitu. Tese de Doutoramento.
SANTOS, Daniela Soares dos; CARVALHO; Tereza Ramos de. A representação do negro escravo na narrativa Úrsula, de Maria Firmina dos Reis. Revista Humanidades & Inovação. v. 5 n. 1 (2018): Edição Especial GELCO: Transnacionalização, multi e interculturalidade
linguística e literária. Disponível em <https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/624> acesso em 19 de
agosto de 2020.
SARTRE, Jean-Paul. Que é a Literatura? Trad. Carlos Felipe Moisés, São Paulo: Ática, 1993. WELLEK, René; WARREN, Austin. Teoria da Literatura. Lisboa: Europa-América, 1971.
WHITE, Hayden. Meta-História: A Imaginação Histórica do século XIX. Trad. José Laurêncio de Melo, São Paulo: EDUSP, 1995.
XITU, Uanhenga. Mestre Tamoda. Lisboa: Edições 70, s/d.
________. Os Discursos do Mestre Tamoda. Lisboa: Ulisseia – INALD, s/d.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos Interdisciplinares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.