Institutional Evaluation of Secondary Level Technical Vocational Education

Bibliometric Study

Visualizações: 226

Authors

Keywords:

Institutional Evaluation, Bibliometrics, Vocational and Technical Education, System for the Evaluation of Secondary Level Technical Vocational Education

Abstract

Since the 1988 Constitution until the National Education Plan (PNE) 2014-2024, the creation of a national evaluation system for Secondary Level Technical Vocational Education (EPTNM) has been advocated, as is the case in Basic and Higher Education. Since this system does not exist in Brazil, the question was raised as to what other models of institutional evaluation exist in the country for EPTNM. Therefore, this bibliometric study, of a qualitative nature, was conducted on the Capes Journal Portal, collecting peer-reviewed articles on education, starting from 2014. References were managed in EndNote Web and processed in MS Excel. The results revealed the absence of production on the evaluation of EPTNM during the period, indicating the need for new studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marilia Macorin de Azevedo, Paula Souza State Center for Technological Education

Paula Souza State Center for Technological Education

References

ARAÚJO, C. A. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Revista Em Questão, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 11-32, 1. sem. 2006. Disponível em: https://bit.ly/2ygqIfz. Acesso em: 10 jul. 2019.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília: Diário Oficial da União, 5 out. 1988. Disponível em: https://bit.ly/1bJYlGL. Acesso em: 6 jul. 2019.

BRASIL. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 10 jan. 2001. Disponível em: https://bit.ly/2LAAba4. Acesso em: 7 jul. 2019.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 26 jun. 2014. Disponível em: https://bit.ly/2Nv5nbk. Acesso em: 7 jul. 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996. Disponível em: https://bit.ly/1SXIu8A. Acesso em: 7 jul. 2019.

BRASIL. Projeto de Lei nº 8.035, de 20 de dezembro de 2010. Aprova o Plano Nacional de Educação para o decênio 2011-2020 e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, 2010. Disponível em: https://bit.ly/2GC1EnR. Acesso em: 7 jul. 2019.

CAPES. Diretoria de Avaliação. Ofício nº 6/2019-CGAP/DAV/CAPES. Aprimoramento do processo de avaliação da pós-graduação e esclarecimentos a respeito do Qualis Periódico e avaliação da produção intelectual. Brasília: Capes, 16 jul. 2019. Disponível em:

https://bit.ly/2LADqyg. Acesso em: 20 jul. 2019.

CAPES. Portal de Periódicos. Brasília, 2019. Disponível em: https://bit.ly/1X2C6zS. Acesso em: 03 jul. 2019.

CAPES. Tabela de Áreas do Conhecimento. Brasília, 2017. Disponível em: https://bit.ly/2APp7QT. Acesso em: 03 jul. 2019.

CNE. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 06, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília: Diário Oficial da União, 21 set. 2012. Disponível em: https://bit.ly/2B1qeZs. Acessoem: 7 jul. 2019.

INEP. Diretoria de Avaliação da Educação Básica. Nota Técnica nº 10/2019. Detalhamento da população e resultados do SAEB 2019. Brasília: INEP, 3 jul. 2019. Disponível em: https://bit.ly/304X4p5. Acesso em: 7 jul. 2019.

INEP. O que é Sinaes?. Brasília, 20 out. 2015. Disponível em: http://inep.gov.br/sinaes. Acesso em: 6 jul. 2019.

INEP. Saeb: Sistema de Avaliação da Educação Básica. Brasília, 3 maio 2019. Disponível em: https://bit.ly/2VoJcDY. Acesso em: 6 jul. 2019.

JACOBOVICZ, M. M. V. T. Avaliação Institucional dos Cursos Superiores de Tecnologia. In: PETEROSSI, H. G. Subsídios ao estudo da Educação Profissional e Tecnológica. 2. ed. São Paulo: CEETEPS, 2014.

MACEDO, E. F. S; LANGHI, C. Aprendizagem Ativa na Educação Profissional: um estudo bibliométrico dos artigos sediados pelo Portal de Periódicos Capes. Anais XIII Workshop de Pós-graduação e Pesquisa do Centro Paula Souza, São Paulo: CPS, out. 2018. Disponível em: https://bit.ly/2Sw7UlJ. Acesso em: 1 jul. 2019.

MEC. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Proposta para o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Profissional e Tecnológica. Documento Base. Brasília, 2014. Disponível em: https://bit.ly/2O6stlL. Acesso em: 7 jul. 2019.

RISTOFF, D. I. Avaliação Institucional: pensando princípios. In: BALZAN, N. C.;

SOBRINHO, J. D. (org.). Avaliação Institucional: teoria e experiências. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000..

SOBRINHO, J. D. Avaliação Institucional, instrumento de qualidade educativa: a experiência da Unicamp. In: BALZAN, N. C.; SOBRINHO, J. D. (org.). Avaliação Institucional: teoria e experiências. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

UFSCAR. Seção de Acesso às Bases de Dados. O que é o EndNote Web?. São Carlos, 2016. Disponível em: https://bit.ly/2JWsVCd. Acesso em: 9 jul. 2019.

Published

2021-06-14

How to Cite

Azevedo, M. M. de. (2021). Institutional Evaluation of Secondary Level Technical Vocational Education: Bibliometric Study. Interdisciplinary Studies Journal, 2(4). Retrieved from https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/63

Similar Articles

<< < 34 35 36 37 38 39 40 41 42 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.