Literacy Practices in Early Childhood Education.
Experiences and Accounts of Teaching Practice.
Visualizações: 399Keywords:
Literacy, Reading, Early Childhood EducationAbstract
This work consists of an experience report developed by two teachers from the municipality of Jaguarão, in the south of the state of Rio Grande do Sul, who carry out unconventional reading practices with three-year-old children. The teachers called the activity "the storyteller," which aims to promote meaningful literacy situations through "reading games" for children in the first stage of basic education. Thus, they aim to show the possibility of working with the social practice of reading, even though early childhood education students do not read conventionally. The habit of reading is built gradually, which is why it can be worked on from the early years of early childhood education, as the process of learning to read begins with each contact children have with letters, words, and text genres, fostering new reading conceptions. This work proposal does not intend for children to engage in proper reading in early childhood education but rather to provide them with the social and cultural experience that reading brings.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n.º 9.394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Dezembro de 1996. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 03 de Agosto de 2020.
BRANDÃO, Ana Carolina Perussi; ROSA, Ester Calland de Souza. Entrando na roda: as histórias na Educação Infantil. In: BRANDÃO, Ana Carolina Perussi; ROSA, Ester Calland de Souza (org). Ler e escrever na Educação Infantil: Discutindo práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
CORSINO, Patricia. Infância, Linguagem e Letramento: Educação Infantil na rede municipal de ensino do Rio de Janeiro. Tese ( Doutorado em Educação). Rio de Janeiro: PUC, Departamento de Educação, 2003.
FERREIRO, Emilia. Os processos de leitura e escrita: novas perspectivas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.
FREIRE, Madalena. A paixão de conhecer o mundo: relato de uma professora. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
Freire, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. (Coleção polêmicas do nosso tempo; 4) – São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
JAGUARÃO. Conselho Municipal de Educação. Resolução 01 de 01 de março de 2016- estabelece as normas para a oferta da Educação Infantil no Sistema Municipal de Ensino de Jaguarão. 2016.
LEAL, Tela Ferraz; SILVA, Alexsandro. Brincando, as crianças aprendem a falar e a pensar sobre a língua.In: BRANDÃO, Ana Carolina Perussi; ROSA, Ester Calland de Souza (org). Ler e escrever na Educação Infantil: Discutindo práticas pedagógicas. Belo Horizonte:
Autentica Editora, 2011.
LOPES, Daiane Monique Pagani. Vivências de Atelie: pensando as práticas de acompanhamento, registro e avaliação na educação infantil. (Relatório Crítico reflexivo). Mestrado Profissional em Educação.UNIPAMPA, 2018.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
PINHO, Patrícia Moura. Alfabetizar letrando ou letrar alfabetizando? Revista Trajetória Multicursos. Anais do XVIII do Fórum Internacional de Educação. Volume 5.Agosto de 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos Interdisciplinares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.