Education 4.0 for Industry 4.0.

Protagonism of Social Advancement in the Scenario Introduced by the Information Society.

Visualizações: 409

Authors

  • Renan Antônio da Silva Federal University of Pampa
  • Pedro Demo Federal University of Pampa

Keywords:

Education, Industry 4.0, Information Society

Abstract

Education in contemporary times must meet the needs of an industry embedded in a context of new technologies applied to different tasks in the world of work and in society as a whole. This article discusses the demands of the information society and the role of education in the formation of individuals for effective performance in the workforce. The objectives of this research are to consider theoretical concepts on the information society, education, and the world of work; discuss the technological demands of society and Industry 4.0, in order to reflect on the protagonism of the individual in this scenario. The methodology of this discussion is qualitative and based on descriptive research on theoretical reflections in the fields of education, industry, and the information society. Education today should be seen as a process of knowledge construction, the formation of technical and cognitive skills, as well as the development of citizens' autonomy. Knowledge is becoming increasingly relevant in a society where technological advances highlight the need to rethink production paradigms, new socioeconomic rules, and the need for the (re)signification of the role of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renan Antônio da Silva, Federal University of Pampa

Federal University of Pampa

Pedro Demo, Federal University of Pampa

Federal University of Pampa

References

BAUMAN, Z. Capitalismo Parasitário. Trad. De Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

BRASIL, Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular, BNCC.

Brasília: MEC, 14 de dezembro de 2018. Disponível em < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> acesso em 10 de fevereiro de 2019.

DANIEL, J. Educação e Tecnologia num mundo globalizado. Brasília, DF: Ed. UNESCO do Brasil, 2003.

DURKHEIM, Émile. Da Divisão do Trabalho Social. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FABRICIO, B.F Linguística Aplicada como espaço de desaprendizagem – redescrições em curso. In: MOITA LOPEZ (org.). Por uma linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editora, 2006, p.45-63.

FRIEDMAN, Thomas L. O Mundo É Plano - Uma Breve História do Século XXI. Rio de Janeiro: Editora Objetiva Ltda., 2005.

LISBOA, Roberto Senise. Direito na sociedade da informação. Revista dos Tribunais, nº 847, p. 78-95, maio/2006.

MARX, Karl. O Capital. São Paulo: Boitempo Editorial, 1998.

NEVES, Karina Hernandes. A educação como elemento (re)definidor da sociedade. Pesquisa e Debate em Educação. Equidade, política e financiamento da educação pública. Revista do Programa de Pós-Graduação Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública.

V.6. n.1. 2016.

SIQUEIRA JUNIOR, Paulo Hamilton. Direito informacional: direito da sociedade da informação. Revista dos Tribunais, nº 859, p. 743-749, maio/2007.

SCHWAB, Klaus. The Fourth Industrial Revolution. Genebra: World Economic Forum, 2016.

TESSARINI JUNIOR, Geraldo; SALTORATO, Patrícia. Impactos da indústria 4.0 na organização do trabalho: uma revisão sistemática da literatura. Revista Eletrônica de Engenharia de Produção e Correlatas. Florianópolis, SC, v. 18, n. 2, p. 743-769, 2018.

Published

2021-06-14

How to Cite

Silva, R. A. da, & Demo, P. (2021). Education 4.0 for Industry 4.0.: Protagonism of Social Advancement in the Scenario Introduced by the Information Society. Interdisciplinary Studies Journal, 2(4). Retrieved from https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/32

Similar Articles

<< < 33 34 35 36 37 38 39 40 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.