GUIDE FOR BEGINNERS
CULTURAL PEDAGOGIES AND LOVE IN "ADOTE UM CARA"
Visualizações: 4DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v7i3.1895Keywords:
Adote um Cara, Cultural Pedagogies, Education, Social NetworkAbstract
The present research aims to present a perspective based on Cultural Studies in Education, focusing on the ways in which the social network "Adote um Cara" operates through cultural pedagogies to guide its users in achieving successful romantic relationships. Using a space called LAB on the social network itself, a location similar to a blog, it is possible to find various content in text, image, and sound formats, aiming to guide the ways of being and behaving of users in order to achieve the ideal romantic relationship. The beginner’s guide and success stories are the categories of analysis that present the pedagogies of love; in other words, they show how to conquer and maintain a romantic relationship. Virtual flirting, the first date, and the first kiss are the essential steps of the beginner’s guide for those seeking a romantic relationship; while, to maintain this relationship and succeed, it requires legitimization through marriage, living together, and/or starting a family, according to the network’s guidelines. In this sense, the social network operates through pedagogies of love, guiding individuals to follow its patterns of beliefs, values, and lifestyle in order to achieve a successful love relationship.
Downloads
References
ANDRADE, Paula de Porte; COSTA, Marisa Vorraber. Nos rastros do conceito de pedagogias culturais: invenção, disseminação e usos. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 1, n. 33, p. 1-23, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/FTppyqQTJPm7YVWxWvmTj8S/?format=pdf&lang=pt.Acesso em: 24 set. 2024.
BAUMAN, Zigmund. Vida para Consumo: a Transformação das Pessoas em Mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
BOECK, Úrsula. Apegar-se, desapegar-se, comprometer-se, deixar fluir; Filmes que ensinam sobre práticas afetivas na contemporaneidade. 2014. Dissertação (Mestrado em mestrado em educação) – Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2014.
CAMOZZATO, Viviane Castro. Pedagogias do presente. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 573-593, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/JQGQqFY6bhHXDRrLj8Sn56P/?format=pdf. Acesso em: 20 set. 2024.
CNN Brasil. Downloads do Tinder estão caindo, mas era dos aplicativos de namoro ainda não acabou. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/economia/negocios/downloads-do-tinder-estao-caindo-mas-era-dos-aplicativos-de-namoro-ainda-nao-acabou. Acesso em: 10.out.2024.
COIRO-MORAES, Ana Luiza. A análise cultural: um método de procedimentos em pesquisas. Questões Transversais, São Leopoldo, v. 4, n. 7, p. 28-36, 2016. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/questoes/article/view/12490/PDF. Acesso em: 14 out. 2024.
COSTA, Cristiane. Eu compro essa mulher. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.
DEL PRIORE, Mary. Histórias e Conversas de Mulher. São Paulo: Planeta, 2013.
DEL PRIORE, Mary. História do amor no Brasil. São Paulo: Contexto, 2011.
GIDDENS, Anthony. A Transformação da Intimidade: sexualidade, amor & erotismo nas sociedades modernas. São Paulo: Universidade Estadual Paulista, 1993.
ILLOUZ, Eva. O consumo da utopia romântica. Madri: Katz, 2009.
LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
PELÚCIO, Larissa. Match com os conservadorismos: masculinidades desafiadas nas relações heterossexuais por meios digitais. Interfaces Científicas, Aracaju. v. 8, n. 2, p. 31-46, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/7062. Acesso em: 24 out. 2024.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma Introdução às Teorias de Currículo. São Paulo: Autêntica, 1999.
STEINBERG, Shirley. R. & KINCHELOE, Joe. L. (Org.). Cultura infantil: a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
WORTMANN, Maria Lúcia. Análises culturais – um modo de lidar com histórias que interessam à educação. In: COSTA, Marisa Vorraber. Caminhos Investigativos II: Outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.
WORTMANN, Maria Lúcia Castagna; COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Rosa Maria Hessel. Sobre a emergência e a expansão dos Estudos Culturais em educação no Brasil. Revista Educação, Porto Alegre, v. 38, n.1, p. 37-38, 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/18441. Acesso em: 24 out. 2024.
ZAGO, Luis Felipe. Pornotopias - espaço, mídias e sexualidade. E-Compós, Brasília, v. 19, n. 3, p. 1-19, 2016. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1258/906. Acesso em: 20 set. 2024.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Interdisciplinary Studies Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.