EDUCATION FOR DIVERSITY

REFLECTIONS ON LGBTQIA+ INCLUSION IN A PUBLIC SCHOOL IN THE GLOBAL SOUTH

Visualizações: 19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v7i3.1885

Keywords:

Vulnerability, LGBTQIA+, Diversity, Education

Abstract

Despite advances toward gender equality and discussions on gender and sexuality, our society is still marked by a cisheteronormative norm that marginalizes and renders dissident experiences invisible. Considering the school as a reflection and microcosm of society, it becomes crucial to address these issues in educational spaces. This research identifies, through discursive positions, the challenges and support experienced by the LGBTQIA+ community at the Rio Grande campus of the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rio Grande do Sul (IFRS). Specifically, it examines: (1) the sense of belonging to the campus among LGBTQIA+ students; (2) the profile of this community; and (3) proposed mitigation strategies for the identified challenges. Supported by a qualitative approach, data were collected through questionnaires voluntarily answered by campus students. Results indicate that while most feel welcomed, vulnerabilities persist. Many reported verbal or physical violence related to sexual orientation or gender identity; 26.67% stated that these incidents occurred on campus. Many feel protected, but 43.75% reported that this sense of safety varies depending on the environment. These findings highlight the importance of institutional actions to strengthen security and support, fostering debates and transformative actions regarding the challenges faced by the LGBTQIA+ community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucía Silveira Alda, Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul

Doctor of Letters from the Federal University of Pelotas (UFPEL) in 2018, Master of Letters from the Catholic University of Pelotas (UCPEL) in 2013, Specialist in Computer-Mediated Language Teaching from the Faculty of Letters of the Federal University of Minas Gerais (FALE/UFMG) in 2016, and Bachelor’s degree in Portuguese/English Language and their Literatures from the Federal University of Rio Grande (FURG) in 2010.

Vilmar do Nascimento Rocha, Department of Education of the State of São Paulo

Master’s degree in Letters: Culture, Education, and Languages from the State University of Southwest Bahia (Uesb). Specialist in Computer-Mediated Language Teaching from the Federal University of Minas Gerais (UFMG) and in Business Management from Maurício de Nassau College. Holds a Bachelor's degree in Letters – Portuguese and English from the State University of Bahia (UNEB) and a Bachelor's degree in Business Administration from the University of Santo Amaro (Unisa).

Vinícius Barcellos Vieira Silveira, Federal University of Pelotas

Journalism student at the Federal University of Pelotas (UFPel). Brazil, Rio Grande do Sul, Rio Grande.

References

ARAÚJO, M. M. de. O machismo no ambiente escolar: A verificação da existência de diferenças de tratamento entre alunas/professoras e alunos/professores no CED de Ceilândia. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação em e para os Direitos Humanos, no contexto da Diversidade Cultural), Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília (UNB), Brasília, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CARVALHO, A. A. de; BARRETO, R. C. V. A invisibilidade das pessoas LGBTQIA+ nas bases de dados: novas possibilidades na Pesquisa Nacional de Saúde 2019. Ciência & Saúde Coletiva, v. 26, n. 9, set. 2021.

COELHO, F. C. B. de. Construção identitária e(m) comportamentos na sala de aula: o agenciamento da palavra em dois grupos (um alemão, um brasileiro). 2011. 266 f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa). Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

CRENSHAW, K. Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics. University of Chicago Legal Forum, v. 1, p. 139-167, 1989.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. Rio de Janeiro: Record, 2011.

INSTITUTO UNIBANCO. Silêncio da escola em relação à diversidade sexual prejudica a todos. Aprendizagem em foco, n. 11, mai. 2016. Disponível em: https://cdnportaliuprd.portalinstitutounibanco.org.br/wp-content/uploads/2016/08/Aprendizagem_em_foco-n.11.pdf. Acesso em: 10 out. 2023.

LIBÂNEO, J. C. Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos de Pesquisa, v. 46, n.159, p.38-62, jan.-mar. 2016.

MOTTA-AVILA, C.; ALDA, L. S. Dia Internacional contra a LGBTfobia: redes sociais, representatividade e resistência – relato de experiência de ação extensionista no Campus Rio Grande. Viver IFRS, v. 8, n. 8, P. 18-23, 2020.

ROCHA, V. do N. Representações didático-discursivas dos sujeitos inseridos no processo de escolarização na modalidade EJA EAD: um olhar para o Sesi como lócus da pesquisa. Orientador: Diógenes Cândido de Lima. 160 f. Dissertação apresentada ao Programa de Pós-graduação em Letras: Cultura, Educação e Linguagens - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, 2018.

PINTO, V. H. de O. A escola como microcosmo da sociedade: práticas reprodutivas e inclusivas. Anais I CINTEDI. Campina Grande: Realize Editora, 2014.

PINTO. V. H. de. O. Desconstruindo a heteronormatividade e a valorização da diversidade em favor da liberdade. Anais XI CONAGES. Campina Grande: Realize Editora, 2015.

SÁ, N. N. de.; SZYLIT, R. Cisheteronormatividade e luto na experiência familiar da pessoa não-cisgênero. Pathos: Revista Brasileira de Práticas Públicas e Psicopatologia, v. 7, n. 1, p. 45-72, jun. 2021.

SOLIVA, T. B; GOMES JUNIOR, J. Entre vedetes e “homens em travesti”: um estudo sobre corpos e performances dissidentes no Rio de Janeiro na primeira metade do século XX (1900-1950). Locus: Revista de História, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 123–148, 2020.

Published

2025-05-20

How to Cite

Alda, L. S., Rocha, V. do N., & Silveira, V. B. V. (2025). EDUCATION FOR DIVERSITY: REFLECTIONS ON LGBTQIA+ INCLUSION IN A PUBLIC SCHOOL IN THE GLOBAL SOUTH. Interdisciplinary Studies Journal, 7(3), 01–18. https://doi.org/10.56579/rei.v7i3.1885

Issue

Section

DOSSIÊ: DIÁLOGOS MULTIDISCIPLINARES NAS CIÊNCIAS HUMANAS: CONSTRUINDO SENTIDOS EM UM MUNDO EM TRANSIÇÃO

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.