ETHICAL AND CITIZENSHIP TRAINING OF THE STUDENT THROUGH TRANSVERSALITY IN THE PORTUGUESE LANGUAGE COURSE

Visualizações: 67

Authors

  • Cláudia Simonetti Silva Oliveira World University Ecumenical
  • Daniel do Nascimento Oliveira World University Ecumenical https://orcid.org/0000-0001-9542-3935
  • Juliana do Carmo da Silva Oliveira World University Ecumenical https://orcid.org/0009-0000-4867-4782
  • Damares da Silva Barbosa Batista World University Ecumenical

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i4.1652

Keywords:

Education, Transdiscipline, Ethic, Citizenship, Teacher

Abstract

The present object of study aims to analyze the importance of transdisciplinary practice in education, as a pluralization of knowledge in the construction of knowledge inserted in the Portuguese Language discipline. The school, in its function of training citizens, has, among other things, the purpose of providing the student with knowledge related to the completeness of transdisciplinarity. Within this perspective, it is assumed to discuss discourses related to ethics and citizenship in the school environment, combined under a transdisciplinary perspective for the student, since what permeates their training at school has a part in this aspect. It is estimated from this objective, the granting of innovation in the area of ​​knowledge compatible with the modernized way of life, thus addressing some of the existing problems. This is bibliographical research, of a qualitative nature, in which support was sought from the ideas of theorists such as: Morin (2003), Piaget (1970), Nicolescu (2000) among others. It was found that there are still organizational difficulties in working on transdisciplinarity in education, due to a current pedagogical-historical standard established in schools. The research pointed out how dialogue is the support for transdisciplinary education, in order to promote the search for meanings between disciplines, especially on various current issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Simonetti Silva Oliveira, World University Ecumenical

Student in the Master's Program in Educational Sciences at World University Ecumenical - WEU.

Daniel do Nascimento Oliveira, World University Ecumenical

Student in the Doctoral Program in Educational Sciences at World University Ecumenical - WEU.

Juliana do Carmo da Silva Oliveira, World University Ecumenical

Student in the Master's Program in Educational Sciences at World University Ecumenical - WEU.

Damares da Silva Barbosa Batista, World University Ecumenical

Student in the Master's Program in Educational Sciences at World University Ecumenical - WEU.

References

ARISTÓTELES. Ética a Nicomaco. 3ª ed. [Trad. Mário da Gama Cury] Brasília: Universidade de Brasília, 1992.

AUGUSTO, Maria Alice Pereira. A Ética como Tema Transversal: um estudo sobre valores democráticos na escola. São Paulo, 2001. Dissertação de mestrado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2001.

BECHARA, E. Moderna gramática do português contemporâneo. (37ª ed. rev., ampl. e atual. conforme o novo acordo ortográfico). Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

BELLONI, M.L. (Org.). A formação na sociedade do espetáculo. São Paulo: Loyola, 2005.

BOFF, Leonardo. Saber cuidar: ética do humano – compaixão pela terra. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, L.; MORIN, E.; NICOLESCU, B. Carta de transdisciplinaridade. In: NICOLESCU, B. et al. Educação e transdisciplinaridade. Brasília: UNESCO, 2000, p.177-81.

GIL, Antonio Carlos, Métodos e Técnicas de Pesquisa Social, São Paulo, Atlas, 1994.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2002. cap. 16. p. 161-169.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

NIETZSCHE, F. O livro do Filósofo. São Paulo: Centauro, 2004.

NIETZSCHE, F. Educação e Complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2009.

NIETZSCHE, F.; CIURANA, Emilio-Roger; MOTTA, Raúl Domingo. Educar na Era Planetária - O pensamento complexo como Método de aprendizagem no erro e na incerteza humana. São Paulo: Cortez, 2003.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

NICOLESCU, B et al. Educação e Transdisciplinaridade I. Brasília: Unesco, 2000.

OLIVEIRA, Dalila A. Política Educacional. In OLIVEIRA, Dalila A.; DUARTE, Adriana C.; VIEIRA Lívia F. (Org) Dicionário trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG – Faculdade de Educação, 2010 CD-ROM. p. 21

PIAGET, Jean. Accioly Lindoso e Rosa Maria Ribeiro da Silva. Psicologia e pedagogia. Tradução de Dirceu. São Paulo e Rio de Janeiro: Editora Forense, 1970. SANTOS, Akiko. Didática sob a ótica do pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, Lucerna, 2006.

SANTOS NETO, Elydio dos. Por uma educação transpessoal: a ação pedagógica e o pensamento de Stanislav Grof. São Paulo: Universidade Metodista de São Paulo, 2006.

Published

2024-11-05

How to Cite

Oliveira, C. S. S., Oliveira, D. do N., Oliveira, J. do C. da S., & Batista, D. da S. B. (2024). ETHICAL AND CITIZENSHIP TRAINING OF THE STUDENT THROUGH TRANSVERSALITY IN THE PORTUGUESE LANGUAGE COURSE. Interdisciplinary Studies Journal, 6(4), 01–18. https://doi.org/10.56579/rei.v6i4.1652

Issue

Section

DOSSIÊ: POLÍTICAS PÚBLICAS E GESTÃO DA EDUCAÇÃO

Similar Articles

<< < 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)