AS POLÍTICAS PÚBLICAS EDUCACIONAIS NAS ESCOLAS MUNICIPAIS PÚBLICAS BRASILEIRAS DE EDUCAÇÃO INTEGRAL

Visualizações: 55

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1497

Keywords:

Educação Integral, Tempo Integral, Políticas Públicas Educacionais

Abstract

This article aims to understand the implementation of public educational policy for the full-time school regime, in elementary education in Brazilian municipal public networks. The study presents the phenomenological paradigm. Descriptive, bibliographic and documentary research uses public educational policies that include guidelines on Full-Time Comprehensive Education as data collection sources. Semi-structured interviews were carried out with school managers from 5 municipal schools. The information collected is interpreted according to pre-established analysis categories. The results involve an analysis and reflection on the implementation of Comprehensive Education in Public Schools in different educational contexts. Municipal full-time elementary schools develop pedagogical actions and strategies focused on organizing time and spaces; in curricular organization; in activities and work methodology; and, criteria for choosing participating students according to their reality and territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Magali Rogge, Universidade do Vale do Itajaí

Professora da Rede Municipal de Ensino de Itajaí. Mestre em Gestão de Políticas Públicas do Curso de Pós-graduação Mestrado Profissional em Gestão de Políticas Públicas (UNIVALI).

Graziela Breitenbauch de Moura, Universidade do Vale do Itajaí

Docente no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Gestão de Políticas Públicas (UNIVALI). Doutora em Administração e Turismo (UNIVALI).

References

ARAÚJO, C.W.C. et al. Aspectos da educação integral no Brasil: disputas conceituais, ideológicas e políticas. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 12, n. 1, p. 421-440, 2023. Disponível em: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-66468

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BLASIS, E. de. (org). Tendências para Educação Integral. São Paulo: Fundação Itaú Social – CENPEC, 2011.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: Senado, 2017. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em: 28 abr. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação - MEC. Programa Mais Educação. Brasília: MEC, 2010. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7083.htm. Acesso em: 10 abr. 2024.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Lei 13.005/2014. Brasília: Senado, 2014. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 12 abr. 2024.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ Constituiçao.htm. Acesso em: 12 abr. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação - MEC. Secretaria da Educação Básica – SEB. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei 9.394/96. Brasília: Senado, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 12 abr. 2024.

CELLA, R. A educação de tempo integral como política de desenvolvimento da Educação no Brasil. In: ADREIS, A.M., ET AL. Educação Integral: gestão, currículo e aprendizagens. Porto Alegre, Evangraf, 2014.

COLARES, A. A. Educação integral em escola pública de tempo integral: percepções de estudantes. Revista Práxis Educacional, v. 14, n.30, p. 312-329, 2018. Disponível em: 10.22481/praxis.v14i30.4376

CRESWEEL. J.W. Projeto de Pesquisa. Métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

GADOTTI, M. Educação Integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.

GOMES, T. C. A. Política de educação integral em tempo integral: a perspectiva dos professores. Revista Práxis Educacional, v. 15, n. 31, p. 313-332, 2019. 1022481/praxis.v15i31.4675. Acesso em: 07 abr. 2024.

GUARÁ, I.M.F.R. É imprescindível educar integralmente. Cadernos Cenpec, v. 1, n. 2, p.15-24, 2006.

HUSSERL, E. A ideia da fenomenologia. Edições 70, Rio de Janeiro, Brasil, 1970.

MENEZES, J. S. da S; BRASIL, R. S. Gestão Democrática na Escola: A Participação no Contexto da Prática de um Programa de Educação em Tempo Integral. RPGE – Revista on-line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp.1, p. 137-158, 2018. Disponível em: 10.22633/rpge.v22.nesp1.2018.10787. Acesso em: 12 abr. 2024.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.

MOLL, J. et al. Educação integral como horizonte pedagógico e político. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 15, n. 33, p. 787-791, 2021. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1457. Acesso em: 12 abr. 2024.

TEIXEIRA, A. Educação é um direito. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1996.

TEIXEIRA, A. Educação para a democracia. Rio de Janeiro: Ed.UFRJ, 1997.

TEIXEIRA, A.Educação não é privilégio. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1994.

WEFFORT, H.F. et al. Currículo e educação integral na prática: uma referência para estados e municípios. 1. Ed. São Paulo: Associação Cidade Escola Aprendiz, 2019.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. Bookman editora, 2015.

Published

2024-09-03

How to Cite

Rogge, M., & Moura, G. B. de. (2024). AS POLÍTICAS PÚBLICAS EDUCACIONAIS NAS ESCOLAS MUNICIPAIS PÚBLICAS BRASILEIRAS DE EDUCAÇÃO INTEGRAL. Interdisciplinary Studies Journal, 6(2), 01–24. https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1497

Issue

Section

DOSSIÊ: POLÍTICAS PÚBLICAS E GESTÃO DA EDUCAÇÃO

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.