FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES

O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES

Visualizações: 78

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1482

Keywords:

Formação De Professores, Habitus Professoral, Habitus Estudantil

Abstract

This article aims to discuss elements that are part of the “how to do” pedagogical practice, which operate invisibility during teaching practices, in singular and plural ways, guiding the daily actions of teachers in an “unconscious” way, at different stages of their career. The central element of this discussion is the concept of habitus, from a sociological perspective based on the contributions of Pierre Bourdieu, which will be discussed with cognitive psychology, aiming, through reflection on practice, the possibility of resignifying the knowledge that is mobilized during the action, understanding the habitus, an element of great potential in the construction of operational knowledge of teaching practice, thus contributing to a more solid initial training for future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Michelle Cristina Bueno Bichof, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Aluna do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho". 

References

ALTET, M. As competências do professor profissional: entre conhecimentos, esquemas de ação e adaptação, saber analisar. In: PAQUAY, L.;PERRENOUD. P.; ALTET, M.; CHARLIER, E.(Orgs.). Formando professores profissionais. Quais estratégias? Quais competências? Porto alegre: ARTMED, 2001. p.23-36.

BOURDIEU, P. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, R. (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Olho d’água, p. 38-72, 2003. Tradução de Paula Montero e Alicia Auzmendi.

BOURDIEU, P. Gostos de classe e estilos de vida. In: ORTIZ, R. (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, p.73-111, 2003. Tradução de Paula Montero e Alicia Auzmendi.

CHARTIER, A. M. A ação docente: entre saberes práticos e saberes teóricos. In. CHARTIER, A. M. Práticas de leitura e escrita: história e atualidade. Belo Horizonte: Ceale/Autêntica, 2007. p. 185-207.

CIFALI, M. Le lien éducatif: contre-jour psychanalytique. Paris: PUF, 1994.

DAY, Christopher. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Portugal: Porto Editora, LDA, 2001.

GÓMEZ, A. P. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, Antonio (org.). Os professores e sua formação. Portugal: Publicações Dom Quixote, p. 93-114, 1992.

FREIDSON, E. Renascimento do profissionalismo: teoria, profecia e política. São Paulo: EDUSP, 1998.

GAUTHIER, C. et. al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional. In: NÓVOA, A. (Org.) Vida de professores. Porto: Porto Editora, 1992.

MARCELO, C. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, Antonio (org.). Os professores e sua formação. Portugal: Publicações Dom Quixote, p. 51-76, 1992.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, Antonio (org.). Os professores e sua formação. Portugal: Publicações Dom Quixote, p. 15-34, 1992.

PASTRÉ, P.; MAYEN, P.; VERGNAUD, G. La didactique professionnelle. Revue française de pédagogie, n. 154, p. 145-198, 2006.

PERRENOUD, P. O trabalho sobre o habitus na formação de professores: análise das práticas e tomada de consciência. In: PAQUAY, L.; PERRENOUD, P.; ALTET, M.; CHARLIER, E. (Orgs.). Formando professores profissionais. Quais estratégias? Quais competências? Porto alegre: ARTMED, 2001. p.135-160.

PIAGET J. (1974). La prise de conscience.Paris : PUF.1974.

SARTI, F. M. Parceria intergeracional e formação docente. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 133-152, 2009.

SARTI, F. M. Relações intergeracionais e alternância na formação docente: considerações a partir de uma proposta de estágio supervisionado. Cadernos de educação -UFPel, v. 46, p. 83-99, 2013.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antonio (org.). Os professores e sua formação. Portugal: Publicações Dom Quixote, p. 77-92, 1992.

SILVA, M. O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro , n. 29, p. 152-163, ago. 2005.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro: Vozes, 2010.

THOMPSON, E. P. A miséria da teoria ou um planetário de erros. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

VALLI, L. Reflective Teacher Education. Cases and critiques. New York State: University of New York Press, 1992.

VEENMAN, S. Perceived Problems of Beginning Teachers. Review of Educacional Research, [S.I.], v. 54, n. 2, p. 143-178,1984.

VYGOTSKI L. S. Pensée et langage. Paris : La Dispute[1re éd. 1934].1997.

Published

2024-08-22

How to Cite

Bichof, M. C. B. (2024). FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O HABITUS ENQUANTO ELEMENTO OPERANTE NAS PRÁTICAS DOCENTES. Interdisciplinary Studies Journal, 6(2), 01–19. https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1482

Issue

Section

DOSSIÊ: POLÍTICAS PÚBLICAS E GESTÃO DA EDUCAÇÃO

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.