POVOS CIGANOS NA PÓS-GRADUAÇÃO BRASILEIRA

O QUE DIZEM AS TESES E AS DISSERTAÇÕES?

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Authors

  • Francisca Marli Rodrigues de Andrade Universidade Federal Fluminense
  • Fabio Alves Gomes de Oliveira Universidade Federal Fluminense https://orcid.org/0000-0002-0275-6595
  • José Alencar Mangia Júnior Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i3.1481

Keywords:

Povos Ciganos, Estado da Arte, Pós-Graduação, Racismo Institucional

Abstract

The research aims to develop a systematic debate on the academic achievements of Brazilian postgraduate programs, focusing on the representativeness of Romani themes in doctoral theses and master's dissertations defended in the last ten years (2012 to 2022).Methodologically, the research, with a descriptive exploratory qualitative approach, used a state-of-the-art approach to highlight the following variables: number of productions, regions, institutions, major areas of knowledge and areas of knowledge in which these productions were realized. As a result, the research points to the need to include Romani peoples in scientific productions and, based on this, to build critical reflections on this issue. Furthermore, the research emphasizes the importance of a critical debate on structural and institutional racism, identifying it as fundamental in the process of training future researchers and in building the anti-racist struggle in education.

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Author Biographies

Francisca Marli Rodrigues de Andrade, Universidade Federal Fluminense

Professora Adjunta na área de Saúde e Meio Ambiente, vinculada ao curso Interdisciplinar em Educação do Campo – Departamento de Ciências Humanas da Universidade Federal Fluminense (UFF). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino da UFF (PPGEn/UFF).

Fabio Alves Gomes de Oliveira, Universidade Federal Fluminense

Professor Adjunto na área de Filosofia da Educação, vinculado ao curso Interdisciplinar em Educação do Campo – Departamento de Ciências Humanas da Universidade Federal Fluminense (UFF). Membro permamente do Programa de Pós-graduação em Bioética, Ética Aplicada e Saúde Coletiva da UFF (PPGBIOS/UFF) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino da mesma Instituição (PPGEn/UFF).

José Alencar Mangia Júnior, Universidade Federal Fluminense

Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Federal Fluminense (PPGEn / UFF). Professor da Educação Básica vinculado à rede municipal de Cambuci – Rio de Janeiro.

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Published

2024-10-04

How to Cite

Andrade, F. M. R. de, Oliveira, F. A. G. de, & Mangia Júnior, J. A. (2024). POVOS CIGANOS NA PÓS-GRADUAÇÃO BRASILEIRA: O QUE DIZEM AS TESES E AS DISSERTAÇÕES?. Interdisciplinary Studies Journal, 6(3), 01–20. https://doi.org/10.56579/rei.v6i3.1481

Issue

Section

DOSSIÊ PRÁTICAS EDUCATIVAS NO SÉCULO XXI: DIÁLOGOS SOBRE LINGUAGENS, SABERES E INCLUSÃO

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