CTS in Elementary School I

Analysis of the Science Textbook Used in the Municipal Network of Marilândia do Sul

Visualizações: 665

Authors

  • Alex Barbosa da Silva Federal University of Technology of Paraná https://orcid.org/0000-0001-6544-7661
  • Cláudia Lopes State University of Maringá
  • Adriano Lopes Romero Federal University of Technology of Paraná

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1082

Keywords:

Science Education, CTS, Textbook, Early Years

Abstract

The objective of this study was to investigate the potential of the Science, Technology, and Society (STS) approach in the Science textbooks adopted by the municipal education network of Marilândia do Sul, Paraná, for the Early Years of Elementary School. Using an exploratory documentary study methodology, Science textbooks from 1st to 5th grade of the National Textbook Program (PNLD) for the 2023-2026 period were examined, focusing on the "A Conquista – Ciências" Collection. The descriptive research was based on documentary analysis, highlighting activities related to Environmental Education present in the textbooks, in alignment with the Parana State Curriculum (CREP). The results indicate that the analyzed textbooks represent a valuable pedagogical tool, addressing various relevant topics in Environmental Education and offering possibilities for the effective integration of Science, Technology, and Society, as long as they are appropriately articulated with the proposals of the collection's author.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alex Barbosa da Silva, Federal University of Technology of Paraná

Master's in Teaching of Human, Social, and Natural Sciences from the Federal University of Technology of Paraná – UTFPR. PhD student in the Graduate Program in Scientific Education and Technological Education at the Federal University of Technology of Paraná - UTFPR.

Cláudia Lopes, State University of Maringá

Master's in Teaching of Human, Social, and Natural Sciences from the Federal University of Technology of Paraná – UTFPR. PhD student in the Graduate Program in Education at the State University of Maringá - UEM.

Adriano Lopes Romero, Federal University of Technology of Paraná

Professor at the Federal University of Technology of Paraná - UTFPR (Campo Mourão campus), working in the undergraduate course in Chemistry Education and as a permanent faculty member in the Graduate Programs in Scientific, Educational, and Technological Formation (PPGFCET) and Professional Network Program in Water Resources Management and Regulation (PROFÁGUA).

References

AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Ciência-tecnologia-sociedade: relações estabelecidas por professores de ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de lãs Ciencias, Espanha, v. 5, n. 2, p. 337-355, 2006. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen5/ART8_Vol5_N2.pdf. Acesso em: 15 fev.2024.

BOURSCHEID, Jacinta Lourdes Weber; Farias, Maria Eloisa. A convergência da educação ambiental, sustentabilidade, ciência, tecnologia e sociedade (CTS) e ambiente (CTSA) no ensino de ciências. Revista Thema, v. 11, n. 1, p. 24-36. 2014. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.11.2014.24-36.183

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 25 fev. 2024.

CARVALHO, Graça Simões. Literacia científica: conceitos e dimensões. In: AZEVEDO, F.; SARDINHA, Maria. da Graça. Modelos e Práticas em Literacia. Lisboa: Lidel, 2009, p. 179-194

CASTRO LIMA, Maria Emilía Caixeta de; LOUREIRO, Mairy Barbosa Trilhas para ensinar Ciências para crianças. 1. ed. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2013.

COSTA, Manoel dos Santos; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Livro didático de Matemática: análise de professores polivalentes em relação ao ensino de Geometria. Revista Vidya, Santa Maria, v. 30, n. 2, p. 71-80, jul./dez., 2010. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/312. Acesso em: 10 fev. 2024.

CHASSOT, Attico Inácio. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 5ª ed. rev. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

CRUZ, Geslie Coelho Carvalho da. A conquista: Ciências. 1º ano, ensino fundamental, anos iniciais. 1a. ed. São Paulo: FTD, 2021.

GUSMÃO de Carvalho Neto, Eulália. Raquel. O livro didático e as teorias pedagógicas. Holos, v. 6, p. 402-414, 2015. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/2602. Acesso em: 10 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2015.2602

KRASILCHIK, Myriam.; MARANDINO, Martha. Ensino de ciências e cidadania. São Paulo: Moderna, 2004.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da educação. São Paulo: Cortez, 1994.

LUZ, Rodrigo; QUEIROZ, Marcelo Bruno Araújo; PRUDÊNCIO, Christiana Andréa Vianna. CTS ou CTSA: o que (não) dizem as pesquisas sobre educação ambiental e meio ambiente?. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 12, n. 1, p. 31-54. 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p31

MARCONI, Marconi Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1990. p. 56-123.

OLIVEIRA, Maria. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2007.

OLIVEIRA, Eliane Toná; ROYER, Marcia Regina. A Educação Ambiental no contexto da Base Nacional Comum Curricular para o Ensino Médio. Interfaces da Educação, v. 10, n. 30, p. 57-78. 2019. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/3717. Acesso em: 18 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v10i30.3717

PARANÁ. Currículo da Rede Estadual Paranaense – CREP. 2021. Disponível em: https://professor.escoladigital.pr.gov.br/crep. Acesso em: 07 fev. 2024.

PNLD - Programa nacional do Livro Didático. MEC. Brasília, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/318-programas-e-acoes-1921564125/pnld-439702797#:~:text=Desde%201929%2C%20quando%20foi%20criado,de%20outros%20materiais%20de… Acesso em 25 fev. 2024.

SANTOS, Widson Luiz Pereira dos. Educação CTS e Cidadania: Confluências e Diferenças. Revista de Educação em Ciências e Matemáticas Amazônia, v. 9, n. 17, p. 49-62, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/download/1647/2077. Acesso em: 20 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.18542/amazrecm.v9i17.1647

SANTOS, Widson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de Ciências. Ciência & Educação, v. 7, n. 1, p. 95-111. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/QHLvwCg6RFVtKMJbwTZLYjD/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 10 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000100007

Published

2024-06-19

How to Cite

Silva, A. B. da, Lopes, C., & Romero, A. L. (2024). CTS in Elementary School I: Analysis of the Science Textbook Used in the Municipal Network of Marilândia do Sul. Interdisciplinary Studies Journal, 6(2), 01–20. https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1082

Issue

Section

DOSSIER: PUBLIC POLICIES AND EDUCATION MANAGEMENT

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)