FROM THE MULTIPLE VIEWS OF THE EXPERIENCES AND LIVES OF WOMEN(S): AN ANALYSIS OF PROFESSIONAL CHOICES
UMA ANÁLISE DAS ESCOLHAS PROFISSIONAIS
Visualizações: 174DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i3.1081Keywords:
Experiences, Woman, Work.Abstract
Social, cultural, and economic transformations are part of the development of every society and such changes are ruptures with the past. Given this, the industrialization processes arising from the Industrial Revolution gave new directions to societies, especially those that were emerging with the bourgeoisie. With that, women's lives also began to change, both the women of society and the women idealized in literature. We start from the novel Um Lugar ao Sol (1963), by the writer Erico Verissimo. Therefore, the objective is to analyze the experiences and perceptions of the woman (or women) related to their professional choice and their performance in the professional field. The methodological contribution of qualitative research, literture and semi structured interviewdwith we interviewed a group of 12 women from three Brazilian states: Espírito Santo, Paraná, and Minas Gerais, most of whom work as teachers, and some work in other professions, but all of them understand the relevance that work is one of the paths to woman's emancipation.
Downloads
References
BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2014.
BOURDIEU, Pierre. A Dominação masculina. Trad. Maria Helena Kuhner. Rio de Janeiro: Bertand Brasil. 2012.
COSTA, Ana Alice Alcantara. O movimento feminista no Brasil: dinâmicas de uma intervenção política. Revista Gênero, v. 5, n. 2, p. 1-20, 2005. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistagenero/article/view/31137. Acesso em: 29 dez. 2022.
D’Incão, Maria Ângela. Mulher e Família. Burguesa. In: História das Mulheres no Brasil. Mari Del Priori (org.). São Paulo: Contexto, 2004.
DEL PRIORI, Mary. História das mulheres no Brasil. São Paulo: Editora Contexto, 2004.
KANTORSKI, Evelin Leite. A mulher e a cidade: as representações femininas nos romances de Erico Verissimo nas décadas de 1930. 2011. Tese (Doutorado em Teoria Literária). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.
LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In: História das mulheres no Brasil. Mary Del Priori (org.). São Paulo: Contexto, 2004.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós- estruturalista. Petrópolis: Editora Vozes, 2003.
PERROT, MICHELLE. As mulheres ou os silêncios da História. Tradução de Viviane Ribeiro. Bauru, São Paulo: EDUSC, 1998.
SILVA, Simone Costa. Mulher, mãe, trabalhadora, cidadã...: condição feminina nas três primeiras décadas do século XX. Revista Paraibana de História, ano 1, p. 20-39, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rph/article/view/23811/13073. Acesso em: 29 dez. 2022.
RAGO, Margareth. Do cabaré ao lar: a utopia da cidade disciplinar. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1985, p. 27-31.
RAGO, Margareth. Práticas feministas em novos modos de subjetivação. Revista Maracanan, v. 4, n. 4, p. 13-45, 2008. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/maracanan/article/view/12946. Acesso em: 29 dez. 2022.
SILVA, Carmen Silvia Maria da; CAMURÇA, Sílvia. Feminismo e movimentos de mulheres. Recife: SOS Corpo – Instituto Feminista para a Democracia, 2013.
SILVEIRA, Joseanne Corrêa; FLECK, Carolina Freddo. Forte como.... uma mulher: uma análise dos desafios enfrentados pelas mulheres no mercado de trabalho. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração). Universidade Federal do Pampa, Santana do Livramento, 2017.
VERISSIMO, Erico. Um Lugar ao Sol. Porto Alegre: Editora Globo, 1963.
VERISSIMO, Erico. Música ao Longe. Porto Alegre: Editora Globo, 1994.
VERISSIMO, Erico. Clarissa. Porto Alegre: Editora Globo, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.