PRACTICE OF PHYSICAL ACTIVITY IN THE PRISON SYSTEM AS A DIDACTIC AND QUALITY OF LIFE ALTERNATIVE
Visualizações: 391DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v5i7.1000Keywords:
Physical Education, Teaching Physical Education, Education in Prisons, Resocialization, Sports PracticeAbstract
The present study aims to investigate what inmates of a penitentiary system think about the practice of physical activity, specifically sports, seeking to evaluate the impacts of the practice of Physical Education from the inmates' point of view. The research in question investigated the impact of Education Physics, specifically sports practice, in the process of resocialization of inmates in a male Provisional Detention Center (CDP) in the State of Espírito Santo. Thus, the lack of effectiveness of the prison system in meeting legal objectives is highlighted as a challenge, highlighting the need for alternatives, with Physical Education emerging as a possible solution. The research was conducted over three months, equivalent to one academic semester, with 37 participants. The analysis sought to understand inmates' perceptions about the practice of physical activity, especially in the prison environment. Thus, the results reveal a positive view of sports practice by inmates, highlighting physical, emotional and social benefits. The relationship between physical activity and the reduction of violence and conflicts within prison is evident. Suggestions from inmates to improve sports include diversifying activities, improving infrastructure and access to appropriate equipment. The study contributes significantly to the understanding of the transformative role of Physical Education in the prison environment and highlights the importance of humanized approaches adapted to the needs of inmates.
Downloads
References
BIRCH, S., LADD, G. The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of School Psychology, v. 35, n 1, p. 61-79, 1997. DOI: https://doi.org/10.1016/S0022-4405(96)00029-5
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental – Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1999.
CATENASSI, F. Z.; MARQUES, I.; BASTOS, C. B.; BASSOENIO, L.; RONQUE, R. V. GERAGE, A. M. Relação entre índice de massa corporal e habilidade motora grossa em crianças de quatro a seis anos. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, v. 13, n. 4, p. 227-230, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-86922007000400003
CHIODERA, P.; VOLTA, E.; GOBBI, G.; M. A. MILIOLI, M. A.; MIRANDOLA, P.; BONETTI A.; DELSIGNORE, R.; BERNASCONI, S.; A. ANEDDA, A.; VITALE, M. Specifically designed physical exercise programs improve children’s motor abilities. Scandinavian Journal of Medicine Science Sports. v. 18, p. 179-187, 2008. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2007.00682.x
CLARK, J. E. On the problem of motor skill development. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, v.78, n.5, p.39-44, 2007. DOI: https://doi.org/10.1080/07303084.2007.10598023
CLARK, J. E.; WHITALL, J. What is motor development? The lessons of history. Quest, v. 41, p.183-202, 1989. DOI: https://doi.org/10.1080/00336297.1989.10483969
CLARK, J. E. On becoming skillful: patterns and constraints. Research Quarterly for Exercise and Sport, v. 66, n. 3, p.173, 1995. DOI: https://doi.org/10.1080/02701367.1995.10608831
CLARK, J. E. From the beginning: A developmental perspective on movement and mobility. Quest, v.57, p.37-45, 2005. DOI: https://doi.org/10.1080/00336297.2005.10491841
DARIDO, S. C. Educação Física na escola, questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Kogan, 2003.
FERRAZ, O. L. Educação Física escolar: conhecimento e especificidade – a questão da pré-escola. Revista Paulista de Educação Física, v. 2, n. 1, p.16-22, 1996. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2594-5904.rpef.1996.139639
FERRAZ, O. L.; FLORES, K. Z. Educação Física na educação infantil: Influência de um programa na aprendizagem e desenvolvimento de conteúdos conceituais e procedimentais. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. São Paulo, v.18, n.1, p. 47-60, 2004.
FREIRE. J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione, 2009.
GALLAHUE, D. L.; DONNELY, F. C. Educação Física Desenvolvimentista para Todas as Crianças. 4ª ed. São Paulo: Phorte, 2008
GALLAHUE, D. L; OZMUN, J. C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte Editora; 2005.
GALLAHUE, D.; OZMUN, J. C.; GOODWAY, J. D. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 7. Ed. Porto Alegre: AMGH, 2013.
GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não-lugar da EF escolar I. Cadernos de Formação RCBE, p. 9- 24, set. 2009.
GRAF, C.; KOCH, B.; FALKOWSKI, G.; JOUCK, S.; CHRIST, H.; STAUENMAIER, K.; BJARNASON-WEHRENS, B.; TOKARSKI, W.; DORDEL, S.; PREDEL, H. G. Effects of a School-Based Intervention on BMI and Motor Abilities in Childhood. Journal of Sports Science and Medicine, v. 4, p. 291-299, 2005.
GUEDES D. P., GUEDES J. E. Crescimento e desempenho motor em escolares do município de Londrina, Paraná, Brasil. Cadernos de Saúde Publica, v. 9, n. 1, p. 58-70, 1993. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X1993000500007
GUEDES D. P., GUEDES J. E. Características dos programas de educação física escolar. Revista Paulista de Educação Física. São Paulo, v. 11, n. 1, p. 49-62, 1997. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2594-5904.rpef.1997.138555
HAYWOOD, K. M. Life span motor development. 2. Ed. Champaign: Human Kinetics, 1993.
HAYWOOD, K. M.; GETCHELL, N. Desenvolvimento motor ao longo da vida. 6. Ed. Porto Alegre: Artmed, 2016.
JURAK, G.; KOVAC, M.; STREL, J. Impact of the additional physical education lessons programme on the physical and motor development of 7 to 10-year-old children. Kinesiology, v. 38, n. 2, p. 105-115, 2006.
LIMA, A. G. F.; MOTA, A. T. L. Psicomotricidade na Educação Infantil: um estudo no Centro de Educação Infantil na Cidade de Iguatu-CE. Revista multidisciplinar e de Psicologia, v. 11, n. 38, p. 265-286, 2017. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v11i38.895
MATTOS, M. G.; NEIRA, M. G. Educação Física Infantil: construindo o movimento na escola. São Paulo: Phorte, 6. Ed. 2006.
SILVA, R. C.; BARBANERA, P. O. A influência da educação física no desenvolvimento motor dos alunos na educação infantil. RENEF, v. 5, n. 5, p. 180–191, 2022.
SILVA, S. A.; SILVA, C. M.; VELTEN, M. C. C. Influência de conteúdos sistematizados da educação física na coordenação motora de crianças na primeira infância. Motricidade, v. 17, n. 1, p. 23-33, 2021.
SOLLERHED, A. C., EJLERTSSON, G. Physical benefits of expanded physical education in primary school: findings from a 3-year intervention study in Sweden. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports. v. 18, n. 1, p. 102-107, 2008. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2007.00636.x
TANI, G. Educação Física na pré-escola e nas quatro primeiras séries do ensino de primeiro grau: uma abordagem de desenvolvimento I. Revista Kinesis, v. 3, n. 1, p. 19-41, 1987.
TANI, G.; BASSO, L.; CORRÊA, U. C. O ensino do esporte para crianças e jovens: considerações sobre uma fase do processo de desenvolvimento motor esquecida. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 26, n. 5, p. 339-350, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092012000200015
THELEN, E.; FISHER, D. M. Newborn stepping: An Explanation for a "disappearing" reflex. Dev Psychol, v. 18, n. 5, p. 760-75, 1982. DOI: https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.5.760
THELEN, E.; FISHER, D.M.; RIDLEY JOHNSON, R. Infant Behavior and Development, v. 7, n. 4, p. 479-494, 1984. DOI: https://doi.org/10.1016/S0163-6383(84)80007-7
TIMMONS, B. W.; NAYLOR, P. J.; PFEIFFER, K. A. Physical activity for preschool children - how much and how? Canadian Journal of Public Health. v. 32, n. 2, p. 122-134, 2007. DOI: https://doi.org/10.1139/H07-112
VALENTINI, N. C. A influência de uma intervenção motora no desempenho motor e na percepção de competência de crianças com atrasos motores. Revista Paulista de Educação Física, v. 16, n. 1, p. 185-187, 2002.
VALENTINI, N. C. An Inclusive Mastery Climate Intervention and the Motor Skill Development of Children with and Without Disabilities. Adapted Physical Activity Quarterly, v. 21, n. 4, p. 330-347, 2004. DOI: https://doi.org/10.1123/apaq.21.4.330
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.