FULL EDUCATION AND FULL-TIME EDUCATION IN HIGH SCHOOL IN MATO GROSSO:

STIMULUS TO THE STEAM MOVEMENT

Visualizações: 62

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.979

Keywords:

High School, Full education, Full-time, STEAM movement

Abstract

This article presents practices related to the STEAM movement – ​​Science, Technology, Engineering, Art and Math – in the context of New High School in the state of Mato Grosso. Analyze possibilities and challenges of the STEAM movement for engaging young in full education and full-time education. Through bibliographical and documentary research, questionnaire application and data analysis via the policy cycle, it is noted that innovations are materializing in practice, aiming for greater involvement of young people, although it is necessary to consider the participation of the private, non-profit sector. Thus, the results found indicate that: most subjects consider that specific training took place in the state network on New High School; A significant number of managers declared that they knew the STEAM movement, while data from teachers showed that, of the 13 subjects, 06 said they were unaware of it. The majority identified that the school has already developed or is developing some STEAM action, activity or project and, regarding the format, the majority reported that this occurred in elective subjects, followed by an interdisciplinary project. The challenge of understanding the basis of High School reform in Mato Grosso is launched.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Waleska Gonçalves de Lima, Federal University of Mato Grosso

PhD student in the Graduate Program in Education at the Federal University of Mato Grosso (PPGE/UFMT). Teacher at the Mato Grosso State Department of Education (Seduc/MT).

Ana Lara Casagrande, Federal University of Mato Grosso

Adjunct Professor at the Federal University of Mato Grosso (UFMT), in the Graduate Program in Education (PPGE/UFMT). PhD in Education from São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho.

Cristiano Maciel, Federal University of Mato Grosso

Associate Professor IV at the Institute of Computing at the Federal University of Mato Grosso (UFMT) and in the Graduate Program in Education. PhD in Computer Science from the Fluminense Federal University (UFF). Postdoctoral researcher at California State Polytechnic University, Pomona, in Computer Information Systems at the College of Business Administration.

References

BACICH, Lilian; HOLANDA, Leandro. STEAM em sala de aula: a aprendizagem baseada em projetos integrando conhecimentos na educação básica. Porto Alegre: Penso, 2020.

BARBOSA, Karina Martins. Educação integral e Educação de tempo integral. Faculdade Sant’Ana Em Revista, Ponta Grossa, v.4, p.100-116, 2018. Disponível em: <https://www.iessa.edu.br/revista/index.php/fsr/article/view/578>. Acesso em: 19 nov. 2023.

BOWE, Richard; BALL, Stephen; GOLD, Anne. Reforming Education & Changing Schools: case studies in policy sociology. Routledge Editora; v.10. 1992.

BIANCHESSI, Cleber. Cidades educadoras: conceitos e perspectivas. [Recurso online]. Curitiba: Contentus. 2020.

BRASIL. Presidência da República. Lei de Diretrizes e Bases da Educação: estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 1996a. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm> Acesso em 05 de jul. 2023.

BRASIL. Lei n° 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, 2017. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.773

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão final. Brasília, 2018.

BRASIL. Congresso Nacional. Projeto de Lei nº 5.230, de 26 de outubro de 2023. Define diretrizes para a política nacional de ensino médio. Brasília, 2023. Disponível em: <https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=2351731&filename=PL%205230/2023> Acesso em 01 nov. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Edital de Convocação nº 03/2019: Processo de inscrição e avaliação de obras didáticas, literárias e recursos digitais para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/programas-do-livro/consultas-editais/editais/edital-pnld-2021/EDITAL_PNLD_2021_CONSOLIDADO_13__RETIFICACAO_07.04.2021.pdf. Acesso em: 09 dez. 2022.

FERRETTI, Celso João. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos Avançados, 32 (93). 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ea/a/RKF694QXnBFGgJ78s8Pmp5x/?format=pdf&lang=pt> Acesso em 01 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180028

FREITAS, Patricia Lucia Vosgrau; MAINARDES, Jefferson. Políticas de Ampliação da Jornada Escolar (PAJE) no Brasil. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 8, e21924, p.1-15, 2023. Disponível em: <https://revistas2.uepg.br/index.php/retepe> Acesso em 23 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.5212/retepe.v.8.21924.012

GARCIA, Berenice Rocha Zabbot; VOIGHT, Jane Mery Richter. O lugar das práticas curriculares diante do avanço da lógica privada sobre o setor público: o Emiti em Santa Catarina. Revista Espaço Pedagógico, v. 27, n. 1, Passo Fundo, p. 131-146, jan./abr. 2020. Disponível em: <https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/10578/114115126> Acesso em 20 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.v27i1.10578

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. Barueri, São Paulo: Atlas, 7. ed. 2022.

ICE. Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Modelo Pedagógico: os eixos formativos - Ensino Médio. Recife. 5ª ed. 2021.

ICE. Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Concepção do Modelo de Gestão: Tecnologia de Gestão Educacional. Edição Novo Ensino Médio. Recife. 5ª ed. 2022.

ICE. Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Parceiros estratégicos.[site]. Disponível em;<https://icebrasil.org.br/parcerias/ >. Acesso em 15 nov. 2023.

KHINE, Myint Swe; AREEPATTAMANNIL, Shaljan. (Editors). STEAM Education Theory and Practice. Abu Dhabi, United Arab Emirates: Ed. Springer, 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-04003-1

(omitir para avaliação anônima). Nome do artigo. Nome da Revista, v., n., 2023.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, 27(94), p. 47-69. 2006. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/NGFTXWNtTvxYtCQHCJFyhsJ/?lang=pt# > Acesso em 24 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000100003

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Documento de Referência Curricular para Mato Grosso: Ensino Médio. Cuiabá. 2021. Disponível em: <https://sites.google.com/view/novo-ensino-medio-mt/drcmt-em-documento-homologado?authuser=0>. Acesso em 15 nov. 2023.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Projeto Pedagógico de Educação em Tempo Integral: 5ª edição. Coordenadoria do Ensino Médio. Cuiabá. 2023. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/1IsoIl4GeoT5oeCdkNcz_5GPlVt0S2IeR/view?usp=drive_link>. Acesso em 19 nov. 2023.

(omitir para avaliação anônima), Nome do artigo. Nome da Revista, v., n., nov. 2022.

MEC. Ministério da Educação. Portaria 1.145, de 10 de outubro de 2016. Brasília, 2016. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2016-pdf/49121-port-1145-11out-pdf/file> Acesso em: 19 nov. 2023.

MINAYO. Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Maria Cecília de Souza Minayo (org.); Suely Ferreira Deslandes; Romeu Gomes (Série Manuais Acadêmicos). Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. ISBN: 9786557136072.

PALHARES, Isabela. Tribunal alerta Tarcísio para falta de medidas que garantam mais pobres no ensino integral. Folha de São Paulo, nov. 2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2023/11/so-um-terco-dos-alunos-mais-vulneraveis-de-sp-estuda-em-tempo-integral.shtml?pwgt=kuf6l9r7yc99pgir15p7mdcnvl18qltr2k6wx92dtdgb9s76&utm_source=whatsapp&utm_medium=social&utm_campaign=compwagift. Acesso em 18 nov. 2023.

PARENTE, Cláudia da Mota Darós. Políticas de Educação Integral em Tempo Integral à Luz da Análise do Ciclo da Política Pública. Seção Temática: A Educação Escolar em Perspectiva. Educ. & Real. 43 (2). 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edreal/a/GwR4qsVvThyBqcpQfCm3Qhm/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em 18 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623661874

PARO, Vitor Henrique. Educação integral em tempo integral: uma concepção de educação para a modernidade. Educação integral em tempo integral. Estudos e experiências em processo. Tradução. Rio de Janeiro, RJ: FAPERJ, 2009. Disponível em: <https://www.vitorparo.com.br/wp-content/uploads/2019/10/Educacao-integral-em-tempo-integral.pdf> Acesso em: 19 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.7084

SAVIANI, Dermeval. A lei da educação – LDB: trajetória, limites e perspectivas. 13 ed. Campinas: Autores Associados. [Recurso online] 2020.

SAVIANI, Dermeval. PDE: Plano de desenvolvimento da educação. 1. ed. Campinas: Autores Associados, 2022. E-book. Disponível em: <https://plataforma.bvirtual.com.br>. Acesso em 17 nov. 2023.

SEDUC. Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso. Professores participam de formação em Cuiabá. site de notícias. Cuiabá, 2017. Disponível em: <https://www3.seduc.mt.gov.br/-/professores-participam-de-formacao-em-cuiaba>. Acesso em 18 nov. 2017.

Published

2024-06-14

How to Cite

Lima, W. G. de, Casagrande, A. L., & Maciel, C. (2024). FULL EDUCATION AND FULL-TIME EDUCATION IN HIGH SCHOOL IN MATO GROSSO: : STIMULUS TO THE STEAM MOVEMENT. Interdisciplinary Studies Journal, 6(1), 01–20. https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.979

Issue

Section

DOSSIÊ: EDUCAÇÃO INTEGRAL E CURRÍCULO: PRÁTICAS EXITOSAS E PERSPECTIVAS ATUAIS

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.