CONTINUING EDUCATION FOR TEACHERS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION
CHALLENGES AND PROPOSITIONS FOR TEACHING PRACTICE
Visualizações: 388DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v5i6.956Keywords:
Youth and Adult Education, Continuing education, challenges of teaching practice, University ExtensionAbstract
We’re presenting the results of the university extension project entitled: Continuing training of Youth and Adult Education Teachers: Challenges and Propositions for Teaching Practice developed throughout the year 2020 at the Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos/ FAFIDAM/ UECE. In terms of methodology, this project is qualitative assuming the characteristic of the experience report, because we present the steps taken by this project, relying on authors such as Freire (1987, 1996), Nunes; Carvalho e Mendes (2014), Silveira; Oliveira e Feitosa (2020) and Oliveira; Costa and Holanda (2021). As a result of the research, we identified that the modality of EJA needs better support in the scope of training initial and continuing education, methodologies, accessibility, and appreciation of the work of teachers.
Downloads
References
ALMEIDA, João Paulo Guerreiro. Movimento brasileiro de alfabetização - MOBRAL: memórias e práticas pedagógicas no município de São João do Jaguaribe/CE (1972-1979). Dissertação (Mestrado em Educação e Ensino) - Mestrado acadêmico intercampi em educação e ensino da Universidade Estadual do Ceará- UECE, Limoeiro do Norte, 2017. 137p.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A questão política da educação popular. São Paulo: Brasiliense, 2001.
BRANCO, Alessandra Batista de Godoi et al. Recursos tecnológicos e os desafios da educação em tempos de pandemia. Anais do CIET:EnPED:2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias | Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância), São Carlos, ago. 2020. ISSN 2316-8722. Disponível em: <https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1736>. Acesso em: 27 ago. 2023. DI PIERRO, M. C. Um balanço da evolução recente da educação de jovens e adultos no Brasil. Alfabetização & cidadania, São Paulo, v. 17, p.11-23, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
NUNES, Mônica Emanuela Maia; CARVALHO, Sandra Maria Gadelha de; MENDES, José Ernandi. A educação de jovens e adultos (EJA) no Vale do Jaguaribe: avanços e desafios à formação docente. Didática e Prática de Ensino na relação com a Formação de Professores. Fortaleza: EdUECE, 2014.
MINAYO, M.C.S. (1993). Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes.
OLIVEIRA, D. N. S.; ALMEIDA, J. P. G.; CARVALHO, S. M. G. Para além do ensino regular: reflexões sobre o estágio na educação de jovens e adultos. In: MEDEIROS, J. L. de; NOVAES, M. A. B. (Org.). Desafios à formação docente diante da problemática da escola contemporânea. 1.ed. João Pessoa: Ideia, 2019, v. 1, p. 171-180.
SANTOS, Aristela Evangelista; CONCEIÇÃO, Ana Paula Silva; AMORIM, Antonio. A Formação Docente na EJA. Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, v. 5, n. 09, p. 123-134, 2022.
SILVEIRA, Emanuelle Alves da; OLIVEIRA, Diana Nara da Silva; FEITOSA, Adriana Madja dos Santos. Educação de jovens e adultos a partir de marcos legais e operacionais: limites e possibilidades. IN: Educação brasileira: perspectivas e experiências da pesquisa. (Orgs) Luís Távora Furtado Ribeiro, Diana Nara da Silva Oliveira, Marília Duarte Guimarães, Allan Pires Rodrigues. Curitiba: CRV, 2020.
OLIVEIRA, D. N. S.; COSTA, A. C. L.; HOLANDA, E. M. M. da S. de. Estágio em educação de jovens e adultos (EJA): reflexões e aprendizados de professores/as em formação. In: GOMES, Izandra Falcão; MEDEIROS, Jarles Lopes de; NOVAES, Marcos Adriano Barbosa de (Org). Políticas educacionais: debates sobre formação docente, currículo e didática. Fortaleza: Eduece. 2021. v 1. p. 118-135.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução Nº. 1/2000, de 3 de julho de 2000, que estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação de Jovens e Adultos.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Lei 9394/96: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: 1996.
VENTURA, Jaqueline. A EJA e os desafios da formação docente nas licenciaturas. Revista da FAEEBA: educação e contemporaneidade, v. 21, n. 37, p. 71-82, 2012. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v21.n37.458
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.