The Borders and Lobato

An Exercise in Ethics

Visualizações: 208

Authors

  • Alexsandra Moreira de Castro State University of Minas Gerais
  • José de Sousa Miguel Lopes State University of Minas Gerais

Keywords:

Frontiers of Thought, Education, Monteiro Lobato, The Yellow Woodpecker Ranch, Ethics

Abstract

  1. This text, the result of reflections from the course "Frontiers of Thought," in the Stricto Sensu Postgraduate Master's Program in Education at the Faculty of Education of the State University of Minas Gerais, seeks to establish a dialogue between Education and considerations from various authors across many fields of knowledge. This dialogue is mediated by teachings found in The Yellow Woodpecker Ranch, a masterpiece by Monteiro Lobato. Thus, the Ranch itself, along with Dona Benta, Tia Nastácia, Tio Barnabé, Narizinho, Emília, Pedrinho, Visconde de Sabugosa, Cuca, and Saci Pererê, comes into play to foster discussions about power relations, democracy, decoloniality, equality of rights, respect, the need for change toward a better world, rationality and shame, the science of humanity, and the concepts of good and evil within teacher education. Finally, Ethics is also invited to this colloquium, aiming to open up possibilities for teaching better behaviors, enabling children, adolescents, and adults to live better on Planet Earth, grounded in fraternity, solidarity, and mutual respect.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexsandra Moreira de Castro, State University of Minas Gerais

Master's student in Education at the Faculty of Education, State University of Minas Gerais (FaE/UEMG). Researches Ethics and Pedagogy Courses: Autonomous Subject or Cross-Cutting Theme?

José de Sousa Miguel Lopes, State University of Minas Gerais

Professor in the Pedagogy Course and in the Master's Program in Education at the State University of Minas Gerais (UEMG). PhD in History and Philosophy of Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo (2000) and post-doctorate from the University of Lisbon (2013). Researches teacher education. Email: miguel-lopes@uol.com.br.

References

BAUMAN, Zygmunt. Pós-reflexão: racionalidade e vergonha. In: Modernidade e Holocausto. Rio de Janeiro; Jorge Zahar Editor, 1998. p. 230-36. Disponível em:<https://www.academia.edu/8069685/BAUMAN_Z._Modernidade_e_Holocausto>. Acesso em: 13 Dez. 2019.

BERGALA, Alain. Criar em aula: a passagem ao ato. In: A Hipótese Cinema. Pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Booklink – CINEAD-LISE-FE/UFRJ, 2008. p. 169-211.

BERNARDINO-COSTA, Joaze. Do mito da democracia racial à lei de cotas: a luta antirracista nas universidades brasileiras. In: SANTOS, Deborah Silva, GARCIA-FILICE, Renísia Cristina e RODRIGUES, Ruth Meyre Mota (orgs.). Políticas públicas e raça:avanços e perspectivas. São Paulo: Comunicação Integrada, 2016. p. 40-63.

BIGNOTTO, Cilza e LUIZ, Fernando. Como trabalhar Monteiro Lobato em sala de aula. Publicado em 2019. Disponível em:<http://www.blogdaletrinhas.com.br/conteudos/visualizar/Como-trabalhar-MonteiroLobato-em-sala-de-aula>. Acesso em: 10 Dez. 2019.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm>. Acesso em: 3 Jul. 2019.

_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Conselho Nacional da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica/Ministério da Educação.

Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. – Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file>. Acesso em: 3 Jul. 2019.

_______. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 3 Jul. 2019.

CHASSOT, Attico. A ciência é masculina? É, sim senhora!.... Contexto e Educação. Editora

UNIJUÍ. Ano 19, n. 71/72, jan./dez., 2004, p. 9-28. Disponível em <https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/viewFile/1130/885>. Acesso em: 25 Mai. 2020.

DABASHI, Hamid. Os não-europeus pensam? Tradução de Paulo Barata. Portugal: Ed. Elsinore, 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra S/A, 1987.

GONÇALVES, Eliane e MELLO, Luiz. Apresentação: gênero – vicissitudes de uma categoria e seus "problemas". Cienc. Cult. [online]. São Paulo, jan./mar., 2017, vol. 69, n. 1. ISSN 2317-6660. Disponível em:<http://dx.doi.org/10.21800/2317-66602017000100012>. Acesso

em: 25 Mai. 2020.

GONTIJO, Fabiano. As experiências da diversidade sexual e de gênero no interior da Amazônia: apontamentos para estudos nas ciências sociais. Cienc. Cult. [online]. São Paulo, jan./mar., 2017, vol. 69, n. 1. ISSN 2317-6660. Disponível em:<http://dx.doi.org/10.21800/2317-66602017000100017>. Acesso em: 25 Mai. 2020.

GOODY, Jack. Quem roubou o quê? Tempo de espaço. In: O roubo da história. São Paulo: Contexto, 2008. p. 23-36.

___________. Palavras finais. In: O roubo da história. São Paulo: Contexto, 2008. p. 325- 346.

GROSFOGUE, Ramón. Para uma visão decolonial da crise civilizatória e dos paradigmas da esquerda ocidentalizada. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze, MALDONADO-TORRES, Nelson, GROSFOGUE, Ramón (orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico.

Belo Horizonte: Autêntica, 2018, 2. ed. p. 55-77.

KANASHIRO, Marta M. Apresentação: vigiar e resistir: a constituição de práticas e saberes em torno da informação. Cienc. Cult. [online]. São Paulo, jan./mar., 2016, vol. 68, n. 1. ISSN 2317-6660. Disponível em:<http://dx.doi.org/10.21800/2317-66602016000100010>. Acesso

em: 25 Mai. 2020.

LOPES, José de Sousa Miguel. Fronteiras, hibridismo e mestiçagem e seus desdobramentos formativos. Revista Científica da Universidade Eduardo Mondlane (Moçambique), Vol. 1, n. 0, Maputo, 2012. p. 80-88.

_________________________. O senhor das moscas: os labirintos do poder e da violência numa antropologia da cultura. In: LOPES, José de Sousa Miguel e TEIXEIRA, Inês assunção de Castro (orgs.). A diversidade cultural vai ao cinema. Belo Horizonte, Autêntica, 2006. p.65-87.

LOSURDO, Domenico. O ódio contra o Ocidente. In: A linguagem do Império: léxico da ideologia estadunidense. São Paulo: Boitempo, 2010. p. 243-276.

___________________. À Guisa de Conclusão: os decretos de excomunhão do aspirante a império mundial. In: A linguagem do Império: léxico da ideologia estadunidense. São Paulo: Boitempo, 2010. p. 277-284.

MANCUSO, Eduardo. Pouco tempo para evitar a grande barbárie. Publicado em 2017. Disponível em:<https://navegacoesnasfronteirasdopensamento.blogspot.com.br/2017/07/pouco-tempopara-evitar-grande-barbarie.html> e em <https://outraspalavras.net/geopoliticaeguerra/poucotempo-para-evitar-a-grande-barbarie/>. Acesso em: 13 Dez. 2019.

MANO, Maíra Kubík. Da suspeição à suspensão: reflexões sobre os caminhos recentes da democracia brasileira sob uma perspectiva de gênero. Cienc. Cult. [online]. São Paulo, jan./mar., 2017, vol. 69, n. 1. ISSN 2317-6660. Disponível em:<http://dx.doi.org/10.21800/2317-66602017000100014>. Acesso em: 25 Mai. 2020.

MBEMBE, Achille. A ideia de um mundo sem fronteiras. Publicado em 2019. Disponível em:<http://navegacoesnasfronteirasdopensamento.blogspot.com/2019/06/achille-mbembeideia-de-um-mundo-sem.html> e em <https://www.revistaserrote.com.br/2019/05/a-ideia-deum-mundo-sem-fronteiras-por-achille-mbembe/>. Acesso em: 13 Dez. 2019.

MUFTI, Aamir. A Europa como ideal fascista (Entrevista). Publicada em 2017. Disponível em<http://navegacoesnasfronteirasdopensamento.blogspot.com.br/2017/07/aamir-muftieuropa-como-ideal-fascista.html> e em

<https://www.publico.pt/2017/07/09/culturaipsilon/entrevista/a-europa-como-ideal-fascista1778046>. Acesso em: 13 Dez. 2019.

ONFRAY, Michel. Por uma contra-história da filosofia. In: A Contra-História da Filosofia: as sabedorias antigas. Vol I. São Paulo; WMF, Martins Fontes, 2008. p. 11-32.

RIOS, Flávia, PEREIRA, Ana Cláudia e RANGEL, Patrícia. Paradoxo da igualdade: gênero, raça e democracia. Cienc. Cult. [online]. São Paulo, jan./mar. 2017, vol. 69, n. 1. ISSN 2317- 6660. Disponível em:< http://dx.doi.org/10.21800/2317-66602017000100015>. Acesso em: 25 Mai. 2020.

RIOS, Roger Raupp e SILVA, Rodrigo da. Democracia e direito da antidiscriminação: interseccionalidade e discriminação múltipla no direito brasileiro. Cienc. Cult. [online]. São Paulo, jan./mar., 2017, vol. 69, n. 1. ISSN 2317-6660. Disponível em:<http://dx.doi.org/10.21800/2317-66602017000100016>. Acesso em: 25 Mai. 2020.

RODRIGUES, Carla. Problemas de gênero na e para a democracia. Cienc. Cult. [online]. São Paulo, jan./mar., 2017, vol. 69, n. 1. ISSN 2317-6660. Disponível em:<http://dx.doi.org/10.21800/2317-66602017000100013>. Acesso em: 25 Mai. 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Por que as epistemologias do Sul: Caminhos artesanais para futuros artesanais. In: O fim do império cognitivo: A afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. p. 17-38.

_________________________. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa & MENESES, Maria Paula (orgs.). Epistemologia do sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009. p. 23-71.

_________________________. Para enxergar o mundo com os sentidos do Sul. Publicado em 2017. Disponível em:<https://navegacoesnasfronteirasdopensamento.blogspot.com.br/2017/07/boaventura-desousa-santos-para.html> e <https://outraspalavras.net/eurocentrismoemxeque/para-enxergaro-mundo-com-os-sentidos-do-sul/>. Acesso em: 25 Mai. 2020.

SANTOS, Emanuelle; SCHOR. Patrícia. Brasil, estudos pós-coloniais e contracorrentes análogas: entrevista com Ella Shohat e Robert Stam. In: Rev. Estud. Fem. Vol. 21, n. 2. Florianópolis. Mai/Ago. 2013.

SILVA, Jason de Lima e. Carta sobre Política aos estudantes. Publicado em 2018. Disponível em: <https://diplomatique.org.br/carta-sobre-politica-aos-estudantes/>. Acesso em 17 Jul. 2019.

SOARES, Celiana Mota Rodrigues. A inclusão da temática gênero e suas relações intra e interpessoais nos currículos da educação básica. In: SANTOS, Deborah Silva, GARCIAFILICE, Renísia Cristina e RODRIGUES, Ruth Meyre Mota (orgs.). A transversalidade de gênero e raça nas políticas públicas: limites e possibilidades. São Paulo: Comunicação Integrada, 2016. p. 164-183.

WALLERSTEIN, Immanuel. O tempo em que podemos mudar o mundo. Publicado em 2011. Disponível em:<http://navegacoesnasfronteirasdopensamento.blogspot.com.br/2011/10/o-tempo-em-quepodemos-mudar-o-mundo.html> e <https://outraspalavras.net/sem-categoria/o-tempo-em-quepodemos-mudar-o-mundo/>. Acesso em: 25 Mai. 2020.

Published

2021-06-16

How to Cite

Castro, A. M. de, & Lopes, J. de S. M. (2021). The Borders and Lobato: An Exercise in Ethics. Interdisciplinary Studies Journal, 2(5). Retrieved from https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/75

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.