O TDAH NO CAMPO DO ENSINO

UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DE LITERATURA

Visualizações: 13

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.713

Keywords:

Aprendizagem, Ensino, Alunos com TDAH, Revisão bibliográfica

Abstract

Knowing how to teach students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) has been a recurring issue in the school and academic environment. In the present study, we aimed to investigate what research has shown about the teaching and learning process, taking into account the particularities of students with ADHD. Structurally, the research was built according to four questions that encompass the conceptualizations of the disorder, the learning characteristics of students with ADHD, the teaching strategies and tools used, and the teachers' reports on the subject. To apprehend them, we carried out a systematic literature review, using the Capes Periodicals Portal. as a search source, where we found 58 articles, of which 17 were selected for global data analysis. The studies reveal meaningful differences in the conceptual lines on ADHD. The results highlight the importance of using ludic and digital resources and the management of time, space and routine of students with the disorder to support their learning. However, it points to the need for more research in the area of teaching and teacher education, in order to provide subsidies for the implementation of proposals that consider the students' particularities with ADHD.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Graziele Meneguetti de Moura, Universidade Federal da Grande Dourados

Aluna do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática - PPGECMat da Universidade Federal da Grande Dourados.

Renata Viviane Raffa Rodrigues , Universidade Federal da Grande Dourados

Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005), mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2009) e Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2017). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal da Grande Dourados, e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - PPGECMat. 

References

BENÍCIO, Cineide Maria; MENEZES, Aurelania Maria De Carvalho. Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade – TDAH: desafios e possibilidades no espaço escolar. Revista De Psicologia, v. 11, n. 38, p. 375-87, 2017.

BEZERRA, Marcelo Forte; RIBEIRO, Marcelo Silva de Souza. Percepções e práticas de professores frente ao TDAH: uma revisão sistemática na literatura. Revista Intersaberes, v. 15, n. 35, p. 481- 498, 2020.

CAVALCANTE, Suyane Santana; MENDES, Alice Lima Rosa; CASTRO, Juçara Gonçalves De; OLIVEIRA, Ariella Sthefany Silva; NEVES, Silvana Maria Véras; RAMOS, Luís Paulo Alves; OLIVEIRA, Ivani Feitosa de; MEDEIROS, Samyres Batista De; COSTA, Jaiane Oliveira; CORREIA, Rodrigo Feitosa de Oliveira; SILVA, Walleska Suellen do Nascimento; LUSTOSA, Geovanna Mirella Palmer; LOPES, Pablo Henrique Doudement; CARVALHO, Gabriela Dantas; CARVALHO, Ana Flávia Machado de. Análise das dificuldades dos docentes relacionadas ao ensino de criança com Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH). Research, Society and Development, v. 10, n. 13, p. 1-10, 2021.

COSTA, Correa.; DORNELES, Adriana, Beatriz Vargas; HOHDE, Luiz Augusto Paim. Identificação dos procedimentos de contagem e dos processos de memória em crianças com TDAH. Psicologia, Reflexão E Crítica, v. 25, n. 4, p. 1-15, 2012.

COSTA, Camila Rodrigues; MOREIRA, Jaqueline Costa Castilho; SEABRA JÚNIOR, Manoel Osmar. Estratégias de ensino e recursos pedagógicos para o ensino de alunos com TDAH em aulas de Educação Física. Revista Brasileira De Educação Especial, v. 21, n. 1, p. 111-126, 2015.

COUTINHO, Mayara Karolina Alvarenga Recaldes Gomes; ARAUJO, Doracina Aparecida De Castro. A medicalização da vida escolar: incoerências na conceituação do TDAH. Série-estudos, v. 23, n. 47, p. 223-39, 2018.

DIAS, Mara Aparecida De Miranda Batista; ROSA, Rosana Backes Da; PEDROSO, Luciana Vargas; PESSANO, Edward Frederico Castro; DINARDI, Ailton Jesus. Metodologias de ensino e a promoção da inclusão de estudantes com Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH): uma análise em dissertações e teses da CAPES. Research, Society and Development, v. 10, n. 9, p. 1-9, 2021.

FERREIRA, Patrícia Villa Da Costa. Uma revisão teórica sobre o Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) e estratégias educacionais de atendimento ao aluno com TDAH. Revista De Psicologia, v. 2, n. 2, p. 1-19, 2011.

FLORES, Jeane Coelho; PEDROSO, Luciana Vargas; PUNTEL, Robson Luiz; FOLMER, Vanderlei. Contributos sobre o Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) e o processo ensino-aprendizagem da criança do ensino fundamental i nos contextos escolar e familiar. Research, Society and Development, v. 10, n. 8, p. 1-16, 2021.

GONÇALVES, Sineide; FERREIRA, Bárbara Eduarda Barbosa. A convergência tecnológica e digital, o ensino remoto emergencial e os alunos com TDAH que frequentam os anos finais do ensino fundamental. Texto Livre, v. 14, n. 1, p. 1-17, 2021.

FONTANA, Felipe. Técnicas de pesquisa. In. MAZUCATO, Thiago. (org); ZAMBELLO, Aline Vanessa; SOARES, Alessandra Guimarães; TAUIL, Carlos Eduardo; DONZELLI, Cledivaldo Aparecido; FONTANA, Felipe; CHOTOLLI, Wesley Piante. Metodologia da pesquisa e do trabalho científico, 1. ed. Penápolis, SP: FUNEPE, 2018.

PAULIN, Juliana França Viol; RIBEIRO, Alessandro Jacques. Ensino e aprendizagem do teorema fundamental do cálculo: algumas reflexões a partir de uma revisão sistemática de literatura. Educação Matemática Pesquisa, v. 21 n. 2, p. 239-263, 2019.

PEDROSO, Luciana Vargas; GRAUP, Susane; BALK, Rodrigo De Souza; CASTRO, Carine Jardim De; AREND, Marcia Helena Rodrigues De Freitas. A influência do Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) no aprendizado de crianças: uma revisão integrativa da literatura. Research, Society and Development, v. 10, n .7, p. 1-12, 2021.

PORTAL DE PERIÓDICOS CAPES. Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Brasília, DF, c2020. Disponível em: https://www.periodicos.capes.gov.br/. Acesso em: 26 de set. 2024.

REIS, Maria Das Graças Faustino; CAMARGO, Dulce Maria Pompêo De. Práticas escolares e desempenho acadêmico de alunos com TDAH. Psicologia Escolar e Educacional, v. 12, n.1, p. 89-100, 2008.

SANTOS, Cassiane dos; CAVALHEIRI, Jolana Cristina; TREVISAN, Marcela; COSTA, Lediana Dala; TEIXEIRA, Géssica Tuani; PERONDI, Alessandro. Conhecimento e práticas pedagógicas de docentes sobre o transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH). Revista Educação em Saúde, v. 8, n. 1, p. 35–49, 2020.

SILVA, Soeli Batista Da; DIAS, Maria Angélica Dornelles. TDAH na escola estratégias de metodologia para o professor trabalhar em sala de aula. Eventos Pedagógicos, v. 5, n. 4, p. 105-114, 2014.

SILVA, Simone Patrícia Da; SANTOS, Carina Pessoa; OLIVEIRA FILHO, Pedro De. Os significados do TDAH em discursos de docentes dos anos iniciais. Pro-posições, v. 26, n. 2, p. 205-221, 2015.

SILVA, Patrícia De Carvalho Melo; SOUSA, Joana Darc Oliveira De Souza; AQUINO, Paula Thiane Modesto Aquino. Relato de caso/Plano de intervenção: estudante com TDAH. Journal of Research in Special Educational Needs, v. 16, n. S1, p. 955-958, 2016.

SILVA, Cristiane Miquelino Ponciano da; TASSINARI, Ana Maria. Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH): possibilidades e práticas pedagógicas. Revista Educação, v. 10, n. 1, p. 113-130, 2020.

VICTOR, Liz. Systematic Reviewing. Social research update, University of Surrey, v. 54, p. 1-4, 2008.

Published

2024-10-02

How to Cite

Moura, G. M. de, & Rodrigues , R. V. R. (2024). O TDAH NO CAMPO DO ENSINO: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DE LITERATURA. Interdisciplinary Studies Journal, 6(2), 01–16. https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.713

Similar Articles

<< < 25 26 27 28 29 30 31 32 33 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.