HEALTH PROGRAM AT SCHOOL

ACTIONS AND CHALLENGES FOR IMPLEMENTATION IN THE PERCEPTION OF TEACHERS

Visualizações: 122

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v5i7.743

Keywords:

School Health, Teachers, Education

Abstract

This study aims to analyze, in the perception of teachers at a school in a municipality in the northwest region of the state of Rio Grande do Sul, the knowledge, actions developed and challenges for developing the School Health Program (PSE). This is a qualitative, exploratory study of the case study type, in which five teachers from a public municipal school in a municipality in the state of Rio Grande do Sul participated. An interview was used as an instrument. The data were interpreted using the content analysis technique. The results indicated that teachers consider PSE important, but that it needs to be better organized, happen more frequently at school, be more routine and not just with specific actions. In this context, it is concluded that facing the challenges in implementing the PSE involves adjustments in the integration between the sectors involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marli Ludwig Thomas, University of Cruz Alta

Master's student in the Postgraduate Program in Comprehensive Health Care at the University of Cruz Alta in broad association with the University of Northwestern State of Rio Grande do Sul PPGAIS/UNICRUZ/UNIJUÍ.

Giovana Smolski Driemeier, Regional University of Northwestern State of Rio Grande do Sul

Psychology student at UNIJUÍ. Scientific Initiation Scholarship Holder (PIBIC/UNIJUÍ). Santa Rosa - RS, Brazil.

Moane Marchesan Krug , Regional University of Northwestern State of Rio Grande do Sul

Professor in the Physical Education Program at the University of Northwestern State of Rio Grande do Sul – UNIJUÍ. Coordinator of the Multiprofessional Health Residency at UNIJUÍ/Santa Rosa.

Marilia de Rosso Krug , University of Cruz Alta

Professor of the Postgraduate Program in Comprehensive Health Care at the University of Cruz Alta in broad association with the University of Northwestern State of Rio Grande do Sul PPGAIS/UNICRUZ/UNIJUÍ. Cruz Alta, RS, Brazil.

References

ARAÚJO, M. S. et al. Dificuldades enfrentadas por enfermeiros para desenvolver ações direcionadas ao adolescente na atenção primária. Revista de Enfermagem, UFPE, v. 10, n. 5, p. 4219-4225, nov. 2016.

BARDIN, L. Análise de conteúdo: a visão de Laurence Bardin. São Paulo: Edições 70, 229 p. 2011.

BRASIL, E. G. M. et al. Adolescent health promotion and the School Health Program: complexity in the articulation of health and education. Revista da Escola de Enfermagem, USP, v. 51, p. e03276, 2017.

BRASIL. Ministério da Saúde, Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Brasília, 2012. Disponível em: <https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/ Reso466.pdf>. Acesso em: 18 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Programa Saúde na Escola – Manual de orientações – Ciclo 2019- 2020. Brasília, DF. 2019. Disponível em: <https://www.saude.gov.br/acoes-e-programas/programa-saude-na-escola>. Acesso em: 20 out. 2021.

CHIARI, A. P. G. et al. Rede intersetorial do Programa Saúde na Escola: sujeitos, percepções e práticas. Caderno de Saúde Pública, v. 34, n. 5, p. e00104217, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311x00104217

FACCHINI, L. A.; TOMASI, E.; DILÉLIO, A.S., 2018. Qualidade da Atenção Primária à Saúde no Brasil: avanços, desafios e perspectivas. Ensaio - Saúde debate, v. 42. n.6, p. 208-223, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042018s114

FARIAS, D.N. et al. Interdisciplinaridade e interprofissionalidade na estratégia saúde da

família. Trabalho, educação e saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 141-162, abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00098

JACÓE, N. B. et al. O olhar dos profissionais de uma Unidade Básica de Saúde sobre a implantação do Programa Saúde na Escola. Revista Médica de Minas Gerais. v. 24 n. 1 p. 43-48, 2014.

KNECHTEL, M. do R. Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes, 2014, 193 p.

LEE, J. Mental health effects of school closures during COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, v. 4, n. 6, p. 421, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30109-7

LIMA, V. V. et al. Desafios na educação de profissionais de Saúde: uma abordagem interdisciplinar e interprofissional. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online]. v. 22, Supl. 2, p. 1549-1562, 2018. Disponível em: <https://scielosp.org/article/icse/2018>.Acesso em: 14 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0722

LOPES, I. E.; NOGUEIRA, J.A.D.; ROCHA, D.G. Eixos de ação do Programa Saúde na Escola e Promoção da Saúde: revisão integrativa. Saúde debate, v. 42, n. 118), Jul.-Sep./2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104201811819

LÓPEZ, M. M. et al. Education and promotion of healthy food habits in preschoolers. Na educational experience. Revista Iberoamericana de Educacion e investigacion em enfermeria, v. 6, n. 2, p. 47-53, 2016.

MAATOUG, J. et al. School-Based Intervention as a Component of a Comprehensive Community Program for Overweight and Obesity Prevention, Sousse, Tunisia, 2009–2014. Preventing Chronic Disease, v. 12, 2015. Available from: <https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4584471/?tool=pubmed>. Cited: 2021 oct 27. DOI: https://doi.org/10.5888/pcd12.140518

MEDEIROS, E. R., et al. Capacitação profissional no Programa Saúde na Escola sob a perspectiva da Teoria da Complexidade. Complexidade e Capacitação na Saúde Escolar, v.23, n. 3, p. e20190035, 2019.

MONTEIRO, P. H. N.; BIZZO, N. Health in school: an examination of the reference

documents for the forty years of compulsory health programs, 1971-2011. História, Ciências,

Saúde Manguinhos, v. 22, n. 2, p. 411-27, 2015. Available from: <http://www.scielo.br/pdf/

hcsm/v22n2/0104-5970-hcsm-2014005000028.pdf>Cited: 2021 oct 27.

NORMAN, A. et al. One size does not fit all–qualitative process evaluation of the Healthy School Start parental support programme to prevent overweight and obesity among children in disadvantaged areas in Sweden. BMC Public Health, v. 16, n. 37, p. 1-11, 2016. DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-016-2701-1

PERES G. M.; GRIGOLO T. M.; SCHNEIDER D. R. Challenges of the Intersectoral Approach in the Implementation of a Program for the Prevention of Drug Abuse. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 37, n. 4, p. 869-882, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003272016

RIOS, D.R.S.; SOUSA, D.A.B.; CAPUTO, M.C. Diálogos interprofissionais e interdisciplinares na prática extensionista: o caminho para a inserção do conceito ampliado de saúde na formação acadêmica. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online]. v. 23, 15 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.180080

SANTA ROSA. FUMSSAR. Fundação Municipal da Saúde de Santa Rosa. Notícias – PSE. Programa Saúde na Escola em Santa Rosa. 18 de fevereiro de 2019. Disponível em: <https://www.santarosa.rs.gov.br/noticias_ver.php?id=6976>. Acesso em: 13 ago. 2021.

SOARES, C. de J., et al. Percepção de enfermeiras da estratégia de saúde da família sobre o programa saúde na escola. Revista de Enfermagem. UFPE, v. 10, n. 12, p. 4487-4493, 11 dez. 2016.

SILVA, C. S.; BODSTEIN, R. C. A. Referencial teórico sobre práticas intersetoriais em promoção da saúde na escola. Ciências & Saúde Coletiva [Internet]. v. 21, n. 6, p. 1777-88, 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/csc/v21n6/1413-8123-csc-21-06-1777.pdf>.Acesso em: 20 jul. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232015216.08522016

SOUSA, M. C.; ESPERIDIÃO, M. A.; MEDINA, M. G. Intersectorality in the Health in Schools Program: an evaluation of the political-management process and working practices. Ciências & Saúde Coletiva. v. 22, n. 6, p. 1781-90, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232017226.24262016

TEIXEIRA, M. R.; COUTO, M. C. V.; DELGADO, P. G. G. Atenção básica e cuidado colaborativo na atenção psicossocial de crianças e adolescentes: facilitadores e barreiras. Ciências & Saúde Coletiva, V. 22, n. 6, p. 1933-42, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232017226.06892016

VELLOSO, M. P. et al. Interdisciplinaridade e formação na área de saúde coletiva. Trabalho, Educação e saúde, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 257-271, 11 mar. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sip00097

YIN, R. K. Case study: planning and methods. 5. ed. Herrera C. M., translator. Porto Alegre (RS):Bookman, 2015

Published

2024-01-03

How to Cite

Thomas, M. L., Driemeier, G. S., Krug , M. M., & Krug , M. de R. (2024). HEALTH PROGRAM AT SCHOOL: ACTIONS AND CHALLENGES FOR IMPLEMENTATION IN THE PERCEPTION OF TEACHERS. Interdisciplinary Studies Journal, 5(7), 143–159. https://doi.org/10.56579/rei.v5i7.743

Issue

Section

DOSSIÊ: Interseccionalidade e Educação: Desafios para Pensar a Educação Escolar

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.