A INTERDISCIPLINARIDADE DO SOCIOAMBIENTALISMO NA PÓS-GRADUAÇÃO STRICTO SENSU
UM ESTUDO DE CASO NO PPGMADE/UFPR
Visualizações: 98DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.687Keywords:
interdisciplinarity, rural, Environment, desenvolvimento, socio-environmental, postgraduateAbstract
The production of interdisciplinary knowledge in Brazilian postgraduate studies is growing in the face of environmental issues, although it is necessary to advance studies that seek to explain how this knowledge is constructed in the practice of teaching and research. This article proposes to describe and analyze an interdisciplinary experience in the rural socio-environmental area, carried out in the Postgraduate Program in Environment and Development at the Federal University of Paraná, consisting of three phases: debate and construction of a broad collective document on a common theme; collective work of the research lines; individual thesis projects. The experience produced reflections on the potentialities and challenges of interdisciplinary living, such as the structural limits of the postgraduate program. However, the collective experience also represented some ruptures with the traditional Cartesian system insofar as it promoted the expansion of possibilities for data collection and analysis through discussions and the interweaving of different disciplines in their theoretical, methodological, and analytical aspects.
The production of interdisciplinary knowledge in Brazilian postgraduate studies is growing in the face of environmental issues, although it is necessary to advance studies that seek to explain how this knowledge is constructed in the practice of teaching and research. This article proposes to describe and analyze an interdisciplinary experience in the rural socio-environmental area, carried out in the Postgraduate Program in Environment and Development at the Federal University of Paraná, consisting of three phases: debate and construction of a broad collective document on a common theme; collective work of the research lines; individual thesis projects. The experience produced reflections on the potentialities and challenges of interdisciplinary living, such as the structural limits of the postgraduate program. However, the collective experience also represented some ruptures with the traditional Cartesian system insofar as it promoted the expansion of possibilities for data collection and analysis through discussions and the interweaving of different disciplines in their theoretical, methodological, and analytical aspects.
Downloads
References
ALVARENGA, A. T. de; PHILLIP JR., A.; SOMMERMAN, A.; ALVAREZ, A. M. de S.; Fernandes, V. Histórico, fundamentos filosóficos e teórico-metodológicos da interdisciplinaridade. In: PHILLIP JR., A.; SILVA NETO, A. J (Eds.). Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia e inovação. São Paulo: Editora Manole, 2010.
BORGES, C. L. P.; SILVA, L. da C. e; CARNIATTO, I. Desenvolvimento sustentável nas instituições de ensino superior: um estudo de caso em cursos de Agronomia em universidades paranaenses. Ambiente & Educação, 27(1), 1–31, 2022. doi: 10.14295/ambeduc.v27i1.13608
BRASIL. Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: DOU de 23/12/1996.
CORREIA S. O. de B.; SOUZA, A. V. M. de. A pesquisa interdisciplinar do Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente da Universidade Federal de Sergipe. Desenvolv. Meio Ambiente, 45, 274-293, 2018. doi: 10.5380/dma.v45i0.49284
FLORIANI, D. História da construção da Pós-Graduação Interdisciplinar em Meio Ambiente e Desenvolvimento (PPGMADE-UFPR): aspectos epistemológicos, metodológicos e institucionais. Desenvolv. Meio Ambiente, 47(Edição especial: 25 anos do Programa de Pós-Graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento), 87-104, 2018. doi: 10.5380/dma.v47i0.62429
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 50. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
INTELIGERE SISTEMAS. Questionare pesquisador, v.3.2.0.1. 2016. Disponível em: <http://www.inteligere.com.br/questionare_pesquisador.asp> Acessado em: jun. 2016.
JULIEN, P. A. Empreendedorismo regional e a economia do conhecimento. Tradução de: Salvador Ferreira, M. F. São Paulo: Saraiva: 2010.
LEFF, E. Complexidade, Racionalidade Ambiental e Diálogo de Saberes. Educação & Realidade, 34(3), 17-24, 2009.
MEC – Ministério da Educação; CAPES; DAV - Diretoria de Avaliação. Documento de área: ciências ambientais. Brasília: CAPES, 2019.
PATTON, M. Q. Qualitative research and evaluation methods. Ed. 3. Thousand Oaks, California: Sage Publications, 2002.
PEREZ-CASSARINO, J. A construção social de mecanismos alternativos de mercados no âmbito da Rede Ecovida de Agroecologia. Tese (Doutorado em Meio Ambiente e Desenvolvimento) – Pós-graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.
PLOEG, J. D. van der. Camponeses e impérios alimentares: lutas por autonomia e sustentabilidade na era da globalização. Tradução de: PEREIRA, R. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008.
PPGMADE – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. Histórico e contextualização. Diposnível em: <http://www.prppg.ufpr.br/site/ppgmade/en/historico-e-contextualizacao/>. Acesso em: out. 2022.
RAYNAUT, C. Processo de construção de um programa interdisciplinar de pesquisa no quadro do Doutorado em Meio Ambiente e Desenvolvimento (MAD/UFPR). Desenvolv. Meio Ambiente, 3, 23-33, 1996.
RAYNAUT, C. Os desafios contemporâneos da produção do conhecimento: o apelo para a interdisciplinaridade. INTERthesis, 11(1), 2014. doi: 10.5007/1807-1384.2014v11n1p1
RAYNAUT, C. Paradoxos e ambiguidades na ideia de interdisciplinaridade. Desenvolv. Meio Ambiente, 47(Edição especial: 25 anos do Programa de Pós-Graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento), 13-48, 2018. doi: 10.5380/dma.v47i0.62428
RUBIN-OLIVEIRA, M. Produção de conhecimento científico: pós-graduação interdisciplinar (stricto sensu) na relação sociedade. Porto Alegre, Tese (Doutorado em Educação) - UFRGS, 2011.
SILVA, R. O. da et al. Experiências interdisciplinares da Linha do Rural da turma XIII do PPGMADE: elementos para compreender e intervir na complexa problemática socioambiental. Revista Guajú, 7(1), 2021. doi: 10.5380/guaju.v7i1.77336
SOUZA, O. T. de et al. Interdisciplinaridade e a construção coletiva do saber: pressupostos e práticas metodológicas. In: FERREIRA, A. D. D.; BRANDENBURG, A.; CORONA, H. M. P. Do rural invisível ao rural que se reconhece: dilemas socioambientais na agricultura familiar. Curitiba: UFPR, 2012, p. 27-51.
SUCUPIRA – PLATAFORMA SUCUPIRA. Cursos avaliados e reconhecidos. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoAreaAvaliacao.jsf>. Acesso em: nov., 2021.
VASCO, A. P. D.; SILVA, L. da C. e; KAMINSKI, T. Experiências alternativas e reprodução socioambiental da agricultura familiar na região metropolitana de Curitiba e litoral do Paraná: uma pesquisa interdisciplinar em andamento. In: Congresso da Sociedade Brasileira de Economia, Administração e Sociologia Rural (SOBER), 54, 2016, Maceió. Anais […]. Disponível em <http://icongresso.itarget.com.br/useradm/anais/?clt=ser.6&lng=P>. Acesso em: nov. 2021.
WEBER, M. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Martin Claret, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.