EVALUATION OF CURRICULAR COMPONENTS AND DISCIPLINARY CONTENTS OF VETERINARY MEDICINE COURSES IN BRAZIL
Visualizações: 211DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.679Keywords:
Workload, Curriculum, Discipline, Graduation, VeterinarianAbstract
For the development of the political-pedagogical projects of undergraduate courses in Veterinary Medicine in Brazil, some mandatory basic curriculum components must be included to ensure training inherent to professional practice. The present study aimed to analyze the curriculum frameworks of these courses, correlating the curriculum components and disciplines taught by field of study. Research and documentary analysis were conducted on curriculum frameworks of 196 courses. The curriculum frameworks have an average total workload of 4,547.6 hours. Of these, 3,815.7 hours consist of mandatory subjects, 459.8 hours of supervised curricular internship, 53.5 hours of the final course project, 96 hours of elective subjects, and 122.6 hours of complementary activities. Of the mandatory hours, 1,224.5 are allocated to Biological and Health Sciences, 299.1 to Humanities and Social Sciences, and 2,292.9 to Veterinary Medicine Sciences. It is concluded that Veterinary Medicine courses in Brazil have fulfilled the inclusion of mandatory components in their curricula. There are variations among states and regions in the distribution of workload. The North stood out with the highest workloads of mandatory and elective subjects, the Midwest for the final course project, and the South for the internship.
Downloads
References
ARAÚJO, Osmar Hélio Alves; MARTINS, Elcimar Simão. Estágio curricular supervisionado como práxis: algumas perguntas e possíveis respostas. Reflexão e Ação, v. 28, n. 1, p. 191-20. 2020. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/12902. Acesso em: Acesso em: 10 de mai. de 2023. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v28i1.12902
DE ARRUDA, Benedito Fortes. A Medicina Veterinária no Brasil: avanços e perspectivas. Revista Unimar Ciências, v. 26, n. 1-2, 2017. Disponível em: https://ojs.unimar.br/index.php/ciencias/article/view/524. Acesso em: 10 de mai. de 2023.
BIRGEL, Eduardo Harry. A pós-graduação em Medicina Veterinária no Estado de São Paulo: Faculdade de Medicina Veterinária da Universidade de São Paulo-1965 a 1970. Revista de Educação Continuada em Medicina Veterinária e Zootecnia do CRMV-SP, v. 7, n. 1/3, p. 79-82. 2004. Disponível em:https://www.revistamvez-crmvsp.com.br/index.php/recmvz/article/view/3241. Acesso em: 20 de jun. de 2023. DOI: https://doi.org/10.36440/recmvz.v7i1/3.3241
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES 1, de 18 de fevereiro de 2003. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Medicina Veterinária. Diário Oficial da União, Brasília. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=120761-rces001-03&category_slug=agosto-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 de jun. de 2023.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES 2, de 18 de junho de 2007. Dispõe sobre carga horária mínima e procedimentos relativos à integralização e duração dos cursos de graduação, bacharelados, na modalidade presencial. Diário Oficial da União, Brasília. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2007/rces002_07.pdf. Acesso em: 10 de mai. de 2023.
BRASIL, Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES 3, de 15 de agosto de 2019. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina Veterinária e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2019-pdf/120701-rces003-19/file#:~:text=RESOLU%C3%87%C3%83O%20N%C2%BA%203%2C%20DE%2015%20DE%20AGOSTO%20DE%202019%20(*),Veterin%C3%A1ria%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias. Acesso em: 10 de mai. de 2023.
BÜRGER, K. P. 2010. O ensino de Saúde Pública Veterinária nos cursos de graduação em Medicina Veterinária do estado de São Paulo. Tese de doutorado, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Jaboticabal, SP, Brasil. Disponível em: https://www.fcav.unesp.br/Home/download/pgtrabs/mvp/d/2572.pdf. Acesso em: 10 de mai. de 2023.
CRUZ, C. A. 2015. O ensino da Saúde Pública Veterinária nos cursos de graduação em Medicina Veterinária da região sudeste do Brasil. Dissertação de mestrado, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Jaboticabal, SP, Brasil. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevCiVet/article/view/33549. Acesso em: 10 de mai. de 2023.
EAEVE. European Association of Establishments for Veterinary Education. European System of Evaluation of Veterinary Training (ESEVT). 2016. Disponível em: https://www.eaeve.org/fileadmin/downloads/SOP/ESEVT__Uppsala__SOP_May_2016.pdf. Acesso em: 10 de mai. de 2023.
FERNANDES JÚNIOR, Alvaro Martins; ALMEIDA, Siderly do Carmo Dahle de; GOI, Viviane Marques. A interface currículo e política. Educação, Cultura e Comunicação, v. 8, n. 16, 2017. Disponível em: https://web.archive.org/web/20180413014855id_/http://publicacoes.fatea.br/index.php/eccom/article/viewFile/1908/1375. Acesso em: 10 de mai. de 2023.
MELO, Lúcio Esmeraldo Honório de et al. De alveitares a veterinários: notas históricas sobre a medicina animal e a Escola Superior de Medicina Veterinária São Bento de Olinda, Pernambuco (1912-1926). História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 17, p. 107-123. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/3j33CtsPmYyNmNYjBhNRsgg/. Acesso em: 15 de mai. de 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702010000100007
OIE. 2012. Recommendations on the competencies of graduating veterinarians (‘day 1 graduates’) to assure national veterinary services of quality of national veterinary services. Paris: Oie. Disponível em: http://www.oie.int/fileadmin/Home/eng/Support_to_OIE_Members/Vet_Edu_AHG/D AY_1/DAYONE-B-ang-vC.pdf. Acesso em: 15 de mai. de 2023.
OLIVEIRA, Marivaldo da Silva; BRUZAMOLIN, Amanda Louise; DE OLIVEIRA, Marcia Maria Fernandes. Avaliação e formação pedagógica dos docentes de um curso superior de medicina veterinária. REVISTA INTERSABERES, v. 13, n. 30, p. 525-540, 2018. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/1553. Acesso em: 20 de jun. de 2023. DOI: https://doi.org/10.22169/revint.v13i30.1553
PFUETZENREITER, M. R.; ZYLBERSZTAJN, A.; AVILA-PIRES, F. D. Evolução nos currículos dos cursos de Medicina Veterinária com enfoque sobre o ensino de Saúde Pública. Anais do III Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Atibaia, SP: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2001.
SAN MARTÍN, H. Homologación de planes de estudio de Medicina Veterinaria en Latinoamérica. Revista de Investigaciones Veterinarias del Perú, v. 14, n. 2, p. 178-180, 2003. Disponível em: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1609-91172003000200014&script=sci_arttext. Acesso em: 15 de mai. de 2023. DOI: https://doi.org/10.15381/rivep.v14i2.1625
UNIÃO EUROPEIA. Parlamento Europeu e Conselho Europeu. Diretiva 2005/36/CE de 7 de setembro: reconhecimento das qualificações profissionais. Jornal Oficial da União Europeia – 05-09-30, pp. 255/41, 2005. Disponível em: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PT/TXT/PDF/?uri=CELEX:02005L0036-20160524&from=SL. Acesso em: 20 de jun. de 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.