Study Skills and Learning Strategies in Higher Education

Visualizações: 255

Authors

  • André Luiz Paiva Pompeu University of Vale do Sapucaí
  • Neide de Brito Cunha Paula Souza State Center for Technological Education https://orcid.org/0000-0003-4945-4495

Keywords:

Study skills, Self-regulation of learning, Learning strategies, Higher education

Abstract

For a student to be considered competent in their studies, they must possess self-regulatory behaviors and use learning strategies. Considering these skills as essential for good performance at the higher education level, this study aimed to verify if there is a relationship between study skills and learning strategies. This is a field research involving 284 students from two courses at a private university in the South of Minas Gerais. The Study Skills Assessment Scale (ACE) and the Learning Strategies Assessment Scale (EEA-U) were used. The results indicated a sample with good study skills but less use of learning strategies. Among all the factors of the ACE and EEA-U and their totals, there were positive and statistically significant correlations, with magnitudes ranging from weak to moderate. The psychoeducational implications of the investigated variables are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Luiz Paiva Pompeu, University of Vale do Sapucaí

University of Vale do Sapucaí

Neide de Brito Cunha, Paula Souza State Center for Technological Education

Paula Souza State Center for Technological Education

References

ALCARÁ, A. R.; SANTOS; A. A. A. Compreensão de leitura, estratégias e aprendizagem e motivação e universitários. Psico, v. 44, n. 3, p. 411-420, 2013.

ALMEIDA, L. S.; JOLY, M. C. R. A. (2009). Construção de instrumentos para Ensino Superior: estudos em Portugal/Brasil/Espanha/Moçambique. Pesquisa Transcultural em desenvolvimento. Braga: Universidade do Minho (Portugal)/ Itatiba: Universidade São Francisco (Brasil).

______. Avaliação de Competências para Estudo. Teste em construção. Universidade do Minho (Portugal)/ Universidade de Brasília (Brasil), 2016.

ALMEIDA, L. S.; VASCONCELOS, R. Ensino superior em Portugal: décadas de profundas exigências e transformações. Innovación Educativa, n. 18, p. 23-34, 2008. Disponível em:<http://hdl.handle.net/10347/4434> Acesso em: 17 fev. 2017.

ARAÚJO, C. M. M. et al. Adaptação da escala de expectativas acadêmicas de estudantes ingressantes na educação superior. Revista Avaliação Psicológica, v. 14, n. 1, p. 133-141. 2015.

BANDURA, A. A teoria da evolução social cognitiva. In: BANDURA, A.; AZZI, R.;

POLYDORO, S. (Orgs.), Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 15-41.

BORUCHOVITCH, E.; SANTOS, A. A. A. Estudos Psicométricos da Escala de Estratégias de Aprendizagem para Estudantes Universitários (EEA-U). Paidéia, São Paulo, v. 25, n. 60, p. 19-27, 2015.

BROWN, F. G. Principios de la Medición en Psicología y Educación. Editorial El Manual Moderno. México. 1980. Disponível em <http://bit.ly/2ijwRQl>. Acesso em 15 nov. 2017.

CREDÉ, M.; KUNCEL, N. “Study Habits, Skills, and Attitudes: The Pillar Supporting Collegiate Academic Performance”. Perspectives on Psychological Science, v. 3, n. 6, p. 425-453, 2008.

DANCEY, C. P.; REIDY, J. Estatística sem matemática para psicologia. Porto Alegre: Artmed, 2006.

DEMBO, M. H. Applying educational psychology. 5. ed. New York: Longman, 1994.

DIAS, A. S.; JOLY, M. C. R. A. Habilidades cognitivas para competências de estudo. In: XII CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA. 2013. Braga: Universidade do Minho. Anais eletrônicos. Disponível em: http://webs.ie.uminho.pt/xiigp/at14.pdf. Acesso em: 20 set. 2018.

FONSECA, R. S. Competencias de los estudiantes universitarios: estudio comparativo entre una universidad portuguesa y brasileña. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), v. 10, n. 2, p. 167-178, 2017.

JOLY, M. C. R. A. et al. Competências de estudo e leitura em universitários. In: VIII CONGRESSO IBEROAMERICANO DE AVALIAÇÃO PSICOLÓGICAS. XV CONFERÊNCIA INTERNACIONAL AVALIAÇÃO PSICOLÓGICA “FORMAS E CONTEXTO”. 2011. Braga: Centro de Investigação em Educação. Anais eletrônicos. Disponível em:

<https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/17243/1/Compet%C3%AAncias%20de%20estudo%20e%20leitura%20em%20universit%C3%A1rios.pdf>. Acesso em: 13 fev. 2018.

______. Competência de estudo para uma amostra universitária da área de exatas. Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 19, n. 1, p. 23-29, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572015000100023&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 mar. 2016.

MARINI, J. S; BORUCHOVITCH, E. Estratégias de Aprendizagem de alunos brasileiros do Ensino Superior: Considerações sobre adaptação, sucesso e aprendizagem autorregulada. Revista Eletrônica de Psicología, Educação e Saúde, v. 1, n. 4, p. 102-126, 2014.

MONEREO, C.; POZO, J. I.; CASTELLÓ, M. O ensino de estratégias de aprendizagem no contexto escolar. In: COLL, C.; MARCHESI, A.; PALACIOS, J. (Org.), Desenvolvimento Psicológico e Educação: psicologia da educação escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 2004. p. 161-176.

OLIVEIRA, K. L; BORUCHOVITCH, E.; SANTOS, A. A. A. Estratégias de Aprendizagem e Desempenho Acadêmico: Evidências de Validade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 25, n. 4, p. 531-536, 2009.

PACHECO, C. A. Adaptação acadêmica e competências de estudo no ensino superior. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Sapucaí, Pouso Alegre, 2017.

PETERSON, R. A. A Meta-Analysis of Cronbach's Coefficient Alpha. Journal of Consumer Research, v. 21, n. 2, p. 381-391 1994.

PINCELLI, G. L. F. Autorregulação da aprendizagem em uma amostra de universitários de administração. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Sapucaí, Pouso Alegre, 2017.

PINTRICH, P. R. The role of metacognitive knowledge in learning, teaching, and assessing. Theory Into Practice, v. 41, n. 4, p. 219-225, 2002.

POLYDORO, S. A. J.; AZZI, R. G. Autorregulação da aprendizagem na perspectiva da teoria sociocognitiva: introduzindo modelos de investigação e intervenção. Psicol. educ., São Paulo, n. 29, p. 75-94, 2009.

POZO, J. I. Estratégias de Aprendizagem. In: COLL, C.; PALÁCIOS, J.; MARCHESI, A. (Orgs.), Desenvolvimento psicológico e educação: Psicologia da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 176-197.

PRATES, E. A. R. Estudos de validade da escala de competência em estudo – ECE-Sup (S&H) pela correlação com a motivação de universitários. Tese (Doutorado em Psicologia), Universidade São Francisco, Itatiba, 2011.

QUERO VIRLA, M. Confiabilidad y coeficiente Alpha de Cronbach. Telos, v. 12, n. 2, p. 248-252, 2010.

SANTOS, A. A. A.; BORUCHOVITCH. E. Escala de avaliação de estratégias de aprendizagem em universitários. Manuscrito não publicado, 2008.

ZIMMERMAN, B. J. Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, v. 25, p. 82-91, 2000. Disponível em: <https://ac.elscdn.com/S0361476X99910160/1-s2.0-S0361476X99910160-main.pdf?_tid=d997ead0- c68b-4ee2-8f65-

d47c4326f6&acdnat=1520706711_dbece45930e5a502465d0d6bcaca4c72>. Acesso em: 09 mar. 2018.

Published

2021-06-14

How to Cite

Pompeu, A. L. P., & Cunha, N. de B. (2021). Study Skills and Learning Strategies in Higher Education. Interdisciplinary Studies Journal, 2(4). Retrieved from https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/60

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.