Eclectic Reading as an Essential Tool for Encouraging Government Programs in Public Institutions

Visualizações: 291

Authors

  • Eva Ferreira Jornada Federal University of Pampa

Keywords:

Public Educational Policies, More Education Program, Escuela de tiempo completo

Abstract

This article addresses the theme: The relevance of eclectic reading, in the mother tongue, in the Pedagogical Workshops of the Mais Educação Program and in the Complementary Activities of the Full-Time School, as a driver for educational improvement. The Mais Educação Program is one of the government programs created as a policy to combat poverty and social exclusion. It foresees socio-educational actions in the counter-shift for students in Primary Education, especially in the Early Years. Meanwhile, the Full-Time School Program engages in a perspective of development within a public school, fulfilling its social role, which is to provide children and adolescents access to linguistic knowledge, reading different types of texts, and transversal themes, highlighted in recent times. By contextualizing them with the world they live in and the reality that surrounds them in the municipality. Both programs are implemented in the city of São Borja, located in the western border of Rio Grande do Sul. The goal of these programs is to provide students with conditions to have an additional space at school that enables the continuity of studies, ensuring that there is no discontinuity in pedagogical intervention. The methodology to be used will be bibliographic, and the argumentative approach proposed by Secci will be applied. Emphasis will be placed on playful and enjoyable eclectic reading, aiming for improvement in the language area within public institutions. It is justified that by reading, the individual becomes a critical, politicized, and active reader in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eva Ferreira Jornada, Federal University of Pampa

Graduated in Letters, Major: Portuguese and Spanish, from URCAMP, São Borja campus. Specialist in Image, History, and Memory of the Missions: Heritage Education, from UNIPAMPA, São Borja campus; Master's student in Public Policies at UNIPAMPA, São Borja campus. Research on "The Valorization of Intangible Heritage of Border Integration: Cultural and Educational Public Policies: Rescuing Linguistic Memories from the Border Zone." Email: evaferrj@yahoo.com.br

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Editora do Senado, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. PCN: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais- Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1997.

_________ Lei n.10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 JAN.2001.

_________ Lei n.11.114, de 16 de maio de 2005. Altera os arts 6º, 30, 32 e 87 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, com o objetivo de tornar obrigatório o início do Ensino Fundamental aos seis anos de idade. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 DEZ.2003.

_________ Lei n.11.274, de 6 de fevereiro de 2006. Altera a redação dos arts 29, 30, 32 e 87 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, dispondo sobre a duração de 9 (nove) anos para o ensino fundamental, com matrícula obrigatória a partir dos 6 (seis) anos de idade. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 DE FEV.

OLIVEIRA, Maxwell Ferreira. Metodologia Científica: um manual para a realização de pesquisas de administração. 2011. 72f. Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2011.

SECCI, Leonardo. Análise de Políticas Públicas: Diagnóstico de problemas, recomendações de soluções. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

SOARES, Magda. Letramento e Alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, nº 25.2004, p. 5,17.

Published

2021-06-14

How to Cite

Jornada, E. F. (2021). Eclectic Reading as an Essential Tool for Encouraging Government Programs in Public Institutions. Interdisciplinary Studies Journal, 2(2). Retrieved from https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/47

Similar Articles

<< < 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.