STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER IN THE LAST YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL
LISTENING TO EDUCATORS
Visualizações: 64DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v7i1.1645Keywords:
Inclusion, Autism Spectrum Disorder, Final Years of Elementary School, Teaching Practices, Specialized Educational ServiceAbstract
The process of inclusion of students with Autism Spectrum Disorder is a challenge when it comes to schooling, especially in the final years of Elementary School. The objective of this paper is to analyze the process of inclusion of students with Autism, based on the Pedagogical Practices directed to them, from the perspective of the teacher of the common classroom and of the teacher of the Specialized Educational Service. This is a qualitative and exploratory study. The research was carried out in a city in the countryside of the State of Rio Grande do Sul (Brazil), in two municipal schools. Two teachers from the Specialized Educational Service and four effective teachers from the final years of Elementary School were interviewed. The Content Analysis proposed by Bardin (2011) was the guiding thread to compose the data analysis. A discussion was held on the category of Pedagogical Practices that analyzes the facilitating elements and challenges of inclusive pedagogical practices. The results point to the understanding that pedagogical practices need to focus on the student and their potential, in addition to showing the central role of teacher training for the qualification of these practices.
Downloads
References
ADURENS, F. D. L.; VIEIRA, C. M. CONCEPÇÃO DE PROFESSORES SOBRE A INCLUSÃO DO ALUNO COM AUTISMO: UMA PESQUISA BIBLIOGRÁFICA. Cad. Pós-Graduação Distúrbios do Desenvolvimento, v. 18, n. 2, jul.-dez., 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-03072018000200007. Acesso em: 15 maio 2022.
APA. Associação Americana de Psiquiatria. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Porto Alegre: Artmed, 2014. Disponível em: http://dislex.co.pt/images/pdfs/DSM_V.pdf. Acesso em: 27 jun. 2022.
ARAUJO, A. G. R.; SILVA, M. A. DA .; ZANON, R. B.. AUTISMO, NEURODIVERSIDADE E ESTIGMA: PERSPECTIVAS POLÍTICAS E DE INCLUSÃO. Psicologia Escolar e Educacional, v. 27, p. e247367, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/S5FdcTLWS9bPdJwPXcdmnHz/#. Acesso em: 13 out. 2024.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70, 2011.
BISOL, C. A.; VALENTINI, C. B. DESAFIOS DA INCLUSÃO: UMA PROPOSTA PARA A QUALIFICAÇÃO DE DOCENTES NO ENSINO SUPERIOR VIA TECNOLOGIAS DIGITAIS. Revista Portuguesa de Educação, v. 25, p. 263– 280, 2012. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/3010/2425. Acesso em: 28 ago. 2023.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 5 jun. 2023.
BRASIL. Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista. 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 5 jun. 2022.
CAMARGO, S. H.; BOSA, C. A. COMPETÊNCIA SOCIAL, INCLUSÃO ESCOLAR E AUTISMO: UM ESTUDO DE CASO COMPARATIVO. Psicologia: Teoria e Pesquisa, [S. l.], v. 28, n. 3, p. 315–324, 2012. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18165. Acesso em: 24 jul. 2023.
CAMARGO, Erica Daiane Ferreira. Estratégias metodológicas para o ensino de matemática: inclusão de um aluno autista no ensino fundamental. 2020. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED. Universidade Federal de Sergipe, Sergipe, 2020.
CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. PRÁTICAS EDUCATIVAS: ENSINO COLABORATIVO. Bauru: MEC/FC/SEE, v. 12, 2008.
CARDOZO, Paloma Rodrigues. A inclusão de alunos com TEA no ensino fundamental: uma análise a partir da prática pedagógica na perspectiva do afeto. 2021. Dissertação. Pós-Graduação em Educação. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande Do Sul, Porto Alegre, 2021.
DA SILVA, Maria Aparecida; KUHLKAMP, Moacir Cesar. ADAPTAÇÃO E FLEXIBILIZAÇÃO CURRICULAR: BREVE LEVANTAMENTO BIBLIOGRÁFICO. Caderno Intersaberes, v. 9, n. 21, 2020. Disponível em: https://www.cadernosuninter.com/index.php/intersaberes/article/view/908. Acesso em: 13 abr. 2023.
FRADE, Paula Nascimento. Formação do professor para inclusão escolar de alunos com transtorno do espectro autista e seus efeitos na prática docente. 2018. Dissertação. Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2018.
GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: Ensinar e aprender com sentido. Novo Hamburgo: Feevale, 2005. Disponível em: http://smeduquedecaxias.rj.gov.br/nead/Biblioteca/Forma%C3%A7%C3%A3o%20Continuada/Artigos%20Diversos/BONITEZA%20DE%20UM%20SONHO%20Ensinar-e-aprender%20com%20sentido%20-%20gadotti.pdf. Acesso em: 28 ago. 2023.
GLAT, Rosana; PLETSCH, Márcia Denise. Estratégias educacionais diferenciadas para alunos com necessidades especiais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013.
MENEZES, Adriana; CRUZ, Gilmar de Carvalho. Estratégias de formação de professores para a inclusão escolar de alunos com autismo. In: GLAT, Rosana; PLETSCH, Márcia Denise (Orgs.). Estratégias Educacionais diferenciadas para alunos com necessidades especiais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013. p. 127-142.
NOVA PRATA, 2020. Política Municipal de Atendimento à Pessoa com Transtorno do Espectro Autista – TEA. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a/rs/n/nova-prata/lei-ordinaria/2020/1053/10524/lei-ordinaria-n-10524-2020-dispoe-sobre-a-politica-municipal-de-atendimento-a-pessoa-com-transtorno-do-espectro-autista-tea-e-da-outras-providencias. Acesso em: 30 maio 2023.
OLIVEIRA, Vivian de Fátima. Representações sociais de professores acerca dos seus alunos com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) no processo de inclusão em escolas públicas municipais de Lages, SC. Dissertação. Mestrado em Educação. Universidade do Planalto Catarinense, Lages, 2015.
RAMOS, Fabiano dos Santos. A inclusão escolar de alunos com Transtorno do Espectro Autista em municípios da 4ª colônia de imigração italiana, RS: um olhar sobre as práticas pedagógicas. 2014. Dissertação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal De Santa Maria, Santa Maria, 2014.
RAMOS, F. DOS S. et al. INTERVENÇÃO MEDIADA POR PARES NO ENGAJAMENTO ACADÊMICO DE ALUNOS COM AUTISMO. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 27, p. 261, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/LNvh3XNGkRyHxKsk6v8XXJR/#. Acesso em: 03 jul. 2023.
SCHMIDT, C.; DE PAULA NUNES, D. R.; PEREIRA, D. M.; DE OLIVEIRA, V. F.; NUERNBERG, A. H.; KUBASKI, C. Inclusão escolar e autismo: uma análise da percepção docente e práticas pedagógicas. Revista Psicologia: Teoria e Prática, [S. l.], v. 18, n. 1, 2016. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/9357 . Acesso em: 24 out. 2022.
SCHMIDT, C.; FINATTO, M.; FERREIRA, L. Atendimento educacional especializado e autismo: uma aproximação às práticas baseadas em evidências. 2022. Preprints SciELO; 2022. DOI: 10.1590/scielopreprints.3990.
SCHMIDT, C. TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA: ONDE ESTAMOS E PARA ONDE VAMOS. Psicologia em Estudo, v. 22, n. 2, p. 221-230, 2 jul. 2017. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/PsicolEstud/article/view/34651. Acesso em: 22 ago. 2022.
VALENTINI, C. B; BISOL, C. A. INCLUSÃO E DEFICIÊNCIA INTELECTUAL: ALGUMAS ESTRATÉGIAS. Projeto Incluir. UCS/CNPq/FAPERGS, 2015. Disponível em: https://proincluir.org/deficiencia-intelectual/estrategias/25-7-2023. Acesso em: 20 jul. 2023.
VIGOTSKI, L. S. Problemas de defectologia. São Paulo: Expressão Popular, 2021.
XAVIER, Maíra da Silva; BRIDI, Fabiane Romando de Souza. Práticas pedagógicas inclusivas: aproximações entre a Educação Especial e a Educação Matemática. In: PAVÃO, Ana Cláudia Oliveira; PAVÃO, Sílvia Maria de Oliveira (Org). Práticas educacionais inclusivas na educação básica. Santa Maria: Facos UFSM, 2019. p. 370-388.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Interdisciplinary Studies Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.