O COMPONENTE FÍSICO-NATURAL CLIMA NA GEOGRAFIA ESCOLAR
PERSPECTIVAS, SIGNIFICAÇÕES E ALTERNATIVAS PRÁTICAS
Visualizações: 282DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1307Keywords:
Geografia, Práticas Escolares, Metodologias de Ensino, EnsinoAbstract
This paper looks at the main concepts of climatology included in geography textbooks. The research also highlights different methodological proposals that can be used in the school environment, contributing to the teaching-learning process. This study used a qualitative-quantitative approach and a literature review on the subject, in which guiding concepts were extracted from academic reference works. Semi-structured questionnaires were then administered to students and teachers, enabling important data to be organized and tabulated and graphs to be drawn up. The results of the research emphasize the following investigations: a) the specific teaching of climate content is organized and inserted so that there is interaction with themes related to natural landscapes; b) the introduction of differentiated methodologies makes it possible to build knowledge; c) the development of didactic proposals can help teachers during geography lessons, as complementary experiences for understanding climatology in the context of the exchanged relationship between nature and society
Downloads
References
ANASTASIOU, L. G. C. ALVES, L. P. Estratégias de Ensinagem. In: ANASTASIOU, Lea das Graças Camargos. ALVES, Leonir
BARROS, J. R.; ZAVATTINI, J. A. Bases conceituais em climatologia geográfica. Mercator, v. 08, n. 16, p. 255-261, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2020.
CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 3. ed. São Paulo: Papirus, 1998. 192 p.
ELY, D. F. Teoria e método da climatologia geográfica brasileira: uma abordagem sobre seus discursos e práticas. 2006. 208 f. Tese (Doutorado em Geografia) - Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2006.
FERRETTI, E. Geografia em ação, práticas em climatologia. Curitiba: Aymará, 2009.
FORTUNA, Denizart. AS ABORDAGENS DA CLIMATOLOGIA NAS AULAS DE GEOGRAFIA DO ENSINO FUNDAMENTAL (SEGUNDO SEGMENTO): PRIMEIRAS IMPRESSÕES. 4º Seminário de Pesquisa do Instituto de Ciências da Sociedade e Desenvolvimento Regional, da Universidade Federal Fluminense – UFF, - Goytacaz, RJ, Brasil, em março de 2010.
OLIVEIRA, D. J. L.; CHAGAS, F. L R.; ALVES, W. S. OS DESAFIOS DE ENSINAR A CLIMATOLOGIA NAS ESCOLAS. II Congresso de Educação – UEG/UnU Iporá – 2010.
PAIXÃO, T. N. O ensino do componente físico-natural clima na Geografia escolar: a escala como fundamento conceitual. 2018. 137 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) ‒ Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.
PINTO, B. L. Análise comparativa do conteúdo de solos a partir dos livros didáticos adotados em escolas públicas no semiárido baiano. Revista Geoaraguaia, Barra do Garças, v. 6, n. 2, p. 47-60, 2016.
QUEIROZ, M. A.; SILVA, S.a M.; ANJOS, I. B. A Estação Climatológica Principal de Maringá – PR - Brasil. Planejamento Regional e Práxis Pedagógica no Ensino de Observadores Meteorológicos. In: V Seminário Latino-Americano e I Ibero-Americano de Geografia Física, 2008, Santa Maria - RS. Anais. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria / UNIFRA -Centro Universitário Franciscano, 2008.
ROSSATO, M. S. Vivendo a meteorologia para construir a climatologia: experiências práticas no Ensino Fundamental. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 22, n. 1, p. 113-144,2009.
SILVA, D. M. A Geografia que se ensina e a abordagem da natureza nos livros didáticos. 2004. 112f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Programa de Pós-graduação em Geografia, UFRGS, Porto Alegre, 2004.
SILVA, I. A. S.; GOVEIA, C, R. Ensino do clima e dos componentes físicos-naturais: propostas didáticas e construção do conhecimento. Revista Ensino de Geografia (UFPE), V. 3, No. 3, 2020.
SILVA, E. C. N.; NUNES, J. O. R.A geografia física nas aulas de geografia nos quatro últimos anos do ensino fundamental: a importância dos conteúdos de geomorfologia na formação do aluno. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA FÍSICA APLICADA, 13., Viçosa-MG, 2009. Resumos... Viçosa-MG: UFV, 2009, p. 177.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N H. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2007. 383 p.
SUERTEGARAY, D. M. A. A pesquisa: areais e arenização, o ponto de partida para uma reflexão em Geografia. Revista Ciência e Natura (UFSM), v. 42, Ed. Esp. 40 anos, 2020.
SUERTEGARAY, D. M. A.. Natureza: concepções no ensino fundamental de Geografia. In: MARGARIDA, Marísia; BUITONI, Santiago. (Eds.). Geografia: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. 252 p. (Coleção Explorando o Ensino, v. 22).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.