CLASSICAL LIBERALISM AND HUMAN CAPITAL
ACCESS TO EDUCATION AS A CRITERION OF FREEDOM
Visualizações: 17DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v7i1.1302Keywords:
Development, Human Capital, Education, Individual Freedom, Political LiberalismAbstract
Classical liberalism and human capital are two theories that, although distinct, have the capacity to complement each other significantly, playing a fundamental role in the development of a society, with the premise that individuals should not have their private freedoms neglected, especially the freedom to access education. In this sense, based on a literature review, we propose to contextualize the historical processes of these two theoretical currents and explore their relationship and legitimization in the economic, human, and social development of a country. While classical liberalism establishes the principles and institutions that promote individual freedom and economic prosperity, human capital strengthens technical, cognitive, and intellectual capacities. When combined, these elements can create a solid foundation for human development and the improvement of collective well-being. It is understood that human capital plays a crucial role in the implementation and success of a market economy based on the ideals of classical liberalism, whose core lies in safeguarding Individual Freedom.
Downloads
References
KELNIAR, Vanessa Carla; LOPES, Janete Leige; PONTILI, Rosangela Maria. A teoria do Capital Humano: revisitando conceitos. Paraná: VIII Encontro de Produção Científica e Tecnológica, 2013.
LOCKE, John. Alguns Pensamentos sobre a Educação. Tradução de Madalena Requixa. Lisboa: Edições 70, 2019.
MILL, John Stuart. Sobre a Liberdade. Tradução de Pedro Madeira. Coleção Saraiva de Bolso. [Ed. especial]. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.
PAULANI, Leda Maria. Neoliberalismo e individualismo. Economia e Sociedade, Campinas, (13): 115-127, dez. 1999.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. O Contrato Social. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
SANTANA, Paulo Emilio de Assis. Do liberalismo clássico ao liberalismo pedagógico contemporâneo: uma análise do fundamento histórico e seu alcance educacional. Disponível em:https://histedbrantigo.fe.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario8/_files/BJMVfkXi.pdf Acesso em 02 de julho de 2023.
SCHULTZ, T. W. O Capital Humano: Investimentos em Educação e Pesquisa. Tradução de Marco Aurélio de Moura Matos. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1973.
SCHULTZ, T. W. O valor econômico da educação. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1964.
SEN, Amartya. Desenvolvimento como Liberdade. Tradução de Laura Teixeira Motta; Revisão Técnica Ricardo Doninelli Mendes. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
STEWART Jr., Donald. O que é o liberalismo?. 5. ed. rev. aum.- Rio de Janeiro : Instituto Liberal, 1995.Disponivel em https://dagobah.com.br/wp-content/uploads/2017/06/STEWART-Donald-Jr-1988-O-que-%C3%A9-liberalismo.pdf Acesso em 30 de Junho 2023.
VÁRNAGY, Tomás. O pensamento político de John Locke e o surgimento do liberalismo. En publicacion: Filosofia política moderna. De Hobbes a Marx Boron, Atilio A. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. USP, Universidade de Sao Paulo. 2006. Disponível em <http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20100603074417/04_varnagy.pdf> Acesso em 02 de julho de 2023.
VIANA, Giomar; LIMA, Jandir Ferrera de. Capital humano e crescimento econômico. INTERAÇÕES, Campo Grande, v. 11, n. 2 p. 137-148, jul./dez. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Interdisciplinary Studies Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.