CLASSICAL LIBERALISM AND HUMAN CAPITAL

ACCESS TO EDUCATION AS A CRITERION OF FREEDOM

Visualizações: 17

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v7i1.1302

Keywords:

Development, Human Capital, Education, Individual Freedom, Political Liberalism

Abstract

Classical liberalism and human capital are two theories that, although distinct, have the capacity to complement each other significantly, playing a fundamental role in the development of a society, with the premise that individuals should not have their private freedoms neglected, especially the freedom to access education. In this sense, based on a literature review, we propose to contextualize the historical processes of these two theoretical currents and explore their relationship and legitimization in the economic, human, and social development of a country. While classical liberalism establishes the principles and institutions that promote individual freedom and economic prosperity, human capital strengthens technical, cognitive, and intellectual capacities. When combined, these elements can create a solid foundation for human development and the improvement of collective well-being. It is understood that human capital plays a crucial role in the implementation and success of a market economy based on the ideals of classical liberalism, whose core lies in safeguarding Individual Freedom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Taís Regina Costa, Federal University of Fronteira Sul

Student of the Graduate Program in Development and Public Policies at the Federal University of Fronteira Sul (UFFS). 

Sara Almeida, Federal University of Fronteira Sul

Student of the Graduate Program in Development and Public Policies at the Federal University of the Southern Frontier (UFFS).

References

KELNIAR, Vanessa Carla; LOPES, Janete Leige; PONTILI, Rosangela Maria. A teoria do Capital Humano: revisitando conceitos. Paraná: VIII Encontro de Produção Científica e Tecnológica, 2013.

LOCKE, John. Alguns Pensamentos sobre a Educação. Tradução de Madalena Requixa. Lisboa: Edições 70, 2019.

MILL, John Stuart. Sobre a Liberdade. Tradução de Pedro Madeira. Coleção Saraiva de Bolso. [Ed. especial]. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.

PAULANI, Leda Maria. Neoliberalismo e individualismo. Economia e Sociedade, Campinas, (13): 115-127, dez. 1999.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. O Contrato Social. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

SANTANA, Paulo Emilio de Assis. Do liberalismo clássico ao liberalismo pedagógico contemporâneo: uma análise do fundamento histórico e seu alcance educacional. Disponível em:https://histedbrantigo.fe.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario8/_files/BJMVfkXi.pdf Acesso em 02 de julho de 2023.

SCHULTZ, T. W. O Capital Humano: Investimentos em Educação e Pesquisa. Tradução de Marco Aurélio de Moura Matos. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1973.

SCHULTZ, T. W. O valor econômico da educação. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1964.

SEN, Amartya. Desenvolvimento como Liberdade. Tradução de Laura Teixeira Motta; Revisão Técnica Ricardo Doninelli Mendes. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

STEWART Jr., Donald. O que é o liberalismo?. 5. ed. rev. aum.- Rio de Janeiro : Instituto Liberal, 1995.Disponivel em https://dagobah.com.br/wp-content/uploads/2017/06/STEWART-Donald-Jr-1988-O-que-%C3%A9-liberalismo.pdf Acesso em 30 de Junho 2023.

VÁRNAGY, Tomás. O pensamento político de John Locke e o surgimento do liberalismo. En publicacion: Filosofia política moderna. De Hobbes a Marx Boron, Atilio A. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. USP, Universidade de Sao Paulo. 2006. Disponível em <http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20100603074417/04_varnagy.pdf> Acesso em 02 de julho de 2023.

VIANA, Giomar; LIMA, Jandir Ferrera de. Capital humano e crescimento econômico. INTERAÇÕES, Campo Grande, v. 11, n. 2 p. 137-148, jul./dez. 2010.

Published

2025-02-28

How to Cite

Costa, T. R., & Almeida, S. (2025). CLASSICAL LIBERALISM AND HUMAN CAPITAL: ACCESS TO EDUCATION AS A CRITERION OF FREEDOM. Interdisciplinary Studies Journal, 7(1), 01–14. https://doi.org/10.56579/rei.v7i1.1302

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.