SCIENCES, LANGUAGES AND INTERDISCIPLINARITY IN THE CURRICULUM

A BIBLIOGRAPHICAL SEARCH

Visualizações: 25

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i4.1161

Keywords:

Science teaching, High school, Contextualization, Scientific language

Abstract

Interdisciplinarity in the curricular context represents an educational approach that transcends the traditional boundaries of academic disciplines, seeking to integrate knowledge, approaches and perspectives from different areas of knowledge. This approach aims to enrich students' understanding by promoting connections between different fields, allowing them to explore complex problems in a more holistic and contextualized way. By incorporating interdisciplinary elements into the curriculum, educational institutions aim to prepare students to face real-world challenges, where effective solutions often require collaboration between specialties. Furthermore, interdisciplinarity encourages skills such as critical thinking, problem solving and creativity, enabling students to become lifelong learners, capable of adapting to constantly evolving scenarios. In this sense, the present work involves a bibliographical review regarding the curriculum and possible interdisciplinary relationships between the areas of Natural Sciences and their Technologies and Languages ​​and their Technologies in High School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kelly Medeiros dos Santos, Federal University of the Southern Border

Student in the Master's Program in Science Education at the Federal University of the Southern Border - UFFS.

Erica do Espirito Santo Hermel, Federal University of the Southern Border

Professor in the Master's Program in Science Education at the Federal University of the Southern Border - Cerro Largo - UFFS.

 

References

ALARCÃO, Isabel, Professores reflexivos em uma escola reflexiva – 8ª ed. – São Paulo: Cortez,2011.

Barros, Pedro Renato Pereira. ATIVIDADES EXPERIMENTAIS DOS LIVROS DIDÁTICOS DE FÍSICA: um olhar através dos Parâmetros Curriculares Nacionais' 28/02/2009 122 f. Profissionalizante em ENSINO Instituição de Ensino: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE MINAS GERAIS, Belo Horizonte Biblioteca Depositária: Biblioteca Padre Alberto Antoniazzi

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf . Acesso em: 10/08/2023.

BRUNER, J. S. (1973a) O Processo da Educação. (5a ed.) Nacional.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: História, teoria e pesquisa. 18ª ed. – Campinas, SP: Papirus, 2012.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade-transdisciplinaridade: visões culturais e epistemológicas. In: FAZENDA, I. C. (Org.). O que é interdisciplinaridade?. São Paulo: Cortez, 2008.

FREITAS, Aline Zorzi Schultheis de; PINTO, Alline Penha; PIMENTA, Jussara Santos. A construção do currículo e os desafios da escola na sociedade contemporânea. Revista Educação Pública, v. 21, nº 17, 11 de maio de 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/17/a-construcao-do-curriculo-e-os-desafios-da-escola-na-sociedade-contemporanea

GALIAZZI, Maria do Carmo; AUTH, Milton; MORAES, Roque; MANCUSO, Ronald Mancuso, Construção curricular em rede na educação em Ciências: uma aposta de pesquisa na sala de aula. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007. – 408 p. – (Coleção educação em ciências)

GALIAZZI, Maria do Carmo; Educar pela pesquisa: ambiente de formação de professores de ciências / Maria do Carmo Galiazzi. – Ijuí: Ed. Unijuí, 2003.

GÜLLICH, R. I. C. O livro didático, o professor e o ensino de ciências: um processo de investigação-formação-ação. 2012, 263 f. Tese (Doutorado) – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Unijuí, Campus Ijuí, 2012.

KRASILCHICK, M.; MARANDINO, M. Ensino de Ciências e cidadania. São Paulo: Moderna, 2004.

LOPES, A.; DE MELO, G.; BRUM, A.; OCAMPO, D. Percepções dos professores sobre interdisciplinaridade em um curso de formação continuada online. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 5, n. 4, p. 1-17, 21 dez. 2022.

LOPES, E. da S.; LEITE, F. de A.; HERMEL, E. do E. S. Das teorias de currículo às concepções de Experimentação: contradições eminentes em PPCs de Institutos Federais. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 1–19, 2022. DOI: 10.26843/rencima.v13n1a17. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3270. Acesso em: 19 ago. 2023.

MACEDO, E. Base Nacional Comum para Currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educação e sociedade, v. 36, n. 133, p. 891-908, 2015.

MARQUES, M.O. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. 4. Ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2001. 168p.

MARQUES, Mario Osorio, A aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. 2ª ed. – Ijuí : Unijuí, 2000.

MENDONCA, DURVAL ARAUJO DE. Uma proposta de ensino de óptica geométrica através de pinturas com o uso da ferramenta sway' 12/09/2022 151 f. Mestrado Profissional em Ensino de Física - PROFIS Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ, São Paulo Biblioteca Depositária: BIBLIOTECA UECE

MORAES, Maria Cândida. Contextualizando a problemática educacional. In: ENRICONE, Délcia; GRILLO, Marlene. Educação Superior: vivências e visão de futuro. Porto Alegre:EDIPUCRS,2005.

MOREIRA, Antônio Flavio Barbosa, SILVA, Tadeu Tomaz (organizadores) Currículo, Cultura e sociedade .7.ed. São Paulo: Cortez, 2002.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo. Currículo, conhecimento e cultura. Organização do documento: Jeanete Beauchamp, Sandra Denise Pagel, Aricélia Ribeiro do Nascimento. Brasília: MEC/SEB, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag3.pdf. Acesso em: 19 ago. 2023.

NICOLODI, Elaine. Políticas Públicas de Reestruturação no Ensino Médio: As reformas implantadas pela Secretaria de Estado da Educação de Goiás no período 2000/2010.2013

OLVEIRA, Ana Cláudia Tabosa Mendes de, Educação estética nas práticas curriculares do Ensino Médio Integrado – Olinda, PE: O autor. 2020.

ORLANDI, E. P. 1999. Discurso e Leitura. São Paulo: Cortez, 4ª ed.

RAMOS, DENIS PAIVA. INTERDISCIPLINARIDADE E CONTEXTUALIZAÇÃO: EDUCAÇÃO CTS NAS QUESTÕES DE MATEMÁTICA NO ENEM ENTRE OS ANOS DE 2018-2020' 01/09/2022 196 f. Mestrado em Educação Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALFENAS, Alfenas Biblioteca Depositária: Biblioteca Central UNIFAL-MG

SACRISTÁN, G., J. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOS, Camila Souza dos. Cortiços: modos de ler e de habitar. Dissertação de Mestrado, Profletras – Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Letras da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, 2016.

SANTOS, PABLO MATTOS. A Educação Física nos exames estandardizados nacionais: uma análise de sua inserção no ensino médio em contexto americano e europeu' 28/09/2022 undefined f. Mestrado em EDUCAÇÃO FÍSICA Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO, Vitória Biblioteca Depositária:

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A.M.P. 2011. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 5977.

SILVA, N. S.; AGUIAR JUNIOR, O. G. A estrutura composicional dos textos de estudantes sobre ciclos de materiais: evidências de uso e apropriação da linguagem científica. Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 4, p. 801-816, 2014.

SILVA, Tadeu Tomaz. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3.ed.. Belo Horizonte: Autentica Editora, 2010.

SOARES, ELIEL FARIAS. LETRAS DE MÚSICA E EDUCAÇÃO: POSSIBILIDADE E DESAFIOS PARA UM ENSINO INTERDISCIPLINAR' 16/12/2021 90 f. Mestrado em CIÊNCIAS HUMANAS Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE DE SANTO AMARO, São Paulo Biblioteca Depositária: UNISA

Published

2024-11-08

How to Cite

Santos, K. M. dos, & Hermel, E. do E. S. (2024). SCIENCES, LANGUAGES AND INTERDISCIPLINARITY IN THE CURRICULUM: A BIBLIOGRAPHICAL SEARCH. Interdisciplinary Studies Journal, 6(4), 01–25. https://doi.org/10.56579/rei.v6i4.1161

Similar Articles

<< < 30 31 32 33 34 35 

You may also start an advanced similarity search for this article.